Peugeot na Rallye Nový Zéland (7. – 10. 4. 2005)

Tým Peugeot se nachází ve velmi dobré pozici.

Zejména zisk dvou umístění na stupních vítězů v Mexiku jeho bilanci značně vylepšil. Francouzský tým vede šampionát značek, oba piloti jsou na předních místech v šampionátu jezdců. Jak Grönholm, tak Märtin odjíždějí na čtvrtý podnik světového šampionátu 2005 s velkými nadějemi. Marcus v Aucklandu s Peugeotem již třikrát vyhrál, Markko zde v loňské sezóně skončil třetí.


V cíli Mexické rallye se mohli oba týmoví jezdci zaslouženě radovat. Fin havaroval ve Švédsku a proto potřeboval zajet dobrý výsledek. Estonec podával již od začátku sezóny vyrovnané výkony a na dobré umístění stále čekal. Oba posunuli Peugeot do čela skupiny kandidátů na titul v šampionátu značek. V této pozici se tým ocitl poprvé od Australské rallye 2003. Po třech soutěžích letošního seriálu MS (Monte Carlo, Švédsko, Mexiko) má 307 WRC na svém kontě pět umístění na bodovaných pozicích ze šesti možných. Vůz se ukázal jako spolehlivý a konkurenceschopný, což potvrdilo i Mexiko, kde se na šotolině velice dobře osvědčily i pneumatiky Pirelli. Deset ze zbývajících třinácti soutěží světového šampionátu se jede právě na tomto povrchu a tak je dosavadní bilance velmi povzbudivá.


Rallye Nový Zéland bývá pro tým Peugeot pravidelně velice úspěšná. Soutěž se mezi jezdci těší velké oblibě. Stejně jako ve Švédsku nebo ve Finsku, kladou rychlostní zkoušky důraz především na jejich dovednost a odvahu.


Přesně na takovém typu soutěže se Marcus Grönholm ohromně baví. Při svém teprve třetím startu s Peugeotem 206 WRC v roce 2000 vyhrál v Aucklandu poprvé. V letech 2002 a 2003 pak se stejným vozem získal další dvě vítězství. V loňském roce pilotoval ještě nevyzrálou 307 WRC, přesto se znovu zapojil do bitvy o první místo. Nakonec skončil druhý o necelých šest vteřin. Cenné sekundy ztratil při incidentu s dobrým koncem, když převrátil svůj vůz přes střechu. Fin na tento incident nezapomněl, ale na letošní návštěvu jižní polokoule se velice těší: “Je to soutěž, kterou mám moc rád. Nemohu se dočkat, až budu zpátky na Novém Zélandu a doufám, že zajedeme dobrý výsledek. Stejně jako v Mexiku chci dojet do cíle na bodech, ale to neznamená, že bych se vzdával boje o prvenství. V roce 2004 jsem skončil druhý a to byla 307 WRC stále horkou novinkou. Letos je situace úplně jiná.“


Dalším fanouškem Rallye Nový Zéland je Markko Märtin. Poprvé se místní soutěže zúčastnil v roce 2002 a loni si připsal svůj dosud nejlepší novozélandský výsledek. Skončil třetí, jen několik sekund za současným týmovým kolegou Marcusem Grönholmem. Po příchodu k Peugeotu se trpělivě učí poznávat nový vůz a podává vyrovnané výkony, které ho vynesly na druhé místo průběžného hodnocení šampionátu jezdců, pouhý bod za lídra tabulky. Za volantem 307 WRC se Estonec cítí stále jistěji, proto jsou i jeho šance na špičkový výsledek velmi dobré.

Markko Märtin – rozhovor


Pomohl Peugeotu k první příčce průběžného pořadí šampionátu značek a je na druhé pozici šampionátu jezdců. Na Solberga ztrácí pouhý bod. Estonec tak v novém týmu nezačal vůbec špatně. Má všechny předpoklady, aby to bylo dokonce ještě lepší.

Musíte si zvykat na nový tým, nový vůz, nové pneumatiky a nového týmového kolegu. Je toho hodně, co vás v dosavadním průběhu sezóny zaměstnávalo.


“To je pravda, ale bylo uděláno hodně proto, abych se v týmu cítil dobře. To mi při spolupráci s inženýry Peugeot Sport od začátku pomáhalo. Cítím, že jsem udělal pokrok, i když jsem potřeboval trochu více času, abych se s 307 WRC řádně seznámil. Na prvních dvou soutěžích jsem s vozem spíše zápasil. Od Švédska jsme udělali velký krok vpřed, ale všechno ještě perfektní není. V této chvíli ještě stále není auto tak stabilní, jak bych chtěl.“

Jaké chování vozu svědčí vašemu stylu jízdy?


“Dávám přednost neutrálnímu chování vozu nebo trochu nedotáčivému. Mám rád když auto reaguje pozvolna. Zatím máme menší problémy se zadní částí. Auto se chová nervózně a není úplně jednoduché ho řídit. Marcus zná 307 WRC dobře a umí se s tím vyrovnat lépe než já, ale i on by přivítal, kdyby bylo auto stabilnější.“

Marcus Grönholm je součástí týmu již delší dobu. Jak s ním vycházíte?


“Nemáme vůbec žádné problémy. Je jasné, že na tratích rychlostních zkoušek to je těžký soupeř, protože je hodně rychlý. Ale jak jsem ho poznal, je i loajální týmový kolega. Vycházíme spolu dobře. Zkoušíme porovnávat naše poznatky, což nám oběma může pomoci k dalšímu zlepšování. Trochu nevýhoda je v tom, že naše jízdní styly a nastavení vozů jsou mírně odlišné. Přišli jsme však s několika myšlenkami, které nám pomohou k tomu, abychom šli správným směrem. S každou další soutěží to může být jen lepší.“

Co myslíte, jak moc se můžete s 307 WRC zlepšit vy?


“Těžko říci. Je jasné, že ještě stále nejsem na sto procentech, ale za volantem se již cítím uvolněnější a jistější. Díky tomu mohu jet lépe, přestože stále musíme auto jako celek ladit. Až se to povede, budu moci jezdit s absolutně čistou hlavou. Po Švédské rallye jsme začali s inženýry analyzovat data, abychom viděli, jak bychom mohli vůz přizpůsobit mému stylu a naopak. Ještě toho máme hodně na práci, ale cítím, že jdeme správným směrem. Dnešní WRC jsou technicky vyšperkované speciály a o jejich optimálním výkonu rozhoduje každý detail. Chce to prostě čas.“

Další novinkou, se kterou se musíte vyrovnat jsou pneumatiky Pirelli.


“Přestože by to mohlo být lepší, zdá se, že fungují dobře. Naše třídenní testování na šotolině před Mexikem bylo narušeno špatným počasím. Bahno mohlo sotva nasimulovat podmínky, které nás čekaly v Leonu. S kvalitami pneumatik, které jsme v Mexiku použili, jsme byli spokojeni. Pokud bychom však měli větší zkušenosti s celou škálou obutí, mohli bychom naši volbu optimalizovat ještě lépe. Je to další oblast, kde můžeme brzy udělat pokrok.“

Máte jednu sezónu na to, abyste pomohl Peugeotu k vítězství, ale kvůli budoucnosti se musíte ukázat v dobrém světle i vy. Je to pro vás dvojnásobně těžké?


“Tak to prostě je. V dnešní době musí jezdec ukázat, že je rychlý a umí vyhrávat soutěže, ale současně musí být schopný dojíždět a získávat body pro tým. V obou šampionátech je bodovací systém takový, že nejdůležitější je být spolehlivý, jinak nemáte na titul šanci. Vím přesně, co Peugeot potřebuje. Jsem šťastný, že mohu dělat vše proto, abych pomohl týmu k titulu a nemyslím si, že mě to při cestě za osobními cíli nějak přibrzdí.“

K první části sezóny jste přistoupil velmi obezřetně.


“V té chvíli to byla logická věc. Byl jsem přesvědčen o tom, že budu potřebovat nějaký čas na to, abych byl s 307 WRC plně konkurenceschopný. Připadalo mi normální obětovat trochu výkonu na to, abych vůz poznal. Doufám, že se nám to v budoucnu vyplatí.“

Po Mexiku jste druhý v šampionátu jezdců, jen bod za vedoucím mužem. To není špatný začátek.


“Měl jsem trochu štěstí, ale je pravda, že s mou pozicí jsem spokojen. Abych byl upřímný, je to lepší, než v co jsem mohl doufat. Navíc je Peugeot ve vedení šampionátu značek. Ukazuje to, že 307 WRC je konkurenceschopná a spolehlivá. Před zbytkem sezóny je to pozitivní zjištění.“

Kdy si myslíte, že budete schopen bojovat o vítězství?


“To vám přesně říct neumím. Nedávné výsledky ukazují, že jsme se posunuli vpřed. Na rychlostních zkouškách jsme zajeli hodně špičkových časů, ale naše výkony byly jednou lepší a podruhé horší. Potřebujeme více vyrovnanosti, musíme na tom zapracovat. Z Mexika jsme se vrátili s několika nápady, ale než jsme na nich začali pracovat, museli jsme je probrat ve Vélizy (základna týmu Peugeot). Než odjedeme na Nový Zéland, měli bychom některé věci vylepšit. Brzy uvidíme, jak se nám to povedlo.“

Rallye Nový Zéland je soutěž, kterou dobře znáte a máte rád. Pro jaký výsledek si tam jedete?


„Opravdu je to soutěž, kterou mám rád. Pro piloty je to nádherný podnik. Přilnavost vozu je dobrá a můžete jet velice rychle. K tomu, abyste byl konkurenceschopný, potřebujete znát rychlostní zkoušky a my je známe. Stejně tak ale musíte zcela věřit vozu a na tom právě výsledek závisí.“

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Máca s.r.o.
Znojemská 86, 586 01 - Jihlava
567 302 971
jsedlak@automaca.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Olomouc se chystá na druhou soutěž šampionátu v ecorally

Olomouc se chystá na druhou soutěž...

Letošní Mistrovství ČR v ecoRally pokračuje druhou soutěží. Po úvodním podniku v Českém Krumlově přichází druhé kolo, a to se odehraje o nadcházejícím víkendu v podhůří Jeseníků....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot 208: Mini-ikona v novém

Nový Peugeot 208: Mini-ikona v novém

Peugeot 208, ikonický drobek a nejprodávanější vůz v Evropě v roce 2022, dostal nový outfit. Modernizací se stává ještě neodolatelnějším, zejména pak jeho elektrická verze E-208, která...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro cestování první třídou

NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro...

Už za pár měsíců dorazí na evropské trhy jako postrach konkurence. Jako inovativní záležitost nastavující v segmentu C-SUV tak trochu nová měřítka. Nový Peugeot E-5008 se stane jediným...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot 3008 SUV fastback už má českou cenu

Nový Peugeot 3008 SUV fastback už má...

Už příští rok bude mít Peugeot nejširší nabídku elektromobilů ze všech evropských mainstreamových výrobců automobilů. Velký krok k této metě udělal tím, když nahradil svůj bestseller...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot i-Cockpit vyfasuje umělou inteligenci ChatGPT

Peugeot i-Cockpit vyfasuje umělou...

Peugeot je jedním z prvních výrobců automobilů, který poskytl svým zákazníkům umělou inteligenci ChatGPT . Tento chatbot je začleněný do systému i-Cockpit® a aktivuje se zde prostřednictvím...