Opel v Aachenu představil nové zážehové motory (podrobná informace)

Nová řada přeplňovaných motorů Opel s menším objemem, vyšším výkonem i točivým momentem o 33 procent a se spotřebou paliva nižší o 13 procent.

Aachen Colloquium – nejvýznamnější kongres automobilové technicky v Německu – se stal platformou pro představení nové řady zážehových motorů střední třídy automobilky Opel.

Opel v Aachenu představil nové zážehové motory (podrobná informace)

Nové čtyřválcové motory SIDI (Spark Ignition Direct Injection) ECOTEC Turbo

– o objemu 1,6 l jsou vybaveny systémem přímého vstřikování benzinu do válců. Tyto agregáty, kterými Opel zahajuje obnovu svého motorového portfolia, přinášejí zákazníkům významné výhody v oblasti spotřeby paliva, výkonu a kultury chodu, přičemž jsou i příkladně šetrné k životnímu prostředí.

Nová řada motorů obsahuje dva čtyřválce:

1.6 Eco Turbo o výkonu 125 kW s maximálním točivým momentem 280 Nm, a 1.6 Performance Turbo o výkonu 147 kW s maximálním točivým momentem 300 Nm. Verze s nižším výkonem je optimalizovaná z hlediska spotřeby paliva, má vysoký točivý moment v oblasti nízkých otáček a vyniká pružností. Výkonnější motor představuje nový etalon své třídy. Motory nové generace, které byly vyvinuty v Rüsselsheimu, se budou montovat do modelů Opel od začátku roku 2013.

Srdcem nové řady motorů SIDI ECOTEC Turbo je zcela nový blok motoru, schopný odolávat špičkovému tlaku ve válcích až 130 barů. Litinový blok motoru je v zájmu snížení hmotnosti doplněný hliníkovou klikovou skříní.

Kultura chodu a výkony na špičce třídy

K hlavním úkolům při vývoji bylo dosažení obzvláště nízké hladiny hluku a vibrací bez rušivých frekvencí. V tomto duchu byl optimalizován také sací i výfukový systém. Například pro zaručení akustické izolace víka ventilového rozvodu na hlavě válců se používají speciální upínací prvky a těsnění, odolávající vysokým teplotám sousedního turbodmychadla. Výsledkem těchto konstrukčních opatření je klidný chod motoru ve volnoběžných otáčkách a příjemný zvuk i ve vysokých rychlostech a při velkém zatížení motoru – bez jakýchkoli akustických špiček v celém rozsahu otáček.

Vyvažovací hřídele: Poprvé u čtyřválce o objemu 16 l

Motory Opel SIDI ECOTEC jsou jedinými agregáty v objemové třídě 1.6 l vybavené vyvažovacími hřídeli. Dva vyvažovací hřídele jsou vloženy do tunelů v zadní stěně bloku motoru a jsou poháněny řetězem. Protisměrně se otáčející vyvažovací hřídele účinně eliminují vibrace, které zákonitě vznikají při běhu čtyřválcového motoru, čímž se výrazně zvyšuje jízdní komfort.

Přeplňování turbodmychadlem přináší vysoký točivý moment v nízkých otáčkách

Precizní konstrukce systému přeplňování turbodmychadlem má zásadní význam při tzv. downsizingu, tedy vývoji motorů menších objemů, které ale musí nabízet vysoké výkony, rovnoměrný průběh točivého momentu a nízké emise CO2.

Motory s vysokým točivým momentem a přeplňovacím tlakem při relativně malém objemu musí vynikat spontánní reakcí na pohyby pedálu plynu, a to zejména v oblasti nízkých otáček jen tak mohou být plnohodnotnou alternativou k motorům s vyšším zdvihovým objemem. Nové motory Opel o objemu 1.6 l používají turbodmychadlo integrované přímo do sběrného výfukového potrubí motoru. Tato konstrukce, která se osvědčila už u jiných motorů značky Opel, je výhodná z hlediska prostorových nároků i jednoduchosti výroby v porovnání s dvouproudovými turbodmychadly (Twin-Scroll), používanými u větších motorů..

Turbodmychadlo je konstruované tak, aby umožňovalo motoru dosahovat vysokého točivého momentu už v nízkých otáčkách bez výrazného aerodynamického hluku. Nízkotlaké a vysokotlaké rezonátory téměř dokonale potlačují zvukové efekty v sacím systému motoru (hvízdání, pulzace, hluk vzduchu proudícího kolem lopatek). Díky optimalizovanému vedení vzduchu, tvarování kanálů a strategii regulace výměny plynů motor profituje z progresivní regulace přeplňování bez typického hluku turbodmychadlem přeplňovaných motorů.

Proti předchozím agregátům je nový motor výrazně pružnější. Například akcelerace na 5. převodový stupeň z rychlosti 80 km/h na 120 km/h je kratší asi o 20 procent.

Přímé vstřikování paliva: Vysoký výkon, příznivá spotřeba paliva

Pro docílení příznivé spotřeby paliva a nízkých emisí zvolili konstruktéři automobilky Opel systém přímého vstřikování benzinu do válců. Poloha zapalovací svíčky a vstřikovací trysky ve středu spalovacího prostoru v hlavě válců je základem mimořádně kompaktní konstrukce motoru a podporuje také homogenitu či vrstvení směsi.

Ventilový rozvod je poháněný bezúdržbovým řetězem s hydraulickým napínákem, vahadla ventilů s kladkou a hydraulickým vymezováním vůle přispívají ke snížení třecích ztrát. Pro dosažení co nejnižší hmotnosti je litinový blok motoru doplněný klikovou skříní z tlakově odlévaného hliníku. Blok motoru je vyrobený inovativní technologií tenkostěnného odlévání, která umožňuje integraci nejrůznějších funkcí a prvků přímo do odlitku, což snižuje výrobní časy. Koncepce výměnných prvků usnadňuje použití nového motoru v různých modelových řadách.

Nový motor má klikový hřídel vykovaný z oceli. Poměrně malý průměr hlavních ložisek klikového hřídele v kombinaci s litinovými víky ložisek zaručuje nízkou hlučnost a malé vibrace ve středních a vysokých otáčkách.

Verze Eco Turbo a Performance Turbo mají odlišné písty se specificky tvarovaným spalovacím prostorem v hlavě pístu. První pístní kroužek má povrchovou úpravu PVD (Physical Vapour Deposition), která snižuje třecí ztráty.

Závod „Flex Plant“ v Maďarsku centrem obměny motorů

Nové motory 1.6 SIDI ECOTEC Turbo se budou vyrábět (spolu s dalšími agregáty) v motorárně závodu v maďarském Szentgotthardu – výroba se rozběhne koncem roku 2012. Tento závod využívá koncept „Flex Plant“, umožňující vyrábět zážehové i vznětové motory na stejné výrobní lince.

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Autorizovaný dealer a opravce OPEL

Člen koncernu TUkas

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.opel@auto-staiger.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel Astra: Přes překážky ke hvězdám

Opel Astra: Přes překážky ke hvězdám

Přes 30 let, šest generací a jedno legendární auto, které se vyrábí tak dlouho, až to není pěkné. Co naopak pěkné je, to je právě nová Astra. Novinka Opelu podle všeho trefila jackpot....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - První továrna na světě sériově vyrábějící užitkové vozy poháněné vodíkem, elektřinou i fosilními palivy

První továrna na světě sériově...

Skupina Stellantis cílí na to, stát se prvním producentem sériově vyráběných užitkových vozidel na vodíkový pohon. Proto se v továrně ve francouzském Hordainu rozjede velkosériová výroba...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Které auto do 100 tisíc doporučíte příbuzným? Profesionální mechanici hodnotili nejoblíbenější značky Čechů

Které auto do 100 tisíc doporučíte...

Jaké auto v jednotlivých cenových kategoriích by doporučili svým známým automechanici? To zjišťoval unikátní průzkum prováděný sítí nezávislých autoservisů ProfiAuto. 239...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel i v období COVID krize vykazuje zisk!

Opel i v období COVID krize vykazuje zisk!

Operativní zisk německé automobilky za první pololetí roku 2020 dosáhl výše 110 milionů EUR I když evropský automobilový trh je brutálně zasažen krizí COVID-19 –  v prvních šesti...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jürgen Klopp, nejlepší fotbalový trenér světa, otestoval novou Mokku

Jürgen Klopp, nejlepší fotbalový...

Úspěšný kouč po první jízdě prohlásil: „Super auto!“ Opel Brand Ambassador tvrdí: „S Mokkou zase zažijete řidičskou radost!“ Jürgen Klopp, vysoce respektovaný fotbalový trenér klubu...