Jeden z nejpresti?něj?ích a nejnáročněj?ích automobilových závodů na světě, který ka?doročně přiláká více ne? 200 000 diváků, bude příle?itostí ukázat hodnoty dlouhodobě vyznávané značkou Peugeot: trvalá hodnota, demonstrovaná výběrem vytrvalosti spojené se spolehlivostí, dynamika, symbolizovaná výkonnostní soutě?í, estetika znázorněná pro značku typickými liniemi ?divoké ?elmy? a nakonec inovace, která se projevuje mimo jiné pou?itím technologií ?etrných k ?ivotnímu prostředí.
Vozem, který ponese barvy značky Peugeot v závodě 24 h v Le Mans a v závodech Le Mans Series v roce 2007, bude model 908, číslice 9 zde označuje nadstandardní modely značky Peugeot a číslice 8 návaznost na koncepční vůz 907.
S ohledem na vývoj předpisů, ohlá?ený automobilovým klubem ?Automobile club de l´Ouest? z 16. června 2006, byla zvolena architektura uzavřeného vozu. Mimo to bylo ?ádoucí zachovat příbuznost s vozem, který v závodě 24 hodin v Le Mans zvítězil v letech 1992 a 1993, modelem 905.
Z technického hlediska představuje toto ře?ení několik nevýhod (hmotnost, vý?ka tě?i?tě, mo?nosti vyu?ití), nicméně tým Peugeot Sport v něm vidí i výhody, a to zejména pokud jde o tuhost podvozku a aerodynamiku.
Samonosná konstrukce
Samonosná konstrukce je vyrobena z karbonu a na rozdíl od modelu 905, který se skládal z rámu s trubkovou obloukovou vzpěrou, představuje skutečně uzavřenou jednodílnou strukturu. Tento typ skeletu se vyznačuje přirozenou velkou tuhostí (efekt ?vaječné skořápky?), která dovoluje optimalizovat hmotnost celé konstrukce.
Karoserie a aerodynamika
Oddělení aerodynamiky střediska Peugeot Sport mělo nelehký úkol, navrhnout za pouhých několik týdnů zcela originální a zároveň vysoce efektivní karoserii. Ta byla vytvořena na začátku roku 2006. Tvary vozu vychází nejen z nezbytného kompromisu mezi elegancí a aerodynamickým odporem, ale také z potřeby co mo?ná nejlep?ího napájení jednotlivých výměníků umístěných uvnitř velkých pontonů.
Odpru?ení, řízení, brzdy
S ohledem na náročnost projektu, který znamenal vytvořit v rekordním čase kompletní koncepci vozu a současně provést specifické úpravy motoru HDI FAP, se Peugeot Sport rozhodl převzít osvědčená ře?ení předních i zadních tlumičů s ventily, elektrický posilovač řízení a brzdy.
Převodovka
Převodová skříň je umístěna podélně a umo?ňuje pojmout a? ?est převodů, co? odpovídá předpisovému limitu. Byla dimenzována tak, aby byla schopna převést enormní točivý moment motoru a zároveň co nejlépe zvládnout aspekt hmotnosti a rozměrů vozu. Ovládání převodovky je elektropneumatické.
Motor
Výběr stavby motoru směřoval k 12 válcům do V pod úhlem 100° s objemem válců 5,5 l. Předpisy povolený maximální obsah válců byl vybrán s ohledem na lep?í fungování motoru při nízkých otáčkách se snadněj?ím přívodem vzduchu. Dovoluje také omezit specifický výkon a následně disponovat významným výkonnostním potenciálem.
Počet válců vychází jednak ze snahy zachovat podobné vrtání jako u sériově vyráběných motorů a plně tak vyu?ít know-how značky Peugeot v oblasti dieselového spalování, a také omezit zdvih na přijatelnou hodnotu. Dvanáctiválcová architektura, známá pro svou dobrou vyvá?enost, mimo jiné také redukuje vibrace na minimální úroveň. Úhel 100° dovoluje, stejně jako dvanáctiválcová architektura V12, sní?it vý?ku tě?i?tě bez ovlivnění tuhosti v motoru v krutu.
Dva filtry pevných částic FAP, umístěné na konci ka?dého z výfukových potrubí, zaručují za v?ech okolností bezkouřové fungování motoru. Výfuková potrubí s kolektorem 6 v 1 jsou co mo?ná nejkrat?í a vedou do turbokompresoru Garrett, poté do velmi kompaktního filtru pevných částic a ústí bočním vývodem před zadním kolem.
Předpokládané výkonnostní parametry ? více jak 515 kW (700 k) a točivý moment překračující 1 200 Nm ? bezprecedentní pro dieselový motor, jsou společným výsledkem současného ?pičkového know-how značky Peugeot v oblasti dieselových motorů a mechanických vlastností pohonu V12.
Elektronika
Model 908 plně vyu?ívá bohatého know-how střediska Peugeot Sport v oblasti elektroniky, které vychází ze zku?eností získaných s vozy WRC hojně vybavených elektronikou, zejména na úrovni diferenciálů.
Peugeot Sport se opírá takté? o zku?enosti společnosti Bosch, která dodá podstatnou část komponentů a na základě zadávacích podmínek Peugeot Sport vytvořila ?palubní počítačový systém? vozu. Dobré výkony jsou také očekávány od tzv. ?traction control?, základní funkce pro ovládání točivého momentu motoru na dráze, která by měla co nejlépe chránit pneumatiky Michelin.
Technické parametry modelu Peugeot 908
Motor:
- Ulo?ení: na střed napříč vzadu
- Hliníkový, s monolitickou hliníkovou hlavou válců
- 12 válců do V pod úhlem 100°
- Objem válců: 5.5 l
- Přímé vstřikování se společnou rampou Common Rail
- Řízení motoru: Bosch MS17
- Maximální výkon: 700 k
- Maximální točivý moment: 1 200 Nm
Převody:
- Převodovka: podélná se 6 převody
- Elektropneumatický způsob ovládání
- Diferenciál: samosvorný
Odpru?ení, řízení, brzdy:
- Přední a zadní tlumiče s ventily
- Elektrický posilovač řízení
- Pneumatiky Michelin
- Ráfky: BBS ze slitiny s obsahem magnézia
- Délka: 465 cm
- ?ířka: 200 cm
- Minimální váha: 925 kg
Hlavními partnery společnosti Peugeot v ?ampionátu ?Le Mans Series? jsou: Total, Michelin, Bosch, Eurodatacar, Xbox.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií