Poptávka po dieselech opět ožívá, Octavia 1.6 TDI může podražit

Poptávka po dieselech opět ožívá a vliv aféry Dieselgate na prodej vozů v České republice definitivně skončil. Vypovídá o tom řada ukazatelů z trhu jak nových, tak ojetých aut. Nejvíce patrné je to na Škodě Octavii, která je dlouhodobě nejprodávanějším vozem mezi novými i ojetými automobily. Nyní je navíc podle dat ideální okamžik pro koupi dieselové verze v provedení 1.6 TDI, která se už ve čtvrté generaci Octavií neobjeví a současné vozy tak mohou podražit. Jak se aféra Dieselgate v Česku projevila, jak se v posledních měsících začala situace obracet a jaký vliv má generační obměna na neprodávanější vozy v Česku?

Prvním vodítkem, že negativní vliv aféry Dieselgate na prodej dieselových vozů skončil, je nárůst podílu prodávaných ojetých osobních aut s naftovým motorem, ke kterému došlo po dlouhé době ve třetím kvartálu letošního roku. Zatímco v prvních šesti měsících tvořil jejich podíl 52 %, za prvních devět měsíců letošního roku vykázaly naftové motory mezi prodávanými ojetinami 55% podíl.
Z hlediska nových vozů došlo letos k mírnějšímu propadu podílu aut s dieselovým motorem než v předchozím roce (viz graf č. 2), kdy se negativní vliv aféry Dieselgate projevil v plné síle. Navíc v posledních měsících začal podíl nových vozů na naftu mírně růst a v říjnu se vrátil nad hranici 30 % (viz graf č. 1).

Zatímco u ojetých aut je dlouhodobě zájem především o dieselové varianty vozů, u nových aut je tomu přesně naopak. Řada z nich, jako například Volkswagen Golf, se prodává z drtivé většiny v benzínovém provedení. Vliv aféry Dieselgate je tedy dobré sledovat na vozech, u nichž byl podíl nových prodaných vozidel na naftu vždy významný.

Mezi novými vozy je měnící se situace proto patrná zejména u modelů Škoda Octavia, která je dlouhodobě nejprodávanějším autem v Česku. Podle dat SDA totiž v posledních měsících docházelo k nárůstu registrací nových dieselových Octavií na úkor benzínových (viz graf č. 3). Například v lednu letošního roku byl podíl nových naftových Octavií 47 %, benzínových 53 %. Od května se situace obrátila ve prospěch dieselových motorů a například v říjnu činil jejich podíl 54 %, zatímco benzínových ubylo na 43 %. V meziročním srovnání došlo letos oproti předchozímu roku k mnohem mírnějšímu propadu podílu nových Octavií na naftu (o 5 procentních bodů oproti 16 procentním bodům v roce 2018, kdy vliv aféry dosáhl podle dat svého vrcholu – viz graf č. 4)

Kvůli aféře Dieselgate došlo u mladých vozů spíše ke zdražení benzínových Octavií než k poklesu cen naftových verzí

Z pohledu cen ojetých Octavií ovlivnila aféra Dieselgate trh nejvíce v druhé polovině roku 2017, kdy v důsledku poptávky došlo k neočekávanému nárůstu ceny benzínových modelů (například u dnes již čtyřletých aut viz graf č. 5 a 6). Již koncem loňského roku se však cena vrátila na běžnou očekávanou úroveň.

V první polovině roku 2018 pak došlo k mírně rychlejšímu poklesu ceny dnes již čtyřletých Octavií s motorizací 1.6 TDI, který se však již ustálil a ve 3. kvartálu letošního roku vykazovala cena téměř stagnaci. V příštích letech lze očekávat, že dojde u ojetých vozů Škoda Octavia s motorizací 1.6 TDI ke stabilizaci ceny a případně i k jejímu nárůstu. Důvodem je uvedení Škody Octavia 4. generace v příštím roce, kdy se nová verze přestane vyrábět se slabším naftovým motorem a bude se prodávat jen ve verzi 2.0 TDI. Z pohledu statistiky se tak zdá, že je nyní vhodný okamžik pro koupi naftové Octavie s motorem 1.6 TDI, která je obecně žádaná pro svoji užitnou hodnotu, tedy dobrý poměr mezi spotřebou paliva, velikostí a cenou.

Uvedení nové generace Octavií by však v příštích letech mohlo mít negativní dopad na cenu současných benzínových verzí podobně jako po uvedení Octavií třetí generace. Na grafu č. 7 je patrné, jaký vliv na cenu čtyřletých dvojkových Octavií měla trojková generace. Po dobu čtyř let od uvedení nové generace cena čtyřletých vozidel předchozí generace klesala do doby, než se na trh čtyřletých Octavií dostala v roce 2017 trojková generace. V případě dieselových Octavií byl vliv nové generace na cenu čtyřletých vozidel dvojkové generace výrazně menší. Zatímco benzínové čtyřleté Octavie podražily oproti dvojkové generaci čtyřletých Octavií o více než 100 000 Kč, v případě dieselových variant byl nárůst poloviční (cca 50 000 Kč).

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ŠKODA AUTO v roce 2019 ve svých českých výrobních závodech vytvořila výrobní rekord

ŠKODA AUTO v roce 2019 ve svých...

Společnost ŠKODA AUTO poprvé vyrobila poprvé více než 900 000 vozů v České republice; o 2,25 % více než v předchozím roce Investice: ŠKODA AUTO důsledně modernizuje své tři výrobní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Policie České republiky převzala po celé republice 500 vozů ŠKODA OCTAVIA v civilním provedení

Policie České republiky převzala po...

500 vozů ŠKODA OCTAVIA ve výbavovém stupni Ambition s motorem 1,5 TSI a automatickou převodovkou DSG pro Policii ČR Vůbec poprvé přistoupilo Ministerstvo vnitra k využití operativního leasingu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ŠKODA KAMIQ SCOUTLINE: Městské SUV s dobrodružným vzhledem

ŠKODA KAMIQ SCOUTLINE: Městské SUV s...

ŠKODA KAMIQ je jako první SUV značky k dostání ve variantě SCOUTLINE Nová výbavová verze s výraznými prvky na karoserii a full-LED zadními světlomety ŠKODA KAMIQ SCOUTLINE bude mít svou...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - S vozy ŠKODA v teple a pohodě i během zimy

S vozy ŠKODA v teple a pohodě i během zimy

Příjemné teplo díky vyhřívaným předním a vnějším zadním sedadlům; vyhřívané čelní sklo a vyhřívané trysky ostřikovačů pro dobrý výhled z vozu Nezávislé topení s pohodlným...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Silničních vozidel bylo vloni v Česku vyrobeno více než 1,45 milionu

Silničních vozidel bylo vloni v Česku...

Sdružení automobilového průmyslu přináší tradiční přehled o výrobě a odbytu vozidel za období od 1. ledna do 31. prosince 2019. Výroba silničních vozidel v Česku jen mírně poklesla....