Pohled do digitální koule

Zkuste se s námi přenést o dvacet let dopředu a zaspekulovat si, jak bude vypadat život v roce 2020

Sociologové míní, že v dnešní době rádia, televize, mobilních telefonů a internetu jsme teprve na počátku komunikační revoluce.To však není nic proti budoucnosti, která nás čeká v příštím století.


Nejprve ale zařaďte na stroji času zpátečku a zavzpomínejte na rok 1980.


Hitem socialistického Československa je spartakiáda. Generální tajemník ÚV KSČ Gustáv Husák kyne občanům, kteří hromadným sportováním tuží víru ve světle socialistické zítřky. Pak stojí fronty na banány nebo na svíčkovou.


V SSSR vládne tvrdou rukou Leonid Brežněv, na druhé straně železné opony v mrazivém ovzduší studené války je posledním rokem ve funkci prezidenta USA Jimmy Carter.


Václav Havel pobývá první rok ve vězení, Martina Navrátilová hraje zatím tenis za Československo, na Johna Lennona spáchá atentát šílený muž a budoucí princezna Diana dohlíží na děti v mateřské školce.


Počítače nelze v žádném případě nazývat osobními. Rachotící mašiny mamutích rozměrů slouží pouze k urychlení aritmetických operací u nejbohatších firem a ve výzkumných ústavech.


Fax spatřil teprve nedávno světlo světa a patří mezi nejdražší a nejmodernější výkřiky kancelářské techniky. Kompaktní disky hrají leda tak hudbu budoucnosti v hlavách snílků. Mobilní telefon? Cha, cha. Vždyť i na ten pevný čekáme dlouhé roky. V centrech „zahnívajícího imperialistického kapitalismu“ má mobil velikost a hmotnost bytelné tvárnice.


Jaký vůz si může našinec vybrat? Hitem tuzemského automobilového trhu je Škoda 120 GLS, samozřejmě se čtyřstupňovou převodovkou a jediným „bezpečnostním prvkem“ v podobě nejvyšší možné rychlosti 125 km/h.

„Myslící“ auto


Za uplynulých dvacet let se svět od základu změnil. A co za dalších dvacet let, v roce 20220?


Zůstaňme ještě chvíli u automobilů. Již dnes se jejich škodlivost vůči životnímu prostředí několikanásobně snížila a za dvacet let by měla být u nových vozů téměř nulová. Všechny automobilky se snaží najít čistší alternativní paliva. Již v příštím desetiletí lze očekávat rozmach vozů s pohonem na zkapalněný plyn (LPG), ale tím naše úvahy o budoucnosti zdaleka nekončí. Ford uvede v roce 2004 do výroby automobil označovaný jako P2000, který nebude produkovat žádné škodlivé emise. Jako zdroj energie poslouží palivové články využívající reakci vodíku a kyslíku. Jediným „dýmem“ vycházejícím z výfuku tohoto prostorného auta většího než Ford Mondeo budou vodní výpary. Palivové články třetí nebo čtvrté generace již budou v roce 2020 menší, lehčí, levnější a výkonnější.


Auta se budou zřejmě řídit sama a posádka se bude věnovat práci, odpočinku či zábavě. Vývoj automatizovaného provozu na dálnicích je v USA a Japonsku již tak daleko, že se některé prvky brzy změní v realitu. Vůz bude například udržovat konstantní vzdálenost od auta jedoucího před ním. Radary objeví každou překážku a včas aktivují brzdový systém. Před zatáčkami a křižovatkami vůz automaticky zpomalí.


Další skok dopředu čeká bezpochyby elektronickou výbavu uvnitř automobilu. Dnešní vozy s komunikačními centry obsahujícími vyspělé radiosystémy, vestavěny mobilní telefon a satelitní navigaci mají mnohem více funkcí než zařízení, s jehož pomocí přistál před třiceti lety na palubě Apolla 11 Neil Armstrong na Měsíci. V roce 2020 se komunikační centrum vozu promění v dokonalou mobilní kancelář.


Greg Connell, ředitel Car Fleet Control, jednoho z největších dodavatelů softwaru pro komunikační systémy automobilů, předpovídá rozkvět Hands-free technologie. „Bez pomoci rukou, které se budou věnovat řízení, dokážeme z vozu organizovat práci i svůj volný čas,“ říká.


Mobilní telefon podle něj zcela nahradí a vytlačí domácí „pevnou linku“.


„Řidič vloží mobil do palubní desky, odkud se budou přenášet informace do skrytého terminálu. Nejprve se ho systém zeptá, zda jde o služební či soukromou cestu – samozřejmě kvůli daním a účetnictví. Pak bude chtít znát cíl jízdy, vyhodnotí nejčerstvější dopravní informace a doporučí nejkratší a nejrychlejší cestu – to vše prostřednictvím hlasové komunikace. Klávesnice nebude zapotřebí ani na odesílání nebo příjem e-mailu. Po cestě řidič dostane dle vlastního výběru porci čerstvých novinek z oboru, který ho zajímá,“ představuje si Connell jízdu automobilem v roce 2020

Šéf na obrazovce


Ani do práce už nebudou lidé chodit jako dřív. Nač platit drahý pronájem velkých kanceláří? Stačí, když v autě či v bytě zapneme komunikační jednotku a hned budeme spojeni se svým pracovištěm. Za několik let se místo porad velkých firem, na nichž musí být každý přítomen, budou konat telekonference.


Čím dál víc zaměstnanců pracuje doma a o jejich kontakt se spolupracovníky a nadřízenými se stará notebook, modem a telefonní linka. Za dvacet let budou mít zřejmě hlavní slovo živé videopřenosy, díky nimž se pracovník z domova spojí nejen s kanceláří, ale i se svými zákazníky.


Počítače budeme mít neustále po ruce. Loni v létě představila firma IBM na výstavě v Londýně notebook velikosti walkmana, který lze jednoduše připnout za pásek. Řídící jednotka je velká jako dlaň, zvuk se do uší dostane pomocí sluchátek, pokyny počítači předává jeho majitel prostřednictvím malého mikrofonu a o obraz se postará malý displej před pravým okem.


Také elektronická firma Philips předpovídá bouřlivý rozvoj digitálních technologií. Takto si představuje běžné starosti v roce 2020 její mluvčí:


„Zapomněl jsem nastavit domácí digitální videorekordér, aby mi nahrál oblíbeny televizní pořad. Nevadí, naprogramuji ho příručním počítačem prostřednictvím e-mailu z kteréhokoli místa na světě. Určitě budu chtít něco k snědku, až přijedu domů ze služební cesty. Raději vyšlu z počítače příkaz k lednici, aby udělala elektrickou inventuru a zjistila, co chybí.“


V budoucnosti se změní i role televize. Z pasivního přijímače se stane důležité centrum informací a zábavy. Obrazovka poskytne přístup k internetu, elektronické poště, nákupům a bankovním službám z domova – tedy sférám, které jsou dnes doménou počítače.


„Vývojoví pracovníci mají představu, že všechny elektronické přístroje v domácnosti budou propojeny v jedné velké digitální síti, v níž probíhá vzájemná komunikace. Vize se určitě promění v realitu dávno před rokem 2020,“ odhaduje zástupce Philipsu.

Počítačoví věštci


Většina představ o budoucnosti je věštěním z křišťálové koule. Určitě se však nadějeme mnohých překvapení. Vždyť kdo mohl v roce 1980 tušit, že světlo světa spatří mobilní telefony s váhou kolibříka nebo Internet?


Společnost, která před 20 lety dokázala celkem přesně předpovědět budoucnosti, se jmenuje Microsoft. Při jejím založení v  hotelovém pokoji v městě Albuquerque na jihu USA prohlásil Bill Gates, nyní nejbohatší muž planety, že přijde čas, kdy počítač bude patřit ke standartnímu vybavení každého pracoviště i bytu. V té době přitom prožívaly počítače svoji dobu dinosaurů.


Gatesův sen se stal ve vyspělých zemích skutečností. Jak tedy bude podle Microsoftu vypadat budoucnost?


Prezident společnosti Steve Ballmer dává jasně na srozuměnou, že PC už není nejdůležitější prioritou Microsoftu. „V posledních třech letech se přivalila obrovská vlna s názvem Internet a lidé chtějí mít co nejvíce inteligence v kapse – nejlépe uvnitř mobilního telefonu. Prostřednictvím našeho softwaru chceme splnit každé jejich přání týkající se komunikace – kdekoli a kdykoli.“


Splní se i tato předpověď?

převzato z magazínu Svět Fordu – zima 2000

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokopovi v druhé etapě Dakaru chyběla rychlost, průběžně je šestý

Prokopovi v druhé etapě Dakaru chyběla...

Do druhé etapy 44. ročníku Dakarské rally vstupovali Martin Prokop s Viktorem Chytkou z Benzina Orlen Teamu po excelentním vstupu do soutěže jako třetí nejlepší posádka celkové klasifikace...