V automobilové síni slávy mu patří nejčestnější místo: Volkswagen Brouk, druhý nejprodávanější vůz světa, se zařadil mezi skutečné automobilové legendy.
A i když jeho výroba právě skončila, jeho odkaz bude žít určitě ještě dlouhé roky. Na takové „osobnosti“ se jen tak nezapomíná a navíc Brouk má statisíce věrných vyznavačů ve stovkách fan-klubů po celém světě…
Miliony motoristů na něj dodnes přísahají, nespočet lidí s ním doslova spojilo své životní osudy… Geniálně jednoduchý, spolehlivý a především dostupný vůz, který motorizoval poválečné Německo a do značné míry i celou Evropu, se za bezmála šest desítek let existence stal nejenom průmyslovým ale i sociálním fenoménem. Za jeho volantem se vedle běžných motoristů objevovaly nejpřednější celebrity, bojoval na tratích automobilových soutěží, stal se hvězdou stříbrného plátna, pohyboval se nejenom na silnicích, ale i na vodě a dokonce i létal…
Když v lednu roku 1934 formuloval fenomenální konstruktér Ferdinand Porsche, rodák ze severočeských Vratislavic u Jablonce nad Nisou, svoji studii o ideálním německém lidovém voze, určitě ani on sám netušil, jak dlouho bude vůz, připravený podle jeho tezí, oslovovat miliony lidí po celém světě. Podle Porscheho názoru zákazníci čekají na levný a spolehlivý vůz lehké konstrukce, nabízející dostatečný prostor čtyřem pasažérům, který by dokázal vyvinout rychlost až 100 km/h a překonávat třicetiprocentní stoupání.
Už o dva roky později se tyto vize dočkaly svého zhmotnění – první prototyp představoval v tehdejším automobilovém průmyslu velmi výrazný posun. Vůz měl např. nezávislé zavěšení kol s torzními tyčemi a třecími tlumiči, brzdy sice byly ještě mechanické, ale měly zvláštní pákový posilovač účinku, pružně uložený motor znatelně snižoval vibrace vzduchem chlazeného motoru o výkonu 22,5 k, tvary aerodynamické karoserie se ladily podle výsledků měření prováděných ve větrném tunelu na zmenšeném modelu…
Druhá světová válka přinesla úplně jiné starosti, ale hned po jejím skončení dostal oprášený projekt lidového vozu – Volkswagenu – zelenou. Už před koncem roku 1945 se rozjela sériová výroba a definitivně se zastavila teprve po dlouhých osmapadesáti letech, kdy z mexického závodu automobilky Volkswagen vyjel úplně poslední Brouk.
Životopis Brouka
- 1934 – Dne 22. června 1934 zadává „Reichsverband der Deutschen Automobilindustrie“ (Říšský svaz automobilového průmyslu) Ferdinandu Porschemu úkol navrhnout „lidový vůz“ – Volkswagen.
- 1935 – Je dokončen první prototyp se vzduchem chlazeným motorem typu boxer o objemu 700 cm3 a výkonu 22,5 k. O něco později jsou dokončeny ještě další dva prototypy.
- 1936 – Dne 24. února byly první prototypy představeny v Berlíně zástupcům Říšského svazu automobilového průmyslu – šlo o jeden vůz s uzavřenou karoserií a jeden otevřený kabriolet. V testech, trvajících od 22. října do 22. prosince, najel každý z prototypů asi 50 000 km.
- 1937 – Pro potřeby rozsáhlejšího testování bylo postaveno dalších třicet vozů, které celkem najely asi 2,4 milionů kilometrů.
- 1938 – Vývoj německého lidového vozu finišuje a směřuje k sériové výrobě – v zádi se objevuje vzduchem chlazený boxer o objemu 986 cm3 a výkonu 24 k, hmotnost automobilu činí asi 750 kg. Veřejnosti jsou představeny tři karosářské verze – uzavřený sedan, sedan se shrnovací textilní střechou a kabriolet.
- 1945 – V srpnu zadává britská vojenská správa zakázku na výrobu 20 000 vozů. V čele automobilky v té době stojí britský major Ivan Hirst. V prosinci roku 1945 se rozbíhá sériová výroba „Brouků“, ještě do konce roku je vyrobeno prvních 55 vozů.
- 1946 – Dne 14. října vyjíždí z automobilky desetitisící Volkswagen.
- 1947 – V tomto roce bylo vyrobeno 8987 Brouků, první vozy míří za hranice Německa – do Nizozemska.
- 1948 – V květnu vyjíždí 25 000 Brouk, měsíční výroba se zvyšuje z květnových 1185 vozů na prosincových 2306 vozů.
- 1949 – Dne 8. ledna putují první dva modely Volkswagen Brouk lodí z Nizozemska do USA. Dne 13. května se slaví výroba 50 000 vyrobených vozů od konce druhé světové války. Dne 1. června automobilka představuje exportní provedení, které má komfortnější interiér a bohatší chromování. Ve stejný den se představuje i čtyřsedadlový kabriolet s otevřenou karoserií od firmy Karmann.
- 1950 – Od dubna jsou v nabídce i modely se stahovací střechou. V tomto roce Brouk také dostává hydraulické brzdy.
- 1951 – Volkswagen Brouk se exportuje už do 29 zemí. V říjnu se výroba dostala přes hranici 250 000 vozů. Exportní verze začínají být vybavovány teleskopickými tlumiči pérování.
- 1952 – Od října patří do výbavy exportních modelů vyklápěcí ventilační okénko ve dveřích, převodovka se synchronizací rychlostních stupňů a patnáctipalcová kola.
- 1953 – Od 10. března je původní půlené „preclíkovité“ zadní okénko je nahrazeno větším oválným oknem. Dne 3. července vyjíždí půlmiliontý Volkswagen Brouk. Automobilka nyní exportuje do 86 zemí světa.
- 1954 – Od ledna je v nabídce motor o výkonu 30 k, který vozu uděluje rychlost až 110 km/h.
- 1955 – Dne 8. srpna se slaví výroba miliontého vozu. Brouk dostává střešní okno z PVC, dvojitou koncovku výfuku a nová koncová světla.
- 1956 – Vedle bezdušových pneumatik jsou nové modely vybavovány také lepší zvukovou izolací motoru, výkonnějším motorkem stěračů a silnějším spouštěčem.
- 1957 – Volkswagen Brouk dostává ještě větší zadní okno a nově řešenou palubní desku.
- 1958 – Na straně řidiče se objevuje větší zpětné zrcátko.
- 1959 – Dveře jsou vybavovány novými pevnými klikami s integrovaným odjišťovacím tlačítkem. V srpnu automobilka představuje nový exportní model – VW 1200 s motorem o výkonu 34 k a plně synchronizovanou čtyřstupňovou manuální převodovkou. Všechny verze pak dostávají směrová světla namísto výklopných mávátek, zavazadlový prostor se zvětšuje o 65 procent, stěrače jsou doplněny o ostřikovače čelního skla a vozy jsou vybavovány asymetrickými světlomety.
- 1960 – Exportní modely jsou vybavovány pneumatickými stěrači. I základní modely nyní už mají standardně hydraulické brzdy.
- 1961 – Z montážní linky sjíždí vůz výrobního čísla 5 000 000. Textilní střešní okno je nahrazeno pevným posuvným dílem.
- 1964 – Po založení společnosti „Volkswagen de México, S.A. de C.V.“ v Mexico City se rozbíhá výroba Brouků i za oceánem. V listopadu začínají být i základní modely VW 1200 A vybavovány plně synchronizovanými převodovkami. Dne 1. prosince začíná velkosériová výroba v závodě v Emdenu.
- 1965 – Základní model VW 1200 A dostává motor o výkonu 34 k, na trh se dostává nový exportní model VW 1300 s motorem o výkonu 40 k.
- 1966 – Standardní model VW 1300 A nahrazuje model VW 1200 A. Tyto vozy se dodávají ve dvou výkonových verzích: 34 k a 40 k. Dveřní zámky a spínací skříňka jsou přizpůsobené pro jeden klíček. V červenci končí výroba modelů VW 1200 A. Model VW 1500 dostává v srpnu motor o výkonu 44 k a přední kotoučové brzdy.
- 1967 – Volkswagen oslavuje výrobu deseti milionů vozů VW Brouk. V lednu se v nabídce objevuje hospodárný model VW 1200 s motorem o výkonu 34 k. Ochranu pasažérů zvyšuje montáž bezpečnostního sloupku volantu a tříbodových bezpečnostních pásů. Modely VW 1500 je možné získat i s automatickou převodovkou.
- 1968 – V reklamách automobilky Volkswagen začíná být populární vůz oficiálně nazýván „Broukem“.
- 1969 – Uvedení modelu akčního modelu VW 1300 L.
- 1970 – Představení modelů 1302 (výkon motoru 34 k, nebo 40 k) a 1302 S (výkon 50 k) s vinutými pružinami vpředu a pozměněnou zadní nápravou. Volkswagen 1302 se začíná vyrábět i ve verzi kabriolet. V červenci končí výroba modelu VW 1500.
- 1971 – VW Brouk dostává ještě větší zadní okno.
- 1972 – Dne 17. února překonal VW Brouk produkční rekord dosud držený vozem Ford T – toho dne dosáhla výroba modelu VW Brouk hranice 15 007 034 kusů. V září se rozbíhá výroba modelů VW 1303 „Panorama“, poháněných motory o výkonech 44 k a 50 k, které v nabídce vystřídaly model VW 1302. Na trhu se objevuje model VW 1300 S poháněný motorem o objemu 1,6 l.
- 1973 – Volkswagen uvádí další speciální verze Brouků – modely „Jeans Beetle“, „Big Beetle“, „City Beetle“. V červenci končí výroba modelů VW 1300. V srpnu je uveden model VW 1303 A a představuje se i kabriolet VW 1303.
- 1974 – Poslední Brouk vyrobený v mateřské továrně ve Wolfsburgu sjel z výrobní linky dne 1. července přesně v 11.19 h. V srpnu končí výroba modelu VW 1303 A.
- 1975 – Poslední model VW 1303 vyjíždí v červenci.
- 1978 – Poslední Brouk vyrobený v Německu sjel z montážní linky závodu v Emdenu dne 19. ledna. Celkem se v Německu vyrobilo 16 255 500 Brouků. Za oceánem se však stále vyrábí na tisíc Brouků denně. V Mexiku se vyrábí model VW 1200 L s motorem o výkonu 34 k.
- 1980 – Dne 10. ledna vyjel z dílen firmy Karmann z Osnabrücku poslední kabriolet na bázi Brouka. Celkem bylo vyrobeno 330 281 kabrioletů.
- 1981 – V závodě Volkswagen de México ve městě Puebla byl dne 15. května vyroben dvacetimiliontý Brouk. Zákazníkům je nabídnut akční „jubilejní“ model „Silver Bug“.
- 1984 – Z továrny v Mexiku bylo exportováno už 100 000 Brouků.
- 1985 – Dne 12. srpna dorazila do Emdenu poslední nákladní loď s nákladem Brouků.
- 1992 – Brouci vyrábění v Mexiku jsou vybavovány katalyzátory s lambda-sondami. V Mexiku byl dne 23. května vyroben 21 000 000. Brouk.
- 2002 – Dne 25. června převzal Volkswagen Golf, kterých se k touto dni vyrobilo už 21 517 415, od Brouka roli nejprodávanějšího automobilu planety. Golf se tímto okamžikem zároveň stal nejprodávanějším modelem značky Volkswagen.
- 2003 – V červenci byl v závodě Puebla v Mexiku vyroben poslední Volkswagen Brouk…
Poslední Brouk z mexického závodu automobilky Volkswagen putoval přímo do firemního muzea v německém Wolfsburgu.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů