Podrobně o vývoji a jízdních vlastnostech nového sportovního sedanuVolva S60

Odborníkům na vývoj podvozků stačil jediný pohled na první nákresy, aby pochopili, že před nimi stojí výjimečný úkol.

To, co před sebou konstruktéři spatřili, byl zárodek sportovního sedanu, který se nepodobal žádnému dřívějšímu Volvu.

Podrobně o vývoji a jízdních vlastnostech nového sportovního sedanuVolva S60

Nyní bylo na nich, aby vyvinuli podvozek, který by svými kvalitami odpovídal odvážnému designu.

Výsledkem práce konstruktérů je nové Volvo S60 – přitom není pochyb, že se jedná o nejdynamičtější model, jaký značka kdy představila.

„Tento projekt neměl být ani na vteřinu projektem vývoje běžného automobilu. Hlavním kritériem při vývoji podvozku pro nový model byla vášeň a radost z jízdy. Vstoupili jsme na území, kde jsme nikdy předtím nebyli,“ říká Stefan Sällqvist, který byl pověřen vývojem podvozku pro nové Volvo S60.

Pokud Stefana požádáte, aby výsledky své práce shrnul, nezaváhá ani na okamžik: „Jízdní vlastnosti nelze slovy popsat. Každý si musí tento automobil sám vyzkoušet – teprve poté pozná, o čem je řeč. Nejvhodnější jsou pro tento účel úzké a klikaté venkovské silnice, kde každá zatáčka znamená nové dobrodružství. Zde se nová S60 stává sama sebou a s nadšením prokazuje svou agilitu.“

Cesta na tuto vysokou úroveň jízdní dynamiky byla náročná a zajímavá, naplněná výzvami a množstvím nových řešení. Tým odpovědný za vývoj podvozku dokázal za krátkou dobu zhmotnit zadání top managementu společnosti Volvo Cars do podoby prototypu, který následně umožnil zkoušení nejrůznějších technických řešení. „Když jsme získali možnost navrhnout odvážná nová řešení, tak jsme se rozhodli příležitost naplno využít. Například jsme naše technická řešení porovnali s tím nejlepším, co nabízí konkurence, abychom zaručili, že náš systém bude opravdu špičkový,“ říká Stefan Sällqvist.

Dynamický podvozek je v Evropě součástí standardní výbavy

Zcela nové Volvo S60 je 463 cm dlouhé, přičemž rozvor náprav dosahuje 278 cm. Rozchod předních i zadních kol je 159 cm.

Nový sedan může být vybaven jedním ze dvou podvozků. Na evropském trhu bude standardně nabízen nově vyvinutý sportovní podvozek, zatímco na většině severoamerických trhů a v Asii bude standardně nabízen komfortní podvozek, zatímco sportovní verze bude dostupná jako volitelná výbava.

Rozdíl mezi oběma verzemi podvozku spočívá zejména v tlumičích a v konstrukci předního i zadního pomocného rámu. Komfortní varianta nabízí o něco měkčí nastavení, které přispívá ke komfortnější jízdě na horších vozovkách. „Cílem designérů bylo vnést do koncepce komfortu zcela novou dimenzi. Dynamický podvozek nabízí pohotové a rychlé reakce, které přispívají k vynikajícímu zážitku z jízdy, aniž by jakkoli snižovaly její komfort,“ vysvětluje Stefan Sällqvist.

Rychlejší řízení, tvrdší pružiny a tužší pouzdra

V průběhu procesu vývoje podvozku vytvořil tým konstruktérů holistické řešení vyznačující se změnami a vylepšeními prakticky každého jednotlivého detailu, což se adekvátně odrazilo na jízdních vlastnostech vozidla.

Převodový poměr řízení je o 10 % strmější než u předchozích modelů, čímž je dosažena lepší ovladatelnost a přesnější odezva. Použitím silnějších trubek a robustnějších pouzder ve sloupku řízení se torzní tuhost zvýšila o 100 %. To zároveň přispívá k intenzivnějšímu pocitu přímého kontaktu s koly a s vozovkou.

Přední pružicí jednotky jsou vybaveny silnějšími tlumiči než sportovní podvozek u Volva S80. Nárůst tuhosti o 47 % znamená, že celá konstrukce je schopna lépe se vypořádat s bočními silami. Pružiny jsou kratší a tvrdší než dříve. Vlastní frekvence systému se zvýšila o 10 %. Pouzdra jsou celkově tužší než u jakéhokoli současného sportovního podvozku značky Volvo. V případě upevnění pružicích jednotek na přední nápravě se tuhost zvýšila o 50%. Pouzdra pomocného rámu vpředu i vzadu se oproti předchozím modelům vyznačují dvojnásobnou tuhostí. Také pouzdra závěsů byla optimalizována s ohledem na sportovní jízdní vlastnosti a na zajištění maximální kontroly.

Tlumiče se vyznačují lepší účinností než u jakéhokoli předchozího modelu značky Volvo. Upevnění tlumičů na zádi je vyrobeno z polyuretanu namísto z gumy, což je řešení zajišťující lepší rovnováhu mezi komfortem, dynamikou a ovladatelností.

„Laděním tlumičů na anglickém venkově jsme strávili mnoho týdnů. Jezdili jsme po starých římských cestách, které se za staletí změnily pouze tím, že dostaly několik vrstev asfaltového povrchu. To byl nejlepší povrch pro správné nastavení vlastností tlumičů – nejvhodnější zvolení eliminace náklonů a tlumení nerovností,“ říká Stefan Sällqvist.

Adaptivní podvozek FOUR-C jako volitelná výbava

Software systému pohonu všech kol AWD byl upraven tak, aby verzím Volva S60 s tímto systémem (pohon všech kol je součástí standardní výbavy u verze T6 a volitelný u verze D5) umožnil využít nový sportovní podvozek na maximum.

Všechny varianty nového Volva S60 lze objednat s aktivním podvozkem FOUR-C. Ten byl vylepšen a upraven tak, aby nabízel lepší kontrolu a vyšší komfort než u předchozích modelů značky Volvo. Jedná se o pokročilý dynamický systém podvozku, který pomocí řady senzorů nepřetržitě sleduje chování vozidla. Tlumiče jsou schopny ve zlomku vteřiny změnit své nastavení podle aktuální jízdní situace. Díky třem různým režimům nastavení může řidič změnit charakter vozidla stiskem jednoho ze tří tlačítek: Comfort, Sport a Advanced.

První sedan se systémem rozšířeného řízení stability

„Vyvinuli jsme nejpokročilejší systém na světě umožňující regulaci chování vozidla pomocí brzd. Stabilizační systém DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) u nové S60 je vybaven několika důmyslnými prvky, které nabízejí unikátní kombinaci většího potěšení z jízdy a bezpečnosti,“ říká Stefan Sällqvist.

  • S60 je první sedan na trhu, u něhož je systém rozšířeného řízení stability (Advanced Stability Control) dostupný. Pomocí nového čidla, které snímá úhel příčného náklonu, lze jakoukoli tendenci ke smyku identifikovat již v počáteční fázi. Díky tomu je stabilizační systém DSTC schopen zasáhnout dříve a s vyšší přesností. Systém rozšířeného řízení stability je skvělým pomocníkem při dynamické jízdě, během které vznikají velké boční síly, neboť zlepšuje ovladatelnost a pomáhá při rychlých úhybných manévrech.
  • Systém stabilizace jízdy s přívěsem (Trailer Stability Assist) pomáhá eliminovat vlnění nebo nestabilitu, ke kterým může dojít při vlečení přívěsu nebo karavanu. Ke stabilizaci vozidla dochází přibrzděním jednoho nebo více kol a snížením točivého momentu motoru.
  • Řízením přenosu síly motoru na kola se zabraňuje zablokování kol v případě brzdění motorem na kluzkém povrchu.
  • Systém DSTC disponuje sportovním režimem, který umožňuje aktivnější styl jízdy. Při deaktivaci protiprokluzového systému se automobil začne chovat přetáčivě.

Nový systém řízení trakce pro hladší průjezdy zatáčkami

Nový dynamický podvozek nového Volva S60 je vybaven řadou elektronických systémů, které posouvají zážitek ze sportovní jízdy ještě o kus dále. Systém řízení trakce v zatáčkách je novou funkcí, která pomocí přenosu točivého momentu umožňuje hladší průjezd zatáčkami. Tato technologie je dalším vylepšením stabilizačního systému DSTC. Při průjezdu zatáčkou je hnací kolo automobilu uvnitř zatáčky přibrzděno, čímž se více síly přenese na vnější hnací kolo. To řidiči umožňuje projet zatáčku plynuleji. Zároveň se tak snižuje případná tendence k nedotáčivosti.

„Při výjezdu ze zatáčky můžete akcelerovat, aniž by to mělo vliv na přilnavost kol k vozovce. Tento systém usnadňuje udržování zamýšleného směru jízdy na klikatých cestách, kruhových objezdech či na vlhkých vozovkách. Systém řízení trakce v zatáčkách je velmi užitečný například v situacích, kdy chcete vyjet z malé vedlejší cesty na hlavní silnici a potřebujete prudce zrychlit, abyste vyrovnali rychlost jízdy s ostatními vozidly,“ říká Stefan Sällqvist.

Důležitou součástí dynamických vlastností nového Volva S60 je nejmodernější brzdový systém.

Nový sedan je vybaven celou řadou prvků, které za každých okolností společně zajistí nejkratší možnou brzdnou dráhu.

  • Systém nouzového pohotovostního brzdění dokáže předpovědět, kdy bude vyžadováno intenzivní brzdění. Brzdové třmeny jsou díky tomu přiblíženy těsně k brzdovým kotoučům ještě před tím, než řidič sešlápne brzdový pedál. Hydraulický brzdový asistent pomáhá řidiči zastavit na nejkratší možné vzdálenosti. Pokud řidič v nouzové situaci nesešlápne brzdový pedál dostatečně rychle nebo dostatečnou silou, pomůže hydraulický brzdový asistent zajistit optimální využití protiblokovacího systému ABS k maximálnímu zkrácení brzdné dráhy.
  • Optimalizovaný hydraulický brzdový systém (OHB) posiluje výkon brzd při prudkém brzdění, když za pomoci hydrauliky kompenzuje nízký podtlak (vakuum) v posilovači brzd.
  • Ochrana proti vadnutí brzd pomocí hydraulického systému postupně zvyšuje tlak v brzdné soustavě při dlouhém a intenzivním brzdění. Tím omezuje vadnutí brzd a zachovává při sešlápnutí pedálu konstantní pocit.
  • Nové Volvo S60 je standardně vybaveno elektronickou parkovací brzdou.

Široká nabídka motorů v čele s ještě výkonnější verzí T6

Již v průběhu prvního roku výroby bude zcela nové Volvo S60 k dispozici se širokou nabídkou vznětových i zážehových motorů počínaje úspornou verzí DRIVe s výkonem 115 k až po dynamickou a vysoce výkonnou verzi s přeplňovaným motorem o výkonu 304 k. Všechny motory byly vyvinuty s důrazem na splnění nejnáročnějších požadavků na sportovní jízdní vlastnosti a dynamiku při zachování nízké spotřeby paliva. Snaha o snižování emisí CO2 vyústila ve snížení spotřeby u všech motorů.

Benzínový motor T6 3,0 litru absolvoval řadu zlepšení zaměřených především na snížení jeho vnitřního tření. Nově nabízí výkon 304 k a točivý moment plných 440 Nm. Maximální hodnota točivého momentu je dosažena již při pouhých 1500 ot./min. a zůstává k dispozici v celém rozsahu otáček. Tím je zajištěna dynamická akcelerace a stabilní jízdní vlastnosti. Současně se specialistům na motory ve společnosti Volvo Cars podařilo snížit spotřebu paliva přibližně o 10 % na hodnotu 10,2 l/100 km. Výkon motoru přenáší na kola šestistupňová automatická převodovka Geartronic druhé generace. Díky novým ventilům a nižšímu tření převodovka řadí rychleji než dříve. Verze T6 je standardně vybavena systémem pohonu všech kol AWD.

Nový dvoulitrový motor s přímým vstřikováním paliva

Nový čtyřválcový přeplňovaný motor 2.0T GTDi (Gasoline Turbocharged Direct Injection) dosahuje vysoký výkon 203 k a točivý moment 300 Nm, jenž je dostupný již od 1 750 ot./min. Nová technologie přeplňování vyvinutá společností Volvo, přímé vstřikování paliva a dva vačkové hřídele s funkcí proměnlivého časování ventilů vytváří unikátní kombinaci nízké spotřeby paliva, nízkých emisí a vysokého výkonu v širokém rozmezí otáček – to vše při mimořádně kompaktních rozměrech celé jednotky. Volvo S60 2.0 GTDi spotřebuje pouze 7,9 litru paliva na 100 km.

„Podařilo se nám vyrobit čtyřválcový motor, který je stejně výkonný jako pětiválcový agregát, ale je přitom mnohem úspornější než větší motor. To je dobrý počin jak pro životní prostředí, tak pro zákazníky vyžadující vysoký výkon a dobré jízdní vlastnosti. Náš patentovaný systém přeplňování byl vyvinut speciálně pro menší, energeticky efektivnější motory,“ říká Tomas Ahlborg, vedoucí projektu vývoje nového Volva S60.

Turbodmychadlo je nejmenší svého druhu na trhu vzhledem k maximálnímu výkonu motoru. Nové turbodmychadlo nejen poskytuje vynikající výkon, ale zlepšuje také technologii čištění výfukových plynů. Další novou vlastností je, že sběrné výfukové potrubí a tělo turbodmychadla jsou vyrobeny z ocelového plechu a ne z těžšího odlitku. Ocelový plech je lehčí, snáze se tvaruje a především – díky dodatečné izolační vrstvě – toto řešení vyzařuje méně tepla. To umožňuje zachování vysoké teploty plynů a tudíž i efektivnější spalování bez výraznějšího zvýšení teploty v motorovém prostoru. Sběrné potrubí vyrobené z plechu pochopitelně není nic nového, dosud však bylo využíváno pouze v kombinaci s odlévaným tělesem turbíny. Nová, plně integrovaná jednotka turbodmychadla z ocelového plechu představuje světovou inovaci, kterou si společnost Volvo nechala patentovat.

Později v průběhu prvního roku výroby bude nové Volvo S60 dostupné také ve verzi 2.0 GTDi s výkonem 240 k a s točivým momentem 320 Nm. Dále budou představeny dvě verze motoru GTDi se zdvihovým objemem 1,6 litru: s výkonem 180 k a 150 k, v obou případech s hodnotou točivého momentu 240 Nm.

Všechny motory GTDi budou nabízeny buď v kombinaci s automatickou šestistupňovou převodovkou Powershift, nebo se šestistupňovou manuální převodovkou. Převodovka Powershift v zásadě funguje jako dvě paralelní manuální převodovky se samostatnými spojkami, které zajišťují bleskurychlé řazení a přispívají k úspoře paliva.

Nabídka motorů zahrnuje také dva pětiválcové turbodiesely.

Výkonná verze D5 se dvěma turbodmychadly nabízí 205 k a točivý moment 420 Nm. Akcelerace z 0 na 100 km/h trvá s manuální i s automatickou převodovkou 7.8 sekundy. Maximální rychlost je 235 km/h (manuální převodovka) a 230 km/h (automatická převodovka).

U nejnovějšího motoru D5, který byl představen na jaře roku 2009, bylo požadovaného výkonu a dynamických vlastností dosaženo pomocí dvou turbodmychadel různých velikostí, která se zapojují postupně a poskytují výkon v širším rozmezí otáček. Výsledkem je pružná odezva a dynamická akcelerace při jakýchkoli otáčkách díky sladění činnosti obou turbodmychadel. Ta je optimálním způsobem vyvážena s ohledem na vysoký výkon a nízkou spotřebu paliva, která dosahuje pouhých 5,9 l/100 km, čímž se tento motor řadí mezi nejúspornější ve své třídě. Pokročilá technologie vstřikování paliva pomocí piezoelektrických vstřikovačů zajišťuje přesnou distribuci paliva ve spalovacím prostoru, účinné spalování a nízké emise škodlivin.

Dále může být vůz vybaven novým dvoulitrovým motorem D3 o výkonu 163 k, který disponuje točivým momentem 400 Nm. Akcelerace z 0 na 100 km/h trvá s manuální i s automatickou převodovkou 9,2 sekundy. Maximální rychlost je 220 km/h (manuální převodovka) a 215 km/h (automatická převodovka).

Nový pětiválcový motor 2.0D je v zásadě shodný se současným motorem 2.4D, byl však u něj z důvodu snížení spotřeby paliva zmenšen zdvihový objem zkrácením zdvihu pístů. U vozu s manuální převodovkou dosahuje spotřeba paliva pouhých 5,2 l/100 km (138 g CO2/km).Tento motor byl optimalizován s důrazem na nízkou spotřebu paliva a systém vstřikování je vybaven odlišným typem piezoelektrických vstřikovačů než motor D5. Tyto vstřikovače udržují spotřebu paliva na nejnižší možné úrovni díky mimořádně rychlému a přesnému vstřikování při vysokém tlaku. To vede k mnohem efektivnějšímu spalování. Pro zlepšení dynamiky bylo turbodmychadlo optimalizováno tak, aby byl zajištěn co nejvyšší točivý moment již od nízkých otáček.

Oba motory jsou standardně vybaveny bezúdržbovým částicovým filtrem, který dokáže zachytit až 95 procent sazí, a jsou tak mimořádně ohleduplné k životnímu prostředí. Oba turbodiesely jsou nabízeny buď se šestistupňovou automatickou převodovkou nebo se šestistupňovou manuální převodovkou. Verze D5 může být navíc vybavena pohonem všech kol.

DRIVe diesel s emisemi pod 115 g/km

V průběhu prvního roku výroby bude nový model S60 představen i ve verzi DRIVe, která bude vybavena dieselovým motorem se zdvihovým objemem 1,6 litru. Spotřeba paliva dosahuje 4,3 l/100 km, což odpovídá hodnotě emisí CO2 nižší než 115 g/km. Motor poskytuje výkon 115 k a točivý moment 270 Nm. Nabízet se bude výhradně se šestistupňovou manuální převodovkou.

Vlastnosti odpovídají vizuálnímu příslibu

Sportovní design Volva S60 funguje nejen jako kreativní pobídka pro konstruktéry odpovědné za vývoj podvozku – odvážné linie poskytují zákazníkům vizuální příslib, že jízdní vlastnosti budou něčím opravdu mimořádným.

„Víme, že zákazníci v tomto náročném segmentu mají mimořádně vysoká očekávání, pokud jde o jízdní vlastnosti. Jsem přesvědčen, že zákazníci budou s výsledkem našeho úsilí věnovaného vývoji motorů a podvozku velmi spokojeni,“ uzavírá Tomas Ahlborg.

Nabídka motorů pro nové Volvo S60 při zahájení výroby:

Benzínové motory

T6 3.0 řadový šestiválec 304 k 440 Nm
2.0T 2.0 řadový čtyřválec 203 k 300 Nm

Dieselové motory

D5 2.4 řadový pětiválec 205 k 420 Nm
D3 2.0 řadový pětiválec 163 k 400 Nm

Motory doplněné v průběhu prvního roku výroby:

Benzínové motory

T5 2.0 řadový čtyřválec 240 k 320 Nm
T4 1.6 řadový čtyřválec 180 k 240 Nm
T3 1.6 řadový čtyřválec 150 k 240 Nm

Dieselové motory

1.6 D DRIVe 1.6 řadový čtyřválec 115 k 270 Nm

Autorizovaný dealer a opravce VOLVO

Člen koncernu TUkas

 

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.volvo@auto-staiger.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Plně elektrické Volvo EX30 si...

Malé, ale skutečně schopné. Volvo slaví úspěch svým malým plně elektrickým SUV EX30, které bylo oceněno na udílení prestižních cen World Car Awards! Volvo EX30 při udílení cen v rámci...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volvo přechází u námořní dopravy na obnovitelná paliva, sníží své fosilní emise o 84 %

Volvo přechází u námořní dopravy na...

Každoročně přepraví nákladní lodě napříč světovými oceány desítky tisíc kontejnerů s materiálem určeným pro výrobu v továrnách společnosti Volvo Cars. Odteď bude většina těchto...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Malý vůz s velkým potenciálem. Zcela nové, plně elektrické SUV Volvo EX30

Malý vůz s velkým potenciálem. Zcela...

Někdy může být první dojem zavádějící. Volvo dnes představilo zcela nové a dosud nejmenší SUV EX30. Neuhádnete kolik stojí… Volvo EX30, které bylo představeno světu dnes v italském...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové malé Volvo EX30 vyniká dosud nejnižší uhlíkovou stopou

Nové malé Volvo EX30 vyniká dosud...

V novém modelu Volvo EX30 je destilováno to nejlepší, co automobilka Volvo Cars nabízí, včetně mimořádné bezpečnosti a vůbec nejnižší emise CO2 ze všech dosavadních vozů Volvo. Protože se...