Bezmála každý český řidič (přesněji 93 %) v průzkumech přiznává, že při řízení vozidla už telefonoval. Více než polovina, že se to stává opakovaně. Samozřejmě, že nehledě na to, že to dopravní předpisy zakazují, a dochází tedy k jejich porušování. Co za přestupek může následovat v Čechách a v zahraničí, a jak přísní jsme v ČR?
Česká zákonná norma, která zakázala telefonování a další používání elektronických zařízení při řízení, už má za sebou tucet křížků. Současný zákon o silničním provozu totiž platí už od roku 2006. Změnilo se od té doby používání mobilního telefonu za volantem? Samozřejmě a odborníci ÚAMK upozorňují, že k horšímu. Přesněji, řidiči používají mobil k podstatně náročnějším operacím, než je jen prosté telefonování. Tedy ještě méně se věnují řízení, ještě více času se zabývají svým telefonem, než že by sledovali provoz na silnici.
Konkrétně. Podle průzkumu, který nechal zpracovat projekt Poúrazová péče, dokonce 55 % dotázaných potvrdilo, že svůj mobilní telefon při řízení auta používá i k něčemu jinému, než k telefonování – posílání SMS, navigování, sdílení na síti, vytváření selfie … A co nás v Čechách za tohle všechno může potkat?
Bloková pokuta na místě je maximálně do částky 1 000 Kč, v přestupkovém řízení pak 1 500 až 2 500 Kč a připsání dvou trestných bodů. Přiznejme, že dokonce i když vezmeme střed dvou nejnižších částek, je česká pokuta sotva srovnatelná i s těmi nejnižšími v okolních státech – v Polsku a Rakousku zhruba 50 Euro. I Německo, které dosud mělo trest za daný přestupek ve výši 60 euro, jej nedávno zvýšilo na maximálních 200 euro, plus 2 trestné body, ale ke všemu ještě měsíční zákaz řízení.
Základní sazba není nízká ani v dalších státech: na Slovensku je to 120 euro, v Itálii byla donedávna 161 euro. Od nového roku je už v této jižní zemi pokuta za telefonování za volantem bez hands-free sady až 646 euro, plus zákaz řízení až na dva měsíce. Vysoké postihy byly vždy v Nizozemsku a Velké Británii (okolo 230 euro) a ve Španělsku 200 euro.
Přiznejme ale, že to stále není asi nejostřejší přístup v Evropě vůči těm, kdo telefonují v autě. Nedávný závěr odvolacího soudu jednoho francouzského motoristy totiž potvrdil – pokuta 135 euro, stejně jako připsání tří trestných bodů je zcela na místě, i když řidič telefonoval ve voze stojícím se zapnutými výstražnými světly a na krajnici. Soud se vyjádřil jednoznačně: motorista za volantem nesmí telefonovat ve Francii jinak, než prostřednictvím hands-free sady. A nic na tom nemění fakt, že vůz stojí. Výjimky? Když stojíte na místě vyhrazeném pro parkování, tedy například na veřejném parkovišti, nebo jste na soukromém pozemku anebo, jde-li o stav nouze.
Co k tomu dodat? ÚAMK věří, že tento přehled nepoměrně vyšších pokut v okolních zemích Evropy bude i před nadcházejícími cestami na jarní prázdniny na lyžování například přes Německo do Francie, nebo Itálie, náležitým varováním. Dodržovat předpisy se prostě vyplatí a jejich porušování je stále dražší a vzhledem k přeshraničnímu vymáhání nás stále častěji postihy nakonec „dostihnou“.