Při srážce chodce s tramvají je na vině roztržitost i mobilní telefon

Se situací, kdy chodci s oprávněným přesvědčením své přednosti vstupují na přechodu před přijíždějící automobily, často až neuváženě, se setkáváme snad každý den. Řidič automobilu však má alespoň šanci střetu zabránit.  Pokud však chodec zvolí takové neoprávněné jednání z neznalosti dopravních předpisů v případě blížící se tramvaje, následky bývají tragické. Nebezpečí nehod zvyšuje i používaní mobilních telefonů.

Statistika Drážní inspekce, věnující se takovým nehodám chodců přitom mluví jasnými čísly. Za loňský rok došlo na území ČR ke 113 mimořádným událostem, kdy se chodec dostal do střetu s tramvají. V šesti případech se jednalo o nehody s úmrtím chodce a polovina těchto případů se odehrála na území hlavního města Prahy. Rozhodně nezanedbatelným číslem je také 103 zraněných účastníků u těchto dopravních nehod. Za prvních pět měsíců roku 2020 je situace mírně optimističtější. Při 31 mimořádných událostech byl stejný počet lidí zraněn, avšak střety chodců s tramvají neměly na svědomí žádnou oběť na lidském životě. Přesto zůstává toto téma více než aktuální.

Mezi nejčastější příčiny těchto nehod patří nedání přednosti chodce před přijíždějící tramvají, a to právě v prostoru označeného přechodu. „Více než dvacet tun jedoucí váhy nezastavíte na místě, i kdybyste chtěli sebevíc. A volant, který byste mohli v poslední chvíli strhnout, nemáte. Proto mají tramvaje před chodci přednost i na přechodech. Bohužel mnozí z nás na to zapomínají,“ připomíná základní pravidlo Ing. Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh. Velmi nebezpečné chování chodců je časté rovněž na zastávkách. „V Praze, kde dochází k naprosté většině střetů tramvaje s chodcem, se jich loni polovina odehrála na přechodech či v zastávce,“ potvrzuje MUDr. Jiří Smetana, ředitel Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje. Přecházení těsně před tramvají způsobuje, že se chodci dostávají z pohledu řidiče tramvaje do tzv. mrtvého úhlu. Stejně nebezpečné je přecházení v prostoru kolejiště těsně za tramvají, kdy hrozí střet z protijedoucí strany. Je až neuvěřitelné, že v evidenci jsou i případy pohybu riskujícího chodce přímo mezi vozy soupravy.

Další příčinou těchto dopravních nehod s vysokým procentem zastoupení je roztržitost chodců vlivem používání jejich mobilních telefonů. Hlasitá hudba ve sluchátkách znemožňuje chodci reakci na případné varovné zvukové signály přijíždějící tramvaje. Stejně tak psaní textových zpráv způsobuje celkovou nepozornost a dává bohužel prostor pro střet s tramvají, jejíž celková hmotnost neumožnuje řidiči adekvátně rychlé zastavení vozové soupravy. Stejný problém nastává i při nesprávném odhadnutí rychlosti přijíždějící tramvaje.

S podobnou situací se však potýkají také ostatní státy EU. Podle britského průzkumu 72 procent řidičů uvádí, že se setkali s roztržitým chodcem, který vstoupil do vozovky bez rozhlédnutí, protože se aktuálně věnoval mobilnímu telefonu. Z dalšího průzkumu provedeného ve vybraných evropských hlavních městech vyplývá, že celá čtvrtina chodců ve věku 25 až 35 let má při chůzi svůj zrak doslova přilepený na displej svého mobilního telefonu. Dle francouzských odborníků stojí za velkou částí nehod chodců právě smartphone a nejvíce se to týká mladých ve věku 15-25 let.

Situaci je proto nutné řešit především prevencí, popř. finančními postihy neukázněných chodců. Pokuty však chybujícím lidem jejich životy už nikdy nevrátí.

 VIDEO K TOMUTO TÉMATU NALEZNETE: ZDE

 Zdroj dat: Statistika Drážní inspekce, Roman Budský – platforma VIZE 0

O kampani Ty to zvládneš:

Asociace Záchranný kruh realizuje kampaň Ty to zvládneš, ve které představuje inovativní instruktážně analytická videa vycházející z reálných dopravních nehod. V tomto projektu představuje kampaň divákům unikátní spojení reálných záběrů složek IZS ze zásahů společně s analýzou nehod a preventivně emotivním sdělením z úst záchranářů. Díky analytické části a výpovědím záchranářů zasahujících na místě události seznamuje diváka jak s průběhem zásahu, tak hlavně s důvody vzniku nehody a zejména pak specifikací chyb. Kampaň zdůrazňuje rizika chování na silnici s cílem snížit počet dopravních nehod na minimum.

Více informací: realita.tytozvladnes.cz.

Kampaň „Ty to zvládneš – setkání s realitou“ je financována z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

O Fondu zábrany škod

Fond zábrany škod je zřízen zákonem č. 168/1999 Sb., a věcně ho spravuje Česká kancelář pojistitelů, profesní organizace pojišťoven, které jsou oprávněny na území České republiky provozovat pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (povinné ručení). Tyto pojišťovny do fondu zábrany škod odvádí ročně 3 % z přijatého pojistného z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Prostředky z fondu jsou rozdělovány mezi základní složky IZS, tedy hasiče, policisty a záchranáře, ostatní složky IZS a subjekty realizující projekty vedoucí ke zvýšení bezpečnosti na silnicích a programy prevence v oblasti škod z provozu vozidel.

Více informací: www.fondzabranyskod.cz.

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokopovi v druhé etapě Dakaru chyběla rychlost, průběžně je šestý

Prokopovi v druhé etapě Dakaru chyběla...

Do druhé etapy 44. ročníku Dakarské rally vstupovali Martin Prokop s Viktorem Chytkou z Benzina Orlen Teamu po excelentním vstupu do soutěže jako třetí nejlepší posádka celkové klasifikace...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop po prologu Dakaru 2022 šestnáctý

Martin Prokop po prologu Dakaru 2022...

44. ročník Dakaru na Nový rok 2022 odstartoval již ve své třetí saudsko-arabské edici. Posedmé figuruje mezi piloty automobilů i Martin Prokop, který s navigátorem Viktorem Chytkou tvoří...