V roce 1997 bylo za leden až září na domácím trhu tuzemskými výrobci a oficiálními dovozci prodáno celkem 156 005 nových motorových vozidel (to je celkem osobní automobily, malá užitková vozidla, nákladní vozy, autobusy, motocykly a mopedy), což je doposud největší počet od vzniku ČR. Po tomto roce nepřesáhlo toto číslo hodnotu 140 tisíc ks, rok 2003 je tedy po roce 1997 rokem s nejvyšším prodejem.
Osobní automobily
Za leden až září 2003 bylo domácími výrobci a oficiálními dovozci prodáno celkem 112 998 osobních automobilů, což je od roku 1997 druhý nejlepší výsledek (více – 113 223 ks – bylo za 9 měsíců prodáno v roce 2001). Do úvahy však nutno vzít i skutečnost, že v roce 2002 byly prodeje ovlivněny katastrofálními srpnovými povodněmi. To zcela jistě narušilo jinak meziročně mírně růstový (2 až 3 procentní) trend v prodejích nových osobních vozů.
Za leden až září 2003 bylo tedy na českém trhu prodáno o 4 951 osobních automobilů více než za leden až září 2002. To představuje nárůst prodejů o 4,58 %. Podíl značky ŠKODA na oficiálním českém trhu nových osobních automobilů v souhrnu za leden až září roku 2003 dosáhl 48,29 %. To představuje 54 571 ks prodaných osobních aut Škoda.
Malá užitková vozidla
V této kategorii vozidel bylo po relativní stagnaci v uplynulých 5 letech dosaženo jasně nejlepšího výsledku od roku 1997. Rovněž zde je vidět vliv loňských srpnových povodní, na nárůstu v roce 2003 se rovněž zčásti podílí i změna metodiky pro vykazování uplatňovaná od 1.ledna 2003.
V této kategorii byl v meziročním porovnání stejných období roku 2003 a roku 2002 zaznamenán nárůst prodejů o 26,66 %, což představuje prodeje vyšší o 2 559 ks vozidel. Český trh v této kategorii je doménou dovozců, jejichž souhrnný podíl na trhu přesahuje 98 %.
Nákladní vozy
V této kategorii byl ve srovnání stejných období roku 2003 a 2002 zaznamenán mírný pokles prodejů, přičemž však právě v roce 2002 dosáhly prodeje nových nákladních vozů v ČR svého zatímního maxima.
Oproti stejnému období roku 2002 se prodeje nákladních automobilů na českém trhu snížily o 2,46 %, což představuje prodeje menší o 120 vozů. Podíl domácích výrobců (v souhrnu Tatra, Daewoo Avia a Praga) činil 10,41 %; prodejně nejúspěšnější značkou je Mercedes Benz s tržním podílem 21,06 %.
Autobusy (včetně jejich šasi)
Prodeje nových autobusů oproti stejnému období roku 2002 sice vzrostly o 12,84 % (+ 67 autobusů), z hlediska potřebné obnovy vozového parku jsou však dlouhodobě na nízké úrovni. Čeští výrobci jsou v tomto segmentu dle pořadí na prvních dvou místech – firma Karosa s tržním podílem 49,7 % a SOR Libchavy s podílem 23,9 %. Na třetím místě figuruje značka Ford (podíl 7,3 %).
Motocykly a mopedy
U této kategorie vozidel došlo od roku 1997 k nejvyššímu a relativně dynamickému nárůstu prodejů, přičemž meziroční nárůsty prodejů v letech 2001 a 2002 přesahovaly 20 %.
V porovnání se stejným obdobím roku 2002 vzrostly prodeje motocyklů a mopedů o 6,96 %, což představuje 810 ks navíc. Domácí výrobci se na trhu uplatnili jen omezeně, jejich souhrnný tržní podíl nepatrně přesahuje 2 % z celkového objemu.
Veškeré údaje poskytl sekretariát Sdružení automobilového průmyslu ČR.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů