Jedno kolo vytrvalostního závodu, to je šestadvacet opravdu tvrdých kilometrů. V každém kole musí jezdec zvládnout osmdesát nejrůznějších zatáček včetně klopeného „karuselu“, a bezpočet horizontů. Jen pro dokreslení: Řidič Opelu Astra skupiny A v jednom kole stodvanáctkrát zařadí a čtyřicetkrát sešlápne brzdový pedál. Vynásobeno čtyřiadvaceti hodinami to znamená přes čtyřicet tisíc řazení a přes pět tisíc brždění. Proto je také tento závod ideální zkouškou vyvíjených automobilů, což ostatně dokázal Opel už v minulém roce, kdy prostřednictvím týmu Kissling Motorsport nasadil zbrusu novou Astru skupiny A. Ta nakonec projela cílem na skvělém sedmém místě.
Opely bylo vidět
Protože Opel letos slaví kulaté jubileum, nemohl pod starobylým hradem Nürburgem chybět. Svým příznivcům připravil hned několik dárků, čímž dal jasně najevo, jak moc si jich váží. Těch překvapení bylo tolik, že lze s klidem prohlásit, že „Opel udělal Nürburgring“.
Ostrému startu závodu předcházelo korzo úspěšných závodních a soutěžních automobilů. Jako první vyjel na trať Opel Grand Prix z roku 1913 řízený Manuelem Reuterem. Za ním následovaly mj. Kadett B (1971) Anderse Kullänga, Ascona A (1974) a Kadett Coupe (1976) Waltra Röhrla, Ascona B 400 s níž Ari Vatanen vyhrál Rally Safari v roce 1983, Calibra V6 DTM atd. Ostatní automobily, které psaly sportovní dějiny rüsselsheimské značky, byly k vidění ve starém depu.
Po ostrém startu závodních speciálů se na čele okamžitě usadil Volker Strycek, šéf sportovního oddělení Opel Performance Center, s Opelem Calibra V6, ještě nedávno mimořádně úspěšným vozem německého okruhového šampionátu DTM a později i mezinárodního ITC. Strycek s Calibrou zajel nejdříve druhý nejrychlejší čas v tréninku a celou první hodinu pak kroužil na vedoucí pozici, nadšeně pozdravován stovkou tisíc diváků.
Calibra potěšila fandy
„Už po zkušebním startu ve Veedol Cupu, kdy jsme vedli před favorizovaným Chryslerem, nás příznivci zahrnuli dopisy a telefonáty. Ještě jednou chtěli vidět Calibru v akci. Sám jsem netušil, že tento automobil vyvolá tak velké emoce,“ s potěšením konstatoval Volker Strycek. Po hodině zajel podle plánu do boxu, neboť šestiválcová Calibra o výkonu 420 k byla původně stavěna výhradně pro sprintérské jízdy a nikoliv vytrvalostní závody. Na trati se objevila potom ještě jednou v nočních hodinách.
Volker Strycek patřil na Nürburgringu vůbec k nejvytíženějším pilotům. Jen vystoupil z Calibry už přesedal do Opelu Astra Kit Car, aby posílil hvězdné trio německého STW ve složení Manuel Reuter, Uwe Alzen a Eric Hélary. Jak rychlá dokáže kitová Astra být, ukázali Reuter a Alzen už při testování v rámci vytrvalostního poháru Veedol, když v tréninku bez problémů překonali nejrychlejší čas z předchozího roku.
V osm hodin ráno musel bohužel Francouz Eric Hélary zajet neplánovaně do boxů, aby nechal odstranit následky škod způsobené jedním z nepozorných pilotů, kteří při vyvěšené žluté vlajce narazil v plné rychlosti do Astry. Poškození se ukázala natolik vážná, že Opel z bezpečnostních důvodů vůz raději stáhl ze závodu. „Je to škoda, v jednu chvíli jsme jezdili dokonce třetí,“ prohlásil smutný Uwe Alzen.
Ani po vyřazení Astry Kit Car Volker Strycek nezahálel. Posílil tým Kissling Motorsport a společně s Burgstallerem, Kisslingem a Schulzem vybojoval mezi půlstovkou konkurentů s „áčkovou“ Astrou výbornou druhou příčku ve třídě do dvou litrů a šestnáctou celkově.
Značka Opel získala v osmadvacetileté historii Nürburgringu už přes čtyři desítky vítězství v různých kategoriích a ani letos neodešla s prázdnou. Ve skupině ryze sériových automobilů zvítězila s Calibrou čtveřice jezdců Henrich, Kilp, Sengl a Stohr a také další tři místa patřila Opelům. Ve třídě „Super Production“ byl jako první klasifikován Opel Astra GSi 16V posádky Korbion, Schütz, Böhmer a Weckbecken.
Volant místo bruslí
Opel obeslal závod také dvěma Astrami s novinářskými posádkami. „Presse Astra“ se v nejpočetněji obsazené skupině rozhodně neztratila, o čemž svědčí 12. resp. 14. příčka.
Nutno však přiznat, že novináři na sebe nepoutali zdaleka takovou pozornost jako jejich kolegyně, v automobilovém sportu (zatím) jméno zcela neznámé, avšak mezi vyznavači zimních sportů opravdový pojem. Dvaatřicetiletá rychlobruslařka Gunda Niemannová má totiž na svém kontě mj. tři zlaté olympijské medaile, devatenáct světových a devětadvacet německých titulů, přes sto vítězství ve Světovém poháru a zároveň je i držitelkou několika světových rekordů. Na Nürburgring navíc přijela ve skvělé náladě, neboť těsně před startem byla zvolena rychlobruslařkou století.
Gunda Niemann-Stirnemannová propadla rychlým kolům a vůni benzinu po shlédnutí německého Superturisma, kdy měla možnost se po okruhu svézt na sedadle spolujezdce v „ostré“ Vectře. Během měsíce pak zvládla trénink v Centru bezpečné jízdy na Nürburgringu a přípravu přímo na závodní trati. Skvělý cit pro auto a rychlost pak potvrdila v samotném závodě.
Kdo má chuť na vlastní kůži zažít všechny záludnosti legendární tratě a pochopit význam přezdívky „Zelené peklo“, ten si může za mírný poplatek projet jedno kolo. Ale pozor! Na jedné části tratě může svítit sluníčko, ale na opačném třeba prší nebo je mlha. Takový už je Nürburgring…
Jindřich Lasík
OPEL magazín podzim ´99
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií