Jednou ze světových novinek 70.mezinárodního autosalonu v Ženevě je sportovní Opel Speedster, dvoumístný model s novým hliníkovým motorem řady Ecotec o objemu 2,2 litru. S výkonem 108 kW dokáže zrychlit z klidu na 100 km/h za méně než šest sekund a jet rychlostí 220 km/h.
„Speedster je zhmotněním našich představ o podobě a konstrukci moderního osobitého vozu sportovní třídy. Před tím, než jsme udělali jakýkoli další zásah do konstrukce Speedsteru, jsme si kladli otázku: Přispěje tento krok k jeho ještě dynamičtějším jízdním vlastnostem? To byl totiž náš hlavní úkol a cíl“, říká dr.D.Bernhardt, vedoucí vývoje nového vozu v Mezinárodním vývojovém centru automobilky v Rüsselsheimu.
Stejný důraz ovšem tvůrci kladli i na jeho bezpečnost. Speedster má proto účinný ochranný oblouk, protiblokovací systém ABS, airbag na straně řidiče a předpínače bezpečnostních pásů. Vysokou míru ochrany při čelních i bočních nárazech poskytuje promyšleně konstruovaná kompozitová karosérie a lehký avšak mimořádně tuhý hliníkový prostorový rám. Široký rozchod kol (vpředu 1450 mm, vzadu 1488 mm), nízko položené těžiště vozu, motor umístěný uprostřed a sportovní hliníkové zavěšení kol s dvojitými příčnými rameny vpředu i vzadu jsou zárukou vynikajících jízdních vlastností i v nejprudších zatáčkách. O účinné „krocení“ se stará čtveřice kotoučových brzd s ventilovanými disky o průměru 288 mm.
Sériová verze Speedsteru vyniká stejně atraktivními „svalnatými“tvary karosérie jako prototyp představený právě před rokem. Charakteristickými rysy zůstávají mj. unikátní třírozměrné hlavní světlomety i koncová světla a mohutné „kapsy“ pro přívod chladného vzduchu k motoru umístěné v bocích vozu.
Technicky stylizovaný interiér odpovídá jeho nekompromisně sportovnímu charakteru a tak není divu, že záměrně postrádá komfortní prvky, jako např. posilovač řízení, klimatizaci, vyhřívané sedačky nebo centrální zamykání. Prakticky vše, co by zbytečně zvyšovalo pohotovostní hmotnost ca 850 kg těžkého vozu a vlastně se ani k ryze sportovnímu automobilu nehodí. Velmi působivé jsou především nezakryté části hliníkového skeletu a podvozku. Vůz má v základním provedení jen minimální akustickou izolaci, i když za příplatek je možné objednat si dodatečně tlumicí materiály. Přístrojovému panelu dominují velký kruhový rychloměr a otáčkoměr, informační displej z tekutých krystalů se zapíná jen v případech, kdy je to potřeba.
Shrnovací textilní střecha se velmi snadno skládá i rozkládá. Ve složeném stavu je ukrytá ve speciálním pouzdře za sedadly. Za příplatek se dodává i pevný střešní díl ve stříbřité barvě. Zavazadlový prostor (206 l), umístěný za motorem, je větší, než by se na pohled zdálo. Opel Speedster vyjíždí na 17“ originálních pětipaprskových ráfcích a pneumatikách Bridgestone Potenza rozměru 175/55 vpředu a 225/45 R 17 vzadu.
Srdcem nového modelu je zážehový čtyřválec o objemu 2,2 l ze zcela nové řady hliníkových agregátů ECOTEC. Je naladěn na výkon 108 kW (147 k) při 5800 ot./min a maximální točivý moment 203 N.m, přičemž už od 1800 otáček je k dispozici víc než 90 procent této hodnoty. O přenos výkonu motoru se stará moderní pětistupňová manuální převodovka, která se poprvé objevila v roce 1999 v modernizovaných modelech Vectra.
Výroba Opelu Speedster začne letos v létě u anglické firmy Lotus v továrně v Hethelu nedaleko Norwiche.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas