Německý vynálezce Rudolf Diesel modifikoval v roce 1892 benzinový motor tak, aby běžel na směs uhelného prachu a stlačeného vzduchu. Diesel to zkusil znovu. Tentokrát směs surové ropy a vzduchu vybuchla tam, kde měla, tedy uvnitř motoru. V roce 1895 spatřil světlo světa dieselový motor, který se pak začal používat k pohonu lodí, člunů a nakonec i automobilů.
Úspěch a popularita Dieselova motoru na sebe nedaly dlouho čekat díky úspornosti provozu, jednoduchosti a životnosti. Tento motor však měl i své nevýhody. Byl totiž pomalý, hlučný a jeho zplodiny nepříjemně zapáchaly.
Jaký je dieselový motor dnes po více než sto letech? Optimista předpokládá, že po tak dlouhé době musí být dokonalý. Pokud vyzkoušíte nové dieselové motory Fordu s přímým vstřikem, zjistíte, že jeho předpoklad byl správný.
Tichý běžec
Nový motor Tdi pohání evropské Auto roku 1999, Ford Focus. Tento vůz představuje špičku ve své třídě nejen zásluhou své elegance, ale i díky minimální spotřebě pohonných hmot, výkonu a nízkým emisím škodlivin. Motor Focusu s objemem 1,8 l dokáže vyvinout maximální výkon až 90 koní při 4 000 ot./min.
Nejdůležitější je to, že maximálního točivého momentu 200 Nm dosáhne již při 2 000 ot./min. Akcelerace je díky tomu fantastická. Na dosažení rychlosti 100 km/h stačí vozu z klidu pouhých 12,3 vteřiny. Automobil je i hospodárný. Kombinovaná spotřeba paliva u pětidvéřového Focusu Fiesta činí 5 l na 100 km. Na rozdíl od Fordu Fiesta je u tohoto vozu použito turbodmychadlo vestavěné do výfukového potrubí a mezichladič stlačeného vzduchu. To nejen snižuje hmotnost, ale také koncentraci škodlivých emisí při studeném startu.
Umístění turbodmychadla ve výfukovém potrubí rovněž zlepšuje akceleraci, zejména při předjíždění. Agregár vyhovuje emisním standardům Euro 2 a je schopen splnit i požadavky budoucí legislativy.
Motor Tdi je do vozu uložen tak, že je tišší a čistější. Ojedinělý systém upevnění zahrnuje tři unikátní úchyty motoru. Tento systém redukuje sílu otřesů při jízdě po nerovné vozovce, volnoběh je plynulejší a zmírňuje hlučnost a vibrace přenášené do skeletu karosérie. Má zesílenou klikovou skříň pomocí hliníkového rámu, který celou strukturu zpevňuje a snižuje hlučnost o 50 procent, takže cestování ve Focusu je mnohem pohodlnější a řidič je méně stresován.
V lehkosti je síla
Pokud jste například podnikatel nebo živnostník, má pro Vás Ford dobrou zprávu. Zcela nový Ford Transit 2000 vám totiž poskytne ještě lepší služby než jeho předchůdci. Jeho srdcem je zcela nový dieselový motor Ford Dura Torq, který má čistší provoz a je výkonnější a ekonomičtější než předchozí motor s přímým vstřikováním . I když 16 ventilů a čtyři válce 2,0 a 2,4 litrových Dura Torq motorů za dobu provozu možná nikdy nespatříte, protože to nebude nutné, faktem je, že pohonné jednotky jsou kompaktnější a v porovnání se starým dieselem asi o 20 kg. Lehčí. V nových motorech bylo maximálně sníženo tření. Zdokonalení spalovacího procesu snižuje kontaminaci oleje usazeninami karbonů, což umožňuje prodloužit servisní interval na 25 000 kilometrů.
Menší hmotnost spolu se systémy zdokonaleného vedení paliva přinášejí rovněž v porovnání se starším dieselem patnáctiprocentní úsporu nafty.
Na počest vynálezce
Spalování se tvůrcům nového dieselového motoru podařilo zdokonalit tak, že téměř neuslyšíte jeho klepání. Znamená to, že chod celého agregátu je mnohem tišší, téměř na úrovni benzinových motorů. Hliníkový rám pro zesílení klikové skříně zvyšuje pevnost a snižuje hlučnost a vibrace. Přídavné komponenty, například čerpadla posilovače řízení a kompresory klimatizace, jsou usazeny přímo na blok motoru. Z tohoto důvodu také není nutné používat samostatné montážní podpěry, které by byly dalším zdrojem vibrací a hluku. Motor Dura Torq 2,4 litru s turbodmychadlem je projektován na životnost 290 000 kilometrů. Vyvíjí maximální točivý moment 185 Nm až 240 Nm již při velmi nízkých otáčkách, což umožňuje překvapivě dobrou reakci vozu na přidávání plynu, zejména ve městě.
Tento motor je určen pro uživatele s vyššími nároky na výkon. Avšak i objemové menší verze, Ford Transit 2,0 vhodný pro nižší pracovní zátěž, byla vyvinuta se stejnou životností a s nejlepšími emisními hodnotami ve své třídě.
Rudolf Diesel by byl určitě hrdý na to, že je jeho jméno spojováno s novou generací vznětových motorů Ford.
Oba motory Tdi a Dura Torq na vás udělají určitě dobrý dojem. Zamilujete se do nich již při prvním otočení klíčku v zapalování.
TEXT – James Ruppert
FOTO – Tim Andrew/Anton Watts
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů