Zasloužená pozornost patří zejména vozům Peugeot France a Sdružení koncesionářů Automobiles Peugeot s jezdci Sébastienem Ogierem a Stéphanem Sarrazinem a dále pak vozu Peugeotu Velká Británie, který řídí Kris Meeke, šampión IRC 2009, a Peugeotu Portugalsko s vítězem národního šampionátu Brunem Magalhaesem.
Tento závod je jiný než ostatní závody. Potvrzují to i jezdci Peugeot, kteří o něm hovoří jako o nejprestižnějším, nejlegendárnějším, ale především nejobtížnějším ze všech.
„Pokud je terén suchý nebo mokrý, je to rally na asfaltu jako každá jiná, jen samozřejmě s delšími a hlavně pestřejšími rychlostními zkouškami,“ analyzuje Stéphane Sarrazin. „Vše je ale jinak, jakmile je sníh, led, náledí a neustálé změny adhezních podmínek. To závod dostává zcela unikátní rozměry.“
Před rokem Stéphane na vlastní kůži zažil zrádnost závodu, když ho malá chyba v odhadu chování vozu připravila o všechny šance na vítězství. „Zvládal jsem dobře asfalt i sníh, ale na Monte-Carlo to nestačí. Prioritou není rychlost, ale jet tak, abyste se až do cíle vyhnuli všem nástrahám. Stačilo, že jsem jedinkrát špatně odhadl povrch a záběr vozu a vyřadilo mě to z boje o vítězství.”
Držitel poháru IRC 2009, Kris Meeke, jezdec na voze 207 S2000 v barvách Peugeotu Velká Británie, doplňuje: „V Monte-Carlu jsme podrobeni náročným zkouškám koncentrace a sebeovládání při jízdě, za volantem to pak samozřejmě není žádná legrace. Všichni si hlavně přejeme « přežít ». Mimochodem když tady dojedete do cíle a s vysněným výsledkem, máte takovou radost, jako nikde jinde.“
Sébastien Ogier to dosvědčuje. V roce 2009 si v Monaku dojel pro první vítězství ve své krátké kariéře. Během 4 dní byl nejrychlejší pouze v jedné rychlostní zkoušce, ale závod zvládl mistrně a jako jediný se vyhnul všem záludnostem.
„Pokud chcete vyhrát v Monte-Carlu, musíte umět závod řídit, být trpěliví, zvolit dobré pneumatiky… a mít štěstí na své straně,” dodává Sébastien. „I tentokrát chci uplatnit stejnou strategii, která se mi tak vyplatila v loňském roce: smířit se s tím, že na některých úsecích ztratím nějaký čas, abych ho získal jinde – a víc.”
Jiní mají menší ambice, alespoň v krátkodobém horizontu. Jezdec Peugeotu Portugalsko, Bruno Magalhaes, si hlavně přeje, aby dojel do cíle. „Všechno pro mě bude nové. Neznám okruh a s výjimkou jednoho zkušebního dne jsem nikdy neřídil na sněhu. Mým cílem pro rok 2010 je soustředit se na šampionát IRC jako celek a Monte-Carlo beru jako mé první zaškolení. Pojedu opatrně a postupně budu přidávat.”
Ročník 2010 závodu Rallye Monte-Carlo je se svými více než 405 měřenými kilometry mimořádně komplexní. Je delší než jakýkoli podnik série WRC a drsné klimatické podmínky letošní zimy jsou předzvěstí extrémně vypjatých okamžiků.
„Peugeot 207 S2000 je ideálním prostředkem, jak dosáhnout vítězství,“ říká Ogier. „Řídí se totiž neuvěřitelně snadno. Jsem si jistý, že všichni jezdci si podobně jako já zvolí nastavení, s kterými budou reakce vozu ještě progresivnější a předvídatelnější. To je to, co všichni při improvizaci v řízení a „žonglování“ s volantem potřebujeme.“
Sarrazin sdílí jeho názor: „V rallye dnes závodím málo, nicméně se ve svém Peugeotu 207 S2000 cítím stejně doma, jako v kabině mého 908 HDI FAP. Vím, že v prvních zatáčkách první RZ se mi okamžitě vrátí všechny mé návyky.“
Zahajující etapa letošního ročníku Monte-Carlo odstartuje na slavné trati v Ardeche. Pojede se dvakrát dnes ve středu 20. ledna a její součástí jsou dvě legendy: slavný Burzet a 45 drsných kilometrů mezi St. Pierreville a Antraigues.
„Nepamatuji se, že bych v životě jel delší závod“, potvrzuje Kris Meeke. „Bude důležité dobře rozvrhnout síly i pneumatiky. Ty hrají v Monte-Carlu hlavní roli. Jejich dobrý výběr je práce celého týmu. Musíme být dobře organizovaní při získávání informací, jak se vyvíjejí podmínky na trati.“
Rally Monte-Carlo se letos koná od úterý 19. do soboty 23. ledna:
Startuje se ne z Monaka, ale z Valencie. Rychlostní zkouška vedená na pomezí Vercors určila včera v úterý večer pořadí startovního pole na další den, ale do konečného hodnocení se nezapočítává. Během dalších dvou dní se soupeři utkají na silnicích v Ardeche a Haute-Loire a v pátek 22. ledna přijedou do Monaka přes průsmyk Perty – místa mnoha klíčových událostí loňského ročníku. Konečné rozhodnutí padne na okruhu v Turini v noci z 22. na 23. ledna se dvěma přejezdy tohoto slavného průsmyku.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií