Princip palivového článku spočívá v přímé přeměně chemické energie na elektřinu, a to přímo ve vozidle. Aplikace palivového článku by teoreticky mohla umožnit realizaci elektrických vozů – a tedy nulové místní emise – s velkým dojezdem, s výrazně nižší spotřebou a nižší emisí kysličníku uhličitého. Palivový článek umožňuje přímo získat elektrický proud oxidací paliva (ideálním palivem je vodík) na jedné elektrodě a redukcí kyslíku na elektrodě druhé. Tato reakce vytváří elektrickou energii a vodu. Tento velmi jednoduchý princip ovšem nelze snadno aplikovat přímo ve vozidle. Pro daný proces je nutné, aby se potřebný vodík uchovával nebo vyráběl přímo v automobilu. Uchovávání vodíku je ale problematické, kvůli jeho nízké hustotě (70 g/l v kapalném stavu) a jeho teplotě při které přechází do kapalného stavu (- 252 °C).
Předváděcí vůz Partner Taxi PAC byl zkonstruován na základě průzkumu provedeného u společností provozujících taxislužbu a profesionálních taxikářů. Aby bylo vyhověno zjištěným požadavkům byl demonstračnímu vozu Partner Taxi PAC ponechán jeho původní elektrický motor, který byl doplněn o palivový článek, malé baterie ze sloučeniny niklu a o speciální kontejner obsahující devět vodíkových lahví.
Toto řešení umožňuje výhodně zachovat jednu část struktury původního vozu, zejména boční posuvné dveře, elektrickou pohonnou jednotku, pérování a kola a velkou část vnitřní i vnější výbavy.Vnitřek vozu je rozdělen na dvě části oddělené sklem – prostor určený pro řidiče a velký prostor se sedačkou pro tři osoby, umístěnou nad konstrukcí a zadní nápravou. Vedle řidiče, který má k dispozici veškeré ovládací prvky a zařízení sériového modelu Partner, je vyhrazen prostor pro uložení zavazadel. Díky skládacímu sedadlu může být tento prostor eventuálně využit pro čtvrtého pasažéra sedícího proti směru jízdy. Střecha je částečně vyrobena ze skleněných panelů. Předváděcí model Partner Taxi PAC může využívat elektrický pohon na 100 % nebo využívat pohon smíšený.
Elektrický motor na stejnosměrný proud s maximálním výkonem 36 kW při 6 500 ot./min, maximální točivý moment 210 Nm. Rychlost vozu při 1000 otáček elektrického motoru za minutu je 15 km/h. Zrychlení 0-50 km/h: 8,4 s, maximální rychlost 95 km/h a dojezd 200 až 300 km.
Baterie nikl /hydrid nominálního napětí 180 V o kapacitě 95 Ah a hmotnosti 280 kg jsou umístěny pod podlahou. Baterie se dobijí za jízdy z palivového článku a během zpomalování a brždění, při parkování přes nabíječku ve vozidle ze jednofázové zásuvky v garáži nebo veřejného zdroje o napětí 230 V/16 A.
Palivový článek má výkon 5,5 kW netto při 86 V, napájení čistý vodík. Účinnost palivového článku 58 %. Nádrž obsahující 9 láhví vodíků s celkovým objemem 80 litrů, což je 1,5 kg vodíku, je umístěna pod zadním zavazadlovým prostorem.
Bezpečnost je zajištěna detektory, které blokují přívod vodíku a palivový článek, pokud dojde ke zjištění míry odpovídající 5 % limitu výbušnosti. V zadní kontrolované komoře se nachází přetlaková pojistka, která se protrhne, jakmile se objeví i nepatrný přetlak (80 mbarů).
Vytápění vozu je zajištěno tepelnou výměnou s chladicím obvodem palivového článku a elektrickým rezistorem zajišťujícím přídavné topení a rychlý start.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií