Tým, lačný zopakovat loňský výsledek, byl po celých dvanáct měsíců příprav pod velkým tlakem. Má za sebou celý rok práce, aby se opět dokázal postavit na start proslulého závodu, který každoročně přiláká více než 250 000 diváků.
2009 – 2010: Emoce a náročnost
Emoce z vítězství jsou výjimečné, protože během 24 hodin závodu do jeho průběhu zasahuje spousta náhod, nečekaných obratů a zvratů. Peugeot si v roce 2009 tento úspěch vychutnal a zažil si nadšení, které vyvolal jak u veřejnosti, tak v rámci firmy. Vítězný vůz 908 HDi FAP a jeho tři jezdci, Alexander Wurz, Marc Gené a David Brabham absolvovali od června do září „turné“, po kterém se vůz vrátil do dílen ve Vélizy. Od té doby tým Peugeot Total neztratil z hledáčku přípravu na rok 2010, který je navíc rokem, v němž Peugeot slaví 200. výročí založení! V lednu Značka odhalila nový projekt, jehož cílem je umístit emoce do centra dění automobilového světa. A právě motoristický sport, který je se značkou Peugeot neodmyslitelně spjat, je dokonalým ztělesněním nové identity: Peugeot, MOTION & EMOTION.
Důkladná příprava
Od 14. června 2009 proběhlo 11 testů za využití simulací, došlo k několika technickým vylepšením, ve spolupráci s firmou Michelin byla vyvinuta nová sada pneumatik a tým se zúčastnil 3 závodů. Technický ředitel Bruno Famin vysvětluje: „Naše práce se nejprve zaměřila na úpravy vozu 908 HDi FAP v souladu s předpisy pro rok 2010, což se týkalo motoru a karoserie. Z hlediska aerodynamiky došlo jen k úpravě konfigurace, která lépe odpovídá novému výkonu motoru. Velké úsilí jsme věnovali znovuzískání ztráty výkonu, k níž došlo kvůli novým předpisům – s firmou Bosch jsme pracovali na zlepšení spalování, s Totalem na snížení ztrát z tření a se společností Dow na zvýšení propustnosti sacího a výfukového potrubí. Věnovali jsme se i všem bodům, které nám v roce 2009 působily potíže a pochopitelně jsme se neustále snažili zlepšit spolehlivost a bezporuchovost. Pro vůz 908 HDi FAP jde o čtvrtou a poslední sezónu. Vykazuje velmi dobré vlastnosti a myslím, že závod 24 hodin Le Mans bude nesmírně intenzivní, vyrovnaný a od startu do cíle velmi napínavý.“
Květnový závod 1000 km Spa-Francorchamps
– nabídl nástin budoucích 24 hodin v Le Mans: sprint, v němž se vymstí sebemenší chyba, sebemenší vybočení, ať už s boxech, na trati nebo ve strategii. Pro tým bylo proto prvořadé navodit si závodní napětí a zopakovat si každý krok. Na závodech 10 hodin Petit Le Mans v říjnu 2009, 12 hodin v Sebringu v březnu 2010 a při nedávném závodě 1000 km ve Spa získal tým Peugeot Total další zkušenosti, které se promítly i do série získaných vítězných doublů. Úspěchy vozu 908 HDi FAP jsou tedy výjimečné. Na kontě má 15 vítězství ve 21 závodech, z toho vítězství v nejvýznamnějších závodech na světě: 24 hodin v Le Mans, 12 hodin v Sebringu, 10 hodin Petit Le Mans, atd.
Po návratu ze Spa byly všechny tři oficiální vozy 908 HDi FAP demontovány, přezkoumány a opět smontovány a připraveny na odjezd do Le Mans, kde se včera – v neděli 6. června konaly technické kontroly. Mechanici si zopakovali v dílnách všechny kroky a manipulace, ať už šlo o výměnu kol nebo nejrůznější rychlé zákroky, aby byli připraveni na veškeré možnosti. Bruno Famin dodává: „Všechny díly z Le Mans byly odzkoušeny na okruhu v Magny-Cours, poslední vyladění závodních vozů proběhlo v Satory. Ve středu a ve čtvrtek se konají testovací a kvalifikační jízdy, při nichž se budeme věnovat především co nejlepšímu seřízení všech tří vozů, zhodnotíme spotřebu paliva, stav pneumatik a budeme sbírat co nejvíc informací potřebných k závodu. Ve středu večer vyměníme motory, abychom je ochránili pro závod.“
Peugeot vítěz a současně Peugeot vyzyvatel
„Vítězství v závodě 24 hodin Le Mans v roce 2009 nám dalo jistou vyrovnanost,“ zdůraznil ředitel divize Peugeot Sport Olivier Quesnel. „Loni jsme byli podrobeni silnému tlaku. Tento tlak cítíme pořád, ale tentokrát nám pomáhá pozitivně. Jde o nejkrásnější závod na světě a to, že jsme porazili Audi, značku, která byla ve vytrvalostních závodech měřítkem kvality, nás naplnilo obrovskou hrdostí. Udělali jsme vše pro dobrou přípravu a pro vítězství, ale každý ví, že v tak dlouhém závodě se může přihodit cokoliv a přes veškerou snahu o vítězi rozhoduje Le Mans. Očekávám nesmírně intenzivní závod, neboť jsem si jistý, že náš hlavní soupeř se určitě zlepšil. Viděli jsme to ve Spa. A nezapomínejme na další auta, jako jsou vozy Aston Martin, které se od loňského roku hodně zrychlily a kvůli kterým museli naši piloti několikrát riskovat a nebezpečně předjíždět. Máme vůz, který je na trati již čtvrtou sezónu, takže jsme v pozici vyzyvatele, i když jsme poslední vítězové.“
Od letošního 78. ročníku závodu 24 hodin Le Mans se mezi sponzory týmu Peugeot Sport, kterými jsou Total, Michelin, Bosch, Dow, Eurodatacar, Peugeot Financement a BRM, připojí i PlayStation.
Devět závodníků
Všech devět rychlých a zkušených pilotů týmu Peugeot Total 2010 je připraveno porvat se se svými soupeři a ukázat kvality značky Peugeot. Dohromady mají za sebou již 54 účastí v závodech 24 hodin Le Mans!
908 HDi FAP č. 1: modrá zpětná zrcátka
Anthony Davidson (V.Británie) – Marc Gené (Španělsko) – Alexander Wurz (Rakousko)
Marc a Alexander jsou držiteli titulu. Gené získal jeden, Alexander již dva ze tří startů v Le Mans. Tato evropská trojice má navíc na kontě březnové vítězství v Sebringu.
908 HDi FAP č. 2: bílá zpětná zrcátka
Nicolas Minassian (Francie) – Franck Montagny (Francie) – Stéphane Sarrazin (Francie)
Tito tři francouzští jezdci, kteří spolu závodili v roce 2002 pod barvami Oreca, se dobře znají a výborně se doplňují. Mají s Le Mans velké zkušenosti, protože dohromady mají za sebou již 27 účastí. Stéphane Sarrazin je navíc držitel tří posledních pole position.
908 HDi FAP č. 3: červená zpětná zrcátka
Sébastien Bourdais (Francie) – Pedro Lamy (Portugalsko) – Simon Pagenaud (Francie)
Tato posádka zvítězila v úžasném závodu ve Spa-Francorchamps, který se jel v e velmi rychlém tempu. Pedro navíc zažil úspěch v závodě 24 hodin v Nürburgringu a Simon na trati v Laguna Seca v sérii ALMS.
Základní údaje
- Na startu budou 4 vozy Peugeot 908 HDi FAP ( 3 oficiální + 1 Oreca)
- Vůz 908 HDi FAP má na svém kontě od roku 2007 celkem 27 závodů a 15 vítězství
- Vozy 908 HDi FAP odjely od první účasti ve Le Mans v roce 2007 celkem 191 hodin závodu ze 192 možných
- 9 pilotů má dohromady za sebou 54 startů v závodě 24 hodin v Le Mans
- Peugeot přivítá v Le Mans 2000 hostů (prodejní a servisní síť, pobočky, partneři, novináři)
- Plocha 25 000 m2, 40 vystavených vozů
- Harmonogram týmu Peugeot Total / 24 hodin Le Mans
Neděle 6. června
- 15 Administrativní a technické kontroly
- 18 Setkání věnované koncesionáři Peugeot Clara Automobiles v Le Mans
Úterý 8. června
- 15 Media sport (dohodnuté schůzky)
- 17 Setkání před boxy
Středa 9. června
- 11 Umístění pamětní tabule „Stopy vítězného týmu 2009“ v centru města
- 14 Media sport (dohodnuté schůzky)
- 16 – 20 zkušební jízdy
- 22– 001. kvalifikační jízdy
Čtvrtek 10. června
- 15 Media sport (dohodnuté schůzky)
- 16 Setkání s firmou Total a v butiku Peugeot Sport v závodní vesničce
- 19 – 21:00 2. kvalifikační jízdy
- 22 – 00 3. kvalifikační jízdy
Pátek 11. června
- 12 Tisková konference Peugeot
- 18 Přehlídka jezdců v centru města Le Mans
Sobota 12. června
- 9 – 9:45: Warm Up
- 15 Start 78. ročníku závodu 24 hodin Le Mans
Neděle 13. června
- 15 Cíl 78. ročníku závodu 24 hodin Le Mans
Inside Team Peugeot Total
Web TV:
Divize Peugeot Sort poprvé spouští internetové televizní vysílání, které bude komentovat Alexandre Delpérier. Vysílání umožní prožít závod ze zákulisí týmu: k dispozici budou kamery na vozech, zákulisní informace a rozhovory s týmem a piloty. Sledujte na www.peugeot-sport.com
24 hodin Peugeotu Sport na Facebooku: Současně se startem závodu 24 hodin Le Mans bude na fanouškovských stránkách „Peugeot Sport“ na Facebooku spuštěna soutěž zaměřená na Peugeot. Účastníci budou se moci mimo jiné projet ve voze 908 HDi FAP. Sledujte na http://www.facebook.com/peugeot.sport
Přihlášení k odebírání SMS zpráv ze závodu: http://www.peugeot-sport.com/fr/inscription.html
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.