Jednou z důležitých součástí dlouhodobé strategie automobilky Opel je snaha o neustálé snižování spotřeby jejich motorů. Nyní Opel uvádí celou škálu nových zážehových a vznětových agregátů řady ECOTEC. Všechny tyto technologicky mimořádně vyspělé motory plní emisní limity normy Euro 4, vynikají vysokým měrným výkonem a mimořádně nízkou spotřebou paliva.
Do modelů Corsa Opel už v létě zavede dva nové zážehové motory s inovativní technologií TWINPORT. Půjde o motory o objemu 1,0 l a 1,4 l o výkonech 44 kW/60 k, resp. 66 kW/90 k. V závislosti na použité převodovce budou mít modely Corsa poháněné novými motory v porovnání se současnými modely až o 23 procent nižší spotřebu paliva. Průměrná spotřeba obou těchto novinek je pozoruhodně nízká. Corsa poháněná litrovým tříválcem 1.0 ECOTEC TWINPORT o výkonu 44 kW/60 k si v průměru řekne jenom o 5,3 l benzinu na 100 km. Čtyřválec 1.4 ECOTEC TWINPORT o výkonu 66kW/90 k v průměru zkonzumuje pouze 5,9 l benzinu na 100 km, což je o téměř 13 %, resp. 0,9 l/100 km méně než v případě stejně výkonného současného modelu s pětistupňovou převodovkou. Pokud se ovšem nový čtyřválec 1.4 ECOTEC TWINPORT propojí s automatizovanou manuální převodovkou Easytronic, dosáhne úspora v porovnání se současnou Corsou poháněnou předchozím čtyřválcem o objemu 1,4 l, propojeným s čtyřstupňovou převodovkou až 1,7 l/100 km, což představuje snížení spotřeby o více než 23 procent. Agila s motorem 1.0 TWINPORT si řekne v průměru jenom o 5,8 l benzinu na 100 km.
V modelové řadě Corsa se objeví také úplný nováček – turbodiesel 1.3 CDTI ECOTEC o výkonu 51 kW/70 k. Jde o nejmenší turbodiesel s technologií přímého vstřikování Multi-Injection spotřebuje jenom 4,5 l nafty na 100 km. Hospodárný turbodiesel 1.3 CDTI ECOTEC a zážehový agregát 1.0 TWINPORT ECOTEC se letos v létě objeví i v nabídce modelové řady Agila.
Po svém debutu v modelech Signum doplní škálu motorů nových modelů Vectra Caravan zážehový čtyřválec 2.2 DIRECT ECOTEC o výkonu 114 kW/155 k. V porovnání se stejně velkým konvenčním zážehovým agregátem vykazuje čtyřválec 2.2 DIRECT ECOTEC vyšší výkon i točivý moment a přitom jeho spotřeba je asi o šest procent nižší.
Technologie TWINPORT je aplikována na standardní čtyřventilový rozvod motorů ECOTEC. Její hlavní předností je, že redukuje jednu ze zásadních slabin zážehových motorů, kterou jsou tzv. škrticí ztráty. K úsporám motorů s technologií TWINPORT vede použití variabilního sacího potrubí v kombinaci s vysokým využitím recirkulovaných výfukových plynů. V režimu částečného zatížení motoru se do sacího potrubí více než 25 procent výfukových plynů. Další výhodou technologie TWINPORT je možnost i nadále využívat propracované systémy vstřikování paliva do sacích kanálů a systémy kontroly a čištění spalin pomocí řízených třícestných katalyzátorů.
U větších motorů chce Opel jít při snižování jejich spotřeby cestou využivání technologie přímého vstřikování benzinu do válců. Prvním agregátem automobilky Opel, který už dostal tuto technologii, je zážehový čtyřválec 2.2 DIRECT ECOTEC o výkonu 114 kW/ 155 k. Technologie přímého vstřikování benzinu do válců pracuje s proměnnými vstřikovacími tlaky v rozmezí 40 až 120 barů a využívá také variabilního sacího traktu – vzduch se do spalovacích prostorů každého válce přivádí v závislosti na zatížení motoru dvěma separátními kanály. Při částečném zatížení se do sacího traktu vrací také značná část recirkulovaných výfukových plynů, což přispívá k dosažení velmi nízké spotřeby paliva. Spotřeba paliva motoru 2.2 DIRECT ECOTEC je asi o 6 % nižší než spotřeba konvenčního motoru 2.2 ECOTEC se vstřikováním paliva do sacího potrubí. Přitom čtyřválec 2.2 DIRECT ECOTEC má až o 10 % vyšší točivý moment v nízkých otáčkách (maximum: 220 Nm při 3800 ot/min) a jeho výkon je o 6 % vyšší. Přímovstřikový zážehový čtyřválec 2.2 DIRECT ECOTEC se objevil nejprve v modelech Opel Signum, ve kterých vykazuje spotřebu jen 8,1 l benzinu na 100 km. Už zanedlouho se objeví i v nových modelech Vectra Caravan.
Vedle nových hospodárných zážehových motorů Opel představuje také novou generaci vysoce účinných vznětových agregátů. Nejmenším z nich a zároveň asi i nejinovativnějším je turbodiesel 1.3 CDTI ECOTEC o výkonu 51 kW/70 k. Nejvyšší točivý moment tohoto agregátu, vybaveného novým vstřikovacím systémem Multi-Injection, činí 170 Nm v rozmezí otáček 1750 ot/min až 2500 ot/min.
Vstřikovací systém Multi-Injection využívá vstřikovače s pětiotvorovými tryskami ovládanými magnety. Vstřikovací tlaky dosahují až 1400 barů, velkou výhodou moderních vstřikovačů je velmi krátký reakční čas, který zaručuje extrémně přesné dávkování i časování vstřikovaného paliva. Během jednoho pracovního taktu je možné do spalovacích prostorů válců vstříknout až pět dávek paliva. To přispívá nejenom k mimořádné hospodárnosti nového motoru, ale i k pozoruhodné čistotě jeho výfukových plynů a klidnému a vyváženému chodu. Tzv. pilotní předvstřik malého množství paliva zaručuje bezproblémové spouštění i studeného motoru, což jinak bývá u vznětových agregátů často problém.
Rozměry jen 460 x 500 x 650 (délka x šířka x výška) dělají z nového turbodieselu 1.3 CDTI ECOTEC nejmenší čtyřválcový turbodiesel „common-rail“. Motor 1.3 CDTI ECOTEC se objeví už letos na podzim v nabídce modelů Corsa a Agila. Průměrná spotřeba Corsy 1.3 CDTI ECOTEC činí jen 4,5 l/100 km, Agily 5,2 l/100 km.
Hospodárný turbodiesel „common-rail“ 1.7 CDTI ECOTEC o výkonu 59 kW/80 k je nyní k dispozici také pro aerodynamicky optimalizované verze sedanu Astra ECO4 se spotřebou 4,4 l/100 km.. Opel nyní připravil i prostornou kombi verzi Astra ECO4 Caravan s novým turbodieselem 1.7 CDTI se spotřebou v průměru jen 4,5 l nafty na 100 km.:
Čtyřválcový turbodiesel 1.7 CDTI ECOTEC je vybavený systémem přímého vstřikování paliva do válců „common-rail“ druhé generace firmy Bosch, který pracuje s tlaky až 1600 bar, čtyřventilovou technikou, chladičem nasávaného vzduchu, dvojicí vačkových hřídelů v hlavě válců a palubním diagnostickým systémem EOBD (European On-Board Diagnostic), který neustále monitoruje složení výfukových plynů motoru. Pneumaticky ovládané klapky v sacím potrubí zaručují i v nízkých otáčkách motoru dokonalé rozvíření směsi paliva se vzduchem, což zvyšuje účinnost spalování a projevuje se především ve vyšším točivém momentu, jehož maximální hodnota činí 170 Nm v rozmezí otáček 1800 ot/min až 2800 ot/min. Motor je vybavený také vodou chlazeným zařízením pro recirkulaci výfukových plynů EGR (Exhaust Gas Recirculation).
Nabídku pohonných jednotek modelů Opel Meriva a Opel Corsa rozšíří letos na podzim nový turbodiesel 1.7 CDTI ECOTEC o výkonu 74 kW/100 k. Tento agregát bude vybavený systémem přímého vstřikování nafty do válců „common-rail“, pracujícím s tlaky až 1800 barů a turbodmychadlem s proměnnou geometrií rozváděcího kola. Nejvyšší točivý moment čtyřválce 1.7 CDTI ECOTEC činí 240 Nm. Opel Corsa, poháněný tímto agregátem spotřebuje v průměru jen 4,8 l nafty na 100 km, Meriva pak pouze 5,3 l/100 km.
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů