Šotolinová Rally Italia Sardinia již patří minulosti a Peugeoty 307 WRC pokračují ve středomořském putování. Tým má před sebou čtrnáctý a patnáctý podnik mistrovství světa, nejdříve Korsiku a po ní Španělsko. Posádky týmu Peugeot by chtěly navázat na vítězství, kterých na těchto dvou soutěžích francouzský tým v minulosti dosáhl.
Korsika má se Sardinií, kde se konal poslední podnik mistrovství světa, mnoho společného. Ale přesto, že oba ostrovy jsou si geograficky velmi blízké, jsou obě soutěže velmi rozdílné. Italská rallye vedla po drsných šotolinových tratích, francouzská soutěž se jede na asfaltu. Na Korsice tak můžeme očekávat mnohem rychlejší soutěž, než byla šotolinová Sardinie.
Tým Peugeot dosáhl na Korsice v minulosti řady úspěchů. Právě tam se v osmdesátých letech odehrála i premiéra Peugeotu 205 Turbo 16. Také 206 WRC si svůj debut prožila v roce 1999 na francouzském ostrově. Hned při svém prvním startu ukázala nesporné kvality, které o rok později potvrdili prvním a druhým místem Gilles Panizzi a Francois Delecour. Ve stejném roce byl navíc Marcus Grönholm pátý. V roce 2002 dosáhl vůz jednoho z nejlepších výsledků za dobu svého účinkování ve světovém šampionátu, když si podmanil kompletní stupně vítězů. Za vítězným Gillesem Panizzim skončili Marcus Grönholm a Richard Burns!
Peugeot 307 WRC si svou premiéru v mistrovství světa odbyl již na začátku letošního roku v Monte Carlu. Na středomořském ostrově budou za volantem 307 WRC bojovat o nejvyšší příčky Marcus Grönholm, Cédric Robert (oba jsou nominováni do boje o body pro šampionát značek) a Freddy Loix. Marcus Grönholm je velkým fanouškem místní asfaltové soutěže. “Určitě je to jedna z mých oblíbených soutěží. Rychlostní zkoušky jsou úzké, klikaté a to přesně vyhovuje jezdeckému stylu, ke kterému jsem byl vychován. Korsika prověří jezdecké kvality mnohem lépe než třeba Španělsko. Na Korsice se cítím výborně, ale doufám, že nebude pršet. Když prší, je velmi obtížné zvolit správné pneumatiky a soutěž se stává trošku riskantní,“ řekl Marcus.
Stejně jako v srpnové Německé rallye budou partnery dvojnásobného mistra světa Cédric Robert a Freddy Loix. Belgičan dostává další šanci ukázat své kvality a protože není nominován do bojů o body do šampionátu značek, může jet opravdu naplno. Cedric Robert se vydává na Korsiku v trochu jiném rozpoložení. “Jsem velice rád, že mi Peugeot dal znovu šanci startovat s 307 WRC na soutěži mistrovství světa. Věřím, že mohu zajet ještě lepší výsledek než v Německu, kde jsem jel s továrním Peugeotem poprvé. Německo pro mě bylo nové v několika ohledech a tlak na mě byl opravdu velký, zvláště po Marcusově odstoupení hned v první rychlostní zkoušce. Na Korsice budu mít výhodu nejen v tom, že znám tým i vůz již mnohem lépe, ale mám zkušenosti i s místními tratěmi. 307 WRC se od Německa ještě zlepšila, mým cílem jsou proto stupně vítězů. Možná mohu pomýšlet i na vítězství. Nová 307 WRC již ochutnala vítězství na šotolině a má všechny předpoklady vyhrát i na asfaltu.“
Marcus Grönholm se může na příštích dvou soutěžích mistrovství světa spolehnout na pomoc dvou asfaltových specialistů. Sestavu Peugeotu posílí Freddy Loix a Cédric Robert.
Rozhovor s Cédricem dává nahlédnout do duše francouzského pilota.
Jaké jsou vaše zkušenosti s Tour of Corsica?
“Této soutěže jsem se zúčastnil již se třemi různými vozy Peugeot. Startoval jsem zde s 306 skupiny N, 206 Super 1600 a s 206 WRC. Jsem rád, že budu moci na svůj seznam doplnit další, 307 WRC. Z mého pohledu v sobě Korsika skrývá cosi magického, a to i v této době, kdy se z ní stala tak kompaktní soutěž.“
Trať letošního ročníku je složena z šesti rozdílných rychlostních zkoušek, které se jedou každá dvakrát. Bude to vyžadovat nějaký specifický přístup?
“Velmi důležité bude zůstat soustředěný po celou dobu trvání těchto dlouhých zkoušek. Nejdelší měřený úsek má čtyřicet kilometrů a já ho z minulého ročníku již znám. Dobře znám i tratě posledního dne a nový rozpis tak budeme tvořit pouze pro přibližně 50 kilometrů rychlostních zkoušek. Z hlediska pilota se oproti ostatním soutěžím světového seriálu příliš věcí nemění. Vždy musíte jet naplno od startu až do cíle.“
V jaký výsledek věříte?
“Korsické rychlostní zkoušky jsou podobné těm, na kterých závodíme ve Francouzském šampionátu. Místní soutěž mám rád a v minulém roce jsem zde s klientskou specifikací 206 WRC zajel několik slušných časů. V této fázi šampionátu je naším úkolem ukázat kvality 307 WRC na asfaltovém povrchu. Corrado Provera a Jean-Pierre Nicolas nás nesvazují žádnými taktickými úkoly, a tak pokud nebudeme mít technické problémy a neuděláme nějaké chyby, můžeme pomýšlet na umístění na stupních vítězů.“
Nedávno jste absolvoval asfaltové testy, jak se za volantem 307 WRC cítíte?
“Cítím se dobře. Problémy, které jsem měl v Německu, především nestabilní zadní část vozu, jsou vyřešeny.“
Jaké silné stránky má 307 WRC na asfaltu?
“Určitě to je její preciznost a fakt, že je velmi lehce ovladatelná. Je potěšení ji řídit a samotný výkon pak přijde velice přirozeně.“
Jaké kvality vyžadujete od vozu, se kterým chcete uspět na soutěži jako je Korsika?
“Naše auto se umí vypořádat s náhlými změnami povrchů. Dobrý vůz musí podávat stejný výkon na hladkém, úzkém, uskákaném i drsném asfaltu. Zvláště proto, že v letošním roce je trendem zařazovat dlouhé rychlostní zkoušky, kde jsou jedním z nejdůležitějších elementů pneumatiky. Další důležitou oblastí je zavěšení, tam se spoléháme na Peugeotem vyvinuté tlumiče. Při posledním testování jsem s nimi byl naprosto spokojen.“
V čem je Korsika pro piloty speciální?
“Potřebujete dobrý rozpis, který je základem proto, aby si pilot věřil. Dalším klíčem k úspěchu je psychická odolnost. Pilot se musí cítit na startu dlouhé zkoušky pohodlně a musí být přesvědčen, že jeho vůz i pneumatiky jsou stoprocentně připravené. Pak může v klidu odstartovat.“
Myslíte, že pokud bude pršet, budou hrát velkou roli pneumatiky?
“Samozřejmě. V Německu se nám na mokrém povrchu dařilo, ale tam jsme měli na každou etapu úplně jiné pneumatiky. Na Korsice se mění typy povrchů v průběhu jediné rychlostní zkoušky velmi často a náhle, což má velký vliv na přilnavost vozu. Dle pravidel FIA jsme museli vybrat pneumatiky se značným předstihem, ale ani volba pneumatik by nemusela být tím rozhodujícím faktorem. Může se totiž stát, že přijde průtrž mračen, vše se rázem změní a bude jedno, jaké pneumatiky jste vybrali. Pak se ukáže, jaký je kdo pilot …“
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií