Inovativní program veletrhu
– má upozornit na nutné snižování spotřeby fosilních paliv, na možnosti hledání nových alternativních zdrojů energie a uvádění elektromobilů a elektrobusů do reálného provozu. Do programu se má možnost zapojit kdokoliv, výrobci elektrobusů a elektrické výzbroje, dopravci, organizátoři dopravy, investoři, akademická obec.
BusPress, internetový dopravní magazín
– oficiální mediální partner projektu EUROTRANS, od počátku nového roku uveřejňuje dostupné informace o nových elektrotechnologiích ve veřejné dopravě. Za „elektrobusy“ považujeme také autobusy s hybridním pohonem a trolejbusy. Již nyní je možné informace o produktech a technologiích uveřejňovat prostřednictvím mediálních partnerů. Program E BUS… umožňuje informační náskok pro zúčastněné a možnost již nyní otevřít dialog o elektrických autobusech v městské dopravě.
Elektrobusy pro město v Brně
Vrcholem programu, bude mezinárodní veletrh EUROTRANS – AUTOTEC, kde bude vytvořeno příznivé klima pro prezentaci autobusů a vozidel s elektrickým pohonem. Veletrh počítá s interaktivním programem jak v uzavřených halách, tak i na volných plochách, kde bude možnost nové elektrobusy vyzkoušet, testovat a předvádět je. Pro odborné programy budou připraveny dobré technické podmínky v konferenčních prostorách výstaviště.
Inspirace ve světě a dobré příklady, které táhnou
V mnoha městech, převážně mimo Evropu, jsou již elektrobusy samozřejmou součástí veřejné městské dopravy. Jeden příklad za všechny je jihokorejský Soul, kde se rozhodli, že do roku 2020 vymění polovinu všech autobusů. 3 800 klasických autobusů nahradí nízkopodlažními elektrobusy, druhou polovinu budou tvořit autobusy s hybridním pohonem. Plně elektrické autobusy HBF z peněz vlády vyvinuly domácí korejské firmy Hanuk Fiber Co Ltd (HFG) a Hyundai Heavy Industries Co. Vyznačují se nižší celkovou hmotností až o 25% v porovnání s klasickými autobusy díky použití kompozitních materiálů při stavbě karosérie. Výrobce avizuje dobu rychlonabíjení 20 minut s následným dojezdem až 120 km a maximální rychlost až 100 km/h. Pokud se do roku 2020 podaří naplnit cíle vlády, předpokládá se snížení skleníkových plynů o 140 000 t ročně a o 800 t oxidů dusíku (NOx) a 350 t uhlovodíků. V současné době je v pravidelném provozu v Soulu na šesti linkách více než čtyřicet elektrobusů HBF.
Elektřina alternativní zdroj energie v dopravě
Stojí za to si položit otázku, zda něco podobného by bylo možné realizovat i u nás. Určitě ano, pokud budeme chtít a budeme mít dostatek vůle. Program „E BUS CITISHOW BRNO 2013“ veletrhu EUROTRANS je podobným mimořádným projektům nakloněn a bude skvělou inspirací. Výrobcům elektrobusů se v Brně otevírá jedinečná možnost před širokým fórem představit novinky a ukázat přednosti elektrických pohonů.
Informace o expozicích a prezentacích autobusů s elektrickým pohonem na mezinárodním veletrhu EUROTRANS – AUTOTEC najdete také na stránkách www.buspress.cz
Text: Zdeněk Nesveda