Opel již zanedlouho uvede progresivní osvětlovací technologii – adaptabilní hlavní světlomety AFL (Adaptive Forward Lighting), které výrazně zvyšují aktivní bezpečnost i komfort řidiče. Adaptabilní světlomety AFL kombinují natáčecí Bi-xenonové světlomety s širokoúhlými reflektory, které dokáží osvětlovat prostory ležící v úhlu téměř 90 stupňů ke směru jízdy. Takto se osvětlují křižovatky nebo ostré zatáčky.
Světlomety AFL se objeví ve výbavě vozů Opel Vectra a Opel Signum již v příštím roce. Opel se stává prvním výrobcem automobilů na světě, který zavádí tyto vyspělé osvětlovací technologie i do vozů střední třídy. Světlomety AFL, vyvinuté v těsné spolupráci specialistů automobilky Opel a konstruktérů firmy Hella, budou už brzy dostupné i pro další modely značky Opel. „Adaptabilní hlavní světlomety AFL znatelně zvyšují bezpečnost cestování i komfort řidiče. Technologie AFL je dalším příkladem inovativního ducha značky Opel a potvrzením naší dlouhodobé strategie systematického zavádění nejvyspělejších systémů a technologií do modelů všech kategorií,“ říká Hans H. Demant, technický ředitel automobilky Opel.
Cílem specialistů automobilky Opel, pracujících na vývoji adaptabilních světlometů AFL, bylo usnadnit řízení vozu především při jízdách v noci a za špatných povětrnostních podmínek. Jistější ovládání se samozřejmě odráží ve vyšší bezpečnosti jízdy. Podle nejnovějších informací Německého federálního statistického úřadu dochází k více než 40 procentům nehod se smrtelnými následky v noci, a to i přesto, že v tomto časovém období je hustota provozu až o 80 procent nižší než během dne. Toto zjištění však pro odborníky není žádným překvapením. Je totiž prokázáno, že asi 90 procent všech informací a signálů důležitých pro bezpečné ovládání vozu přijímá řidič vizuálně. Odborné studie uvádějí, že vizuální vnímavost za tmy a při špatném osvětlení klesá až na pouhá čtyři procenta. Adaptabilní hlavní světlomety AFL představují výrazný příspěvek ke zvyšování bezpečnosti cestování především na podzim a v zimě, kdy se brzy šeří a stmívá a slunce naopak vychází později, často prší a nezřídka je celý den hustá mlha. To vše jsou faktory, které výrazně zhoršují výhled řidiče.
Pro uvedení adaptabilních hlavních světlometů AFL na trh a do výbavy modelů Opel je však nutná změna evropských předpisů, které až dosud umožňovaly pouze vertikální změnu úhlu dopadajícího paprsku dálkových světel, ale nedovolovaly stranové natáčení asymetrických světlometů. Potřebný doplněk stávajících předpisů by měl být hotov a schválen již počátkem roku 2003.
V porovnání s konvenčními hlavními světlomety dokáží adaptabilní světlomety AFL plnit několik funkcí navíc a liší se i svou konstrukcí.
Osvětlení zatáček: Čelní světlomety se v závislosti na rychlosti jízdy a natočení volantu dokáží natáčet v úhlů +/- 15 stupňů. Tím se až o 90 procent zlepšuje osvětlení především prudkých zatáček. Díky tomu má řidič mnohem větší jistotu a může si dovolit dynamičtější jízdu, aniž by se přitom snižovala její bezpečnost.
Osvětlení bočních sekcí: Křižovatky a místa ležící po stranách jízdní dráhy jsou osvětlovány široce rozevřeným světelným paprskem, který dokáže ozářit předměty ležící v úhlu bezmála 90 stupňů k ose jízdy, a to na vzdálenost až 30 metrů. Toto osvětlení funguje pouze při rychlostech do 50 km/h a neaktivuje se tedy například při přejíždění z pruhu do pruhu při rychlé jízdě po dálnici.
Výkonná dálková světla: Bi-xenonové světlomety vyzařují velmi intenzivní paprsek dálkového osvětlení. Sofistikované Bi-xenonové světlomety dokáží díky speciálnímu zařízení přenášet paprsek tlumených i dálkových světel na vozovku za pomoci jediné xenonové výbojky v každém světlometu. Pohyblivá clonka, postavená do cesty světelnému paprsku, umožňuje přepínání mezi dálkovým a tlumeným světlem. Výhodou tohoto systému je především velmi intenzivní a jasný světelný paprsek dálkových světel, který má navíc stejnou barvu spektra jako tlumená světla.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas