Byl založen v roce 1961 a má své sídlo v Ankaře. OYAK je rovněž prvním soukromým penzijním fondem, který byl v Turecku založen. Základním cílem skupiny OYAK je zajišťovat svým pojištěncům kvalitní servis a maximální výnos z vložených prostředků. OYAK realizuje tento cíl prostřednictvím svých finančních investic a svých „občanských” dceřiných společností organizovaných v rámci celkové strategie řízení holdingu.
OYAK disponuje 38 účastmi zaměřenými na výrobu cementu, automobilový průmysl, zemědělství a potravinářství, chemický průmysl a terciární sféru, z nichž 28 přímo řídí. Tato multioborová organizace skupině umožňuje nabídnout svým téměř 200 tisícům pojištěncům stabilní výnos a poskytovat výrazný přínos tureckému hospodářství. Na konci roku 2002 výrobní a obchodní dceřiné společnosti skupiny Oyak zaznamenaly obrat 2579 milionů USD a její finanční dceřiné společnosti za stejnou dobu realizovaly transakce v celkovém objemu 14550 milionů USD. Dceřiné společnosti Oyak zaměstnávají přibližně 16000 osob.
Skupina OYAK se již od svých počátků osvědčovala jako spolehlivý partner ve všech oborech svého působení a hrála důležitou roli při přinášení zahraničních investic do země prostřednictvím svých partnerství s mezinárodními skupinami, mezi jinými se skupinami Renault, Goodyear a AXA, které jí umožnily posílit internacionalizaci svých aktivit. OYAK je dnes synonymem kvality, modernosti a důvěry. Ambicí skupiny Oyak je učinit tuto značku globální a konkurenceschopnou ve všech oblastech aktivit, ve kterých působí. Kvalitní lidské zdroje, profesionální a transparentní řízení, finanční solidnost, pevné mezinárodní svazky a trvalá podpora podílníků jsou hlavními trumfy, které skupině OYAK umožní dosažení tohoto ambiciózního cíle v dlouhodobém horizontu.
Renault-MAIS je dceřinná společnost zajišťující prodej a servis osobních a užitkových vozidel Renault v Turecku, na Kypru a v turkofonních asijských republikách. Jejími podílníky jsou s 51 % skupina Oyak a se 49 % skupina Renault. Renault-MAIS řídí přímo téměř 600 osob a nepřímo přibližně 4000 osob v obchodní síti.
Obchodní síť Renaultu je nejhustší v Turecku. Sdružuje šest poboček umístěných v nejdůležitějších městech země (Istanbul, Ankara, Bursa, Izmir, Adana a Diyarbakir), 87 koncesionářů rozmístěných po celém území a více než 220 autorizovaných servisů (včetně servisů koncesionářů).
Turecký automobilový trh od 80. let silně rostl, aby v roce 1993 poznamenán ekonomickými krizemi: v roce 1994, na konci roku 1998 a 2001. Tato poslední krize v roce 2001 vedla ke snížení prodeje všech značek na 135 000 osobních vozidel z historicky nejvyššího objemu 456 000 vozů v roce 2000. V roce 2002 trh pokračoval v poklesu a nepřekonal ani laťku 95 000 osobních vozidel.
Situace v roce 2002
- Prodej osobních a užitkových vozidel: 159 051 vozidel (-15,3 % oproti roku 2001, ve kterém došlo k poklesu o téměř 70 % oproti roku 2000).
- Renault je 1. značkou na trhu osobních vozidel po 5. rok v řadě s podílem 17,6 % (6 bodů před společností Fiat-Tofas) a 3. značkou na trhu osobních a užitkových vozidel s podílem 13,7 % za společnostmi Fiat-Tofas (15,1 %) a Ford (14,4 %).
Situace na konci července 2003
- Pozitivní signály vývoje trhu v roce 2003, který na konci července překročil objem z konce listopadu 2002.
- Protiúčet na vozidla stáří 20 let a více platící od začátku července.
- Na trhu, který za 7 měsíců vzrostl o 95 % vzhledem ke stejnému období roku 2002, je Renault leaderem v segmentu osobních vozidel s tržním podílem 19,2 % (7,7 bodu před 2. značkou, kterou je Opel (Fiat ovládá 9,1 % trhu osobních vozidel) a 2. hráčem na trhu osobních a užitkových vozidel s penetrací 14,4 %, 1,7 bodu za Fordem a 2 body před Fiatem.
- Clio Symbol a sedan Mégane I jsou dva nejprodávanější osobní vozy trhu.
- Clio Symbol zaujímá 7,7 % trhu osobních vozidel a 46,3 % segmentu M0, který představuje 16,6 % trhu osobních vozidel.
- Sedan Mégane I zaujímá 7,4 % trhu osobních vozidel a 20,8 % segmentu M1, který představuje 43 % trhu osobních vozidel.
Rok 2003 přináší pozitivní signály na trhu automobilů a dá se předpokládat, že prodej by mohl přesáhnout 175 000 osobních vozidel na konci roku.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií