Ačkoliv se automobilový trh velmi rychle vyvíjí, stále platí okřídlené pravidlo, že svůj vůz v drtivé většině případů vozí do servisu muži. Podle průzkumů společností Bosch a ClickMechanic není hlavním důvodem u žen strach z neznalosti, ale především obava o to, aby jim servis nenaúčtoval více, než bylo doopravdy nutné.
Obava z nadsazení cen pro ženy není neopodstatněná. Společnost ClickMechanic, která svůj průzkum prováděla ve Velké Británii, získala data o tom, že ženy v servisech zaplatí až o 30 procent více, než kdyby se stejným problémem přijel muž. Nejčastější odpovědí, proč se tak děje, bylo vysvětlení, že když přijede do servisu žena, mechanici si dovolí častěji opravit více věcí, než kdyby s automobilem do servisu přijel muž, který by k těmto úkonům nedal svolení.
„Platí, že ženy se do automobilových servisů příliš neženou. Kromě strachu z toho, že budou platit více, než je nutné, bych zmínil ještě jeden důvod, proč se v servisech potkáváme častěji s řidiči. Ženy výrazně častěji odradí negativní zkušenost. Pokud se žena ze servisu vrátí domů nespokojená, už ji tam v drtivé většině případů nikdy neuvidíte,“ říká Marek Zukal, jednatel franšízové sítě Quick Stop Car, která v dubnu letošního roku plánuje vstoupit na český trh. Do roku 2024 by pod touto značkou mělo vzniknout přes 400 servisů.
Problém – různé ceny vypočítané podle pohlaví zákazníka
Právě nerovnost v cenách mezi muži a ženami je jedním z problémů, proti kterým chce Quick Stop Car bojovat. „Neexistuje, aby naši mechanici rozlišovali zákazníky podle pohlaví. Z tohoto důvodu jsme vyvinuli software, který hlídá průměrnou zaplacenou cenu konkrétní srovnatelné opravy pro zákaznici a zákazníka. Tato data analyzujeme a dbáme na to, aby žádný rozdíl z důvodu pohlaví při platbě nevznikal,“ uvádí Zukal.
„Samozřejmě víme, že mužů jezdí do servisů více a z dlouhodobého hlediska mají o automobilech o něco větší přehled. Ale my chceme, aby se jak muži, tak ženy u nás cítili komfortně a aby od nás odjížděli spokojení. I proto budou naši franšízanti pravidelně školeni v zásadách jednání s klientem. Navíc budou mít v případě zájmu na servisní úkon pro klientky vyhrazen o několik minut delší čas tak, aby korektně vysvětlili vše, co se s autem v našem servisu dělo,“ dodává.
Mladší generace je vůči autoservisům méně důvěřivá
Rozdíl ve vnímání autoservisů je patrný také u různých věkových kategorií. Podle společnosti Bosch až dvacet procent mladých a začínajících řidičů autoservisům nevěří. V kategorii nad 35 let už je to jen osm procent dotázaných. Podle Zukala jde především o to, že jsou mladí lidé mnohem zcestovalejší, mají větší přehled a požadují za své peníze kvalitní služby.
„Vše souvisí se světovým vývojem a globalizací. Starší ročníky dříve neměly zdaleka tolik informací. Dá se říci, že se často musely spokojit s nejbližší garážovkou v okolí. Proto když nyní navštíví kvalitní servis, odchází spokojeni. U mladší generace je to složitější, s rozvojem internetu a možností s ním spojených je tlak na kvalitu výrazně vyšší,“ vysvětluje Zukal.
Nejezdíte do servisu? Riskujete!
V České republice se do servisu jezdí v průměru dvakrát ročně. Nejčastějším důvodem návštěvy je výměna pneumatik, motorového oleje a standardní pravidelná servisní prohlídka. Z dat ovšem vyplývá, že osm procent řidičů nejezdí do servisu se svým vozem vůbec.
„Zhruba polovina řidičů, kteří nenavštěvují servisy, je natolik manuálně zručná, že zvládá práci na svém voze svépomocí. U těch ostatních je to čistý hazard se zdravím,“ upozorňuje Zukal.