Model Porsche Panamera, uvedený na náš trh v září 2009, dosáhl do konce dubna letošního roku celkem 121 prodaných vozů.
Každý měsíc si tedy v průměru odváželo od dealerů Porsche Inter Auto CZ šest šťastných majitelů svou novou Panameru. V početné konkurenci sportovních luxusních vozů se Panamera umístila přes poměrně vysokou cenu na předním místě.
Co vedlo kupující k rozhodnutí vlastnit Porsche Panameru se pokusím odůvodnit především na základě krátkého testování tohoto modelu, beru v úvahu i odpovědi (bohužel jen pěti majitelů) modelu Panamera.
Značka Porsche s dlouhou tradicí
– je všeobecně známou značkou s vysokou úrovní konstrukčního řešení svých modelů s využíváním nejmodernější techniky, vysoké úrovně bezpečnosti, dokonalého technického dílenského zpracování a v neposlední řadě pak péčí o své zákazníky – majitele vozu značky Porsche.
Rozšíření výkonných sportovních modelů o další podle požadavku trhu
Mnozí majitelé sportovních vozů Porsche na základě svých potřeb měli zájem o vícemístné, prostornější vozy a přitom by rádi zůstali věrni značce, kterou si oblíbili. Ti i ostatní zájemci, kteří vysoko hodnotili tuto světoznámou značku, proto uvítali nové modely Porsche, které odpovídaly jejich zájmu a potřebám. Je potěšitelné a prozíravé, že značka u svých nových modelů konstruovaných na základě požadavku trhu zachovala výrazný sportovní charakter a i všechny hodnoty, na základě kterých je značka Porsche tak vysoko hodnocená.
Osobní vztah ke značce Porsche
Již od mládí (přes šedesát let) značku Porsche obdivuji, sleduji její nové modely, konstrukční novinky a v posledních letech pak růst prodejů a celkovou vzrůstající péči o zákazníky. Tyto činnosti u nás – v České republice – komplexně od roku 1992 zabezpečuje společnost Inter Auto CZ, spol. s. r. o., která postupně otevřela v ČR již osm provozoven.
Design Porsche Panamera
Potěšilo mě, že elegantní a reprezentativní Panamera přes svou velikost potvrzuje i na dálku, že patří i přes svou mohutnost do rodiny sportovních modelů Porsche, protože její základní křivky vycházejí ze sportovních vozů této značky. Sportovní charakter Panamery potvrzuje i její nízká výška: 1 418 mm (celková délka 4 970 mm a šířka 1 931 mm).
Kdykoliv jsem zastavil s Panamerou, řada kolemjdoucích zpomalila anebo se i zastavila, a to je co říct, když na našich ulicích i silnicích je skutečně velký výběr aut luxusních, sportovních i ostatních. Zájem o Panameru mě tedy opravdu potěšil!
Interiér Panamery
Po usednutí za volantem Panamery jsem si připadal jak v kokpitu letadla. Všechny v noci i ve dne dobře čitelné sdělovače tak jako i všechny ovládače jsou rozmístěny podle všech ergonomických zásad. Rozhled z vozu je optimální, anatomicky tvarovaná sportovní sedadla s výborným bočním držením jsou elektricky seřiditelná v osmi směrech.
Elegantní palubní deska je vybavena pěti kruhovými přístroji se stříbrnými obroučky a černými ciferníky a multifunkčním barevným TFT displejem s vysokým rozlišením, úhlopříčkou 4,8 palce, ukazatelem servisních intervalů, zobrazováním vnější teploty a dalšími kontrolkami a ukazatelem rychlostního stupně.
Bezpečnostní vybavení chránící řidiče a spolucestující je na nejvyšší úrovni: obsahuje mimo jiné airbagy pro řidiče a spolujezdce, kolenní airbagy pro řidiče a spolujezdce, integrované boční airbagy pro řidiče a spolujezdce a boční hlavové airbagy integrované vedené od A- sloupků až po C- soupek.
Komfortní vedení vozu usnadňuje bohatá výbava, která obsahuje dnes již běžné vybavení u luxusních vozů. Seznam standardní i příplatkové výbavy najdete na www.porsche.cz.
Pohodlné cestování umožňují čtyři samostatná komfortní sedadla s možností průvlaku na dlouhé předměty a sklopnými opěradly zadních sedadel. Na sedadle spolujezdce je uchycení dětských sedaček ISOFIX.
V interiéru je řada odkládacích prostor:
– schránka před spolujezdcem (uzamykatelná, chlazená klimatizací), prostor pod loketní opěrkou umístěnou mezi sedadly, výklopné kapsy ve dveřích, kapsy v zadních dveřích, integrovaný držák nápojů ve středovém tunelu vpředu, dva integrované držáky nápojů ve středovém tunelu vzadu s proměnným průměrem, síťové kapsy po stranách zavazadlového prostoru a v prostoru pro nohy u spolujezdce, kapsy na zadních stranách předních sedadel, odkládací prostor pod podlahou zavazadlového prostoru, odkládací prostor pro povinnou výbavu a výstražný trojúhelník.
Výkonný šestiválcový motor do V uložený vpředu
– s 4ventilovou technikou objemu 3 505 cm3 dosahuje výkon 220 kW (300 k) při 6 200 otáčkách za min. a točivý moment 400 Nm při 3.750 otáčkách za min. Motor se startuje klíčkem umístěným nalevo od volantu. Sytý zvuk motoru zdůrazňuje jeho sportovní charakter. To potvrzuje i průběh točivého motoru, který hodnotím jako velmi silnou stránku motoru. Motor ochotně na pokyn elektronicky řízeného přidávání plynu bez prodlevy zrychluje.
Pro snížení spotřeby je vybaven motor systémem Stop-Start, který je významný především ve městě, protože snižuje spotřebu při stání před křižovatkou a při popojíždění v kolonách. Pokud však předpokládáme ve velmi dlouhé frontě vozů malé popojíždění za opakovanou velmi krátkou dobu, je možné tlačítkem systém Start-Stop vypnout, a tím deaktivací systému omezit zbytečné časté startování motoru.
Motor má hliníkový blok motoru i hlavu motoru a magnesiové kryty ventilů. Mazání má s integrovanou olejovou nádrží v motoru, samostatné vysokonapěťové cívky zapalování, přímé vstřikování benzinu, přestavování vačkového hřídele systémem VarioCam Plus, regulací plnění motoru při chodu na volnoběh, hydraulické nastavování ventilů, elektronické řízení motoru, stereo A/F kontrolu a dále má i monitoring pro diagnostiku emisí.
Tlačítko Sport na středovém tunelu upravuje pak řízení automatické převodovky tak, aby akcelerace vozu byla vyšší a charakter jízdy sportovnější.
Převodovka
Dvouspojková automatická vhodně odstupňovaná sedmistupňová převodovka PDK (Porsche Doppelkupplungs- getriebe) řadí plynule a změny rychlostních stupňů jsou při běžné jízdě patrné jen podle otáčkoměru.
Převodovku lze ovládat manuálně i pádly na volantu. V manuálním režimu ukazatel doporučuje zařazení optimálního rychlostního stupně pro docílení nižší spotřeby benzinu. Manuální řazení jsem však nevyužíval, protože pokládám automatické řazení při běžném provozu za optimální.
Podvozek
– jeho konstrukce a vybavení s nejmodernějšími bezpečnostními a ovládacími systémy přispívá k bezpečné jízdě při docilování vyšších cestovních průměrů v kopcovité krajině s ostrými zatáčkami i při nepříznivém počasí.
Výbava podvozku Panamery obsahuje mimo jiné ku příkladu (některé jako příplatkovou výbavu) Porsche Traction Management (PTM) obsahující posilovač řízení s proměnným převodem, aktivní pohon všech kol s elektronicky řízenou lamelovou spojkou, elektronické závěry diferenciálů (ABD) a protiprokluzový systém, dále stabilizační systém PSM (Porsche Stability Management) s funkcemi ABS, omezením brzdného účinku motoru (MSR), brzdového asistentu, stabilizace přívěsu, asistentu rozjezdu a zastavení, Porsche Dynamic Light Systém (PDLS) – natáčení světlometů do zatáčky, multifunkční volant, adaptivní tempomat, zpětná zrcátka s automatickým zacloněním atd.
Jízdní výkony
Výrobce udává nejvyšší rychlost 257 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,1 s (5,9 se Sport+) a emise CO2 g/km 225 g. Spotřebu ve městě 12,8 l, mimo město 7,2 l a kombinovanou spotřebu 9,6 l na 100 km. Spotřebu jsem vzhledem k malému počtu ujetých km nemohl přesně změřit. Vzhledem k tomu, že udávaná spotřeba je podle norem EU, která vychází víceméně z laboratorních podmínek, předpokládám, že skutečná spotřeba by byla v průměru asi o 1 litr vyšší. Je samozřejmé, že podle způsobu jízdy může být značně vyšší, ale i nižší.
Karoserie
- plně pozinkovaná
- kapota motoru, dveře a blatníky z hliníku
- zadní výklopné dveře z hliníku
- difuzor zadního nárazníku v matném černém provedení
- matně černé rámy bočních oken
- dvoucestný adaptivní zadní spojler
- dvě samostatné koncovky výfuku vlevo a vpravo z kartáčované nerezové oceli
- voduodpudivá vrstva na oknech v přední části vozu
- spojlery předních a zadních kol
- plně zakrytovaná spodní část podvozku a vozu
Další vybrané údaje
- Součinitel odporu vzduchu (cx) 0,30
- Pohotovostní hmotnost 1 820 kg
- Celková přípustná hmotnost 2 400 kg
- Objem zavazadlového prostoru k horní hraně zadních sedadel 445 l, při sklopených sedadlech 1 263 l
- Objem palivové nádrže 80 l
Základní cena modelu Porsche Panamery 4 PDK je 1 926 667 Kč (s DPH 2 312 000 Kč).
Cena testovaného modelu s příplatkovou výbavou byla 2 583 237 Kč (s DPH 3 099 883 Kč).
Nejdražší položky příplatkové výbavy testovaného modelu byly: kožená výbava provedení Bi-colour (88 403 Kč), Alu ráfky 911 Turbo, II Design R20 (80 366 Kč), PCM Porsche Communication Systém s navigačním systémem (73 160 Kč), adaptivní tempomat (47 388 Kč) atd. (Uvedené ceny příplatkové výbavy jsou bez DPH).
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”