V době, kdy se toto číslo Opel magazínu dostává ke svým čtenářům se už sezona automobilových závodů rozjíždí naplno. Určitě proto neuškodí podívat se, které aktivity považuje sportovní oddělení rüsselsheimské automobilky za nejdůležitější.
Většina současných (i budoucích) sportovních úspěchů staví na řadovém dvoulitrovém čtyřválci ECOTEC 16V, používaném jak ve Vectrách pro německý a britský šampionát dvoulitrových cestovních vozů, tak v soutěžní Astře Kit Car, ve formuli 3 či v Astře určené širokému okruhu zájemců o sport. Potvrzují to ostatně i slova šéfa sportovního oddělení automobilky Opel Volkera Strycka: „Šestnáctiventilový dvoulitr velice dobře vyhovuje nejrůznějším požadavkům a jeho výkonový potenciál není zdaleka vyčerpán. Naším cílem je teď zvýšení jeho výkonu a optimalizace průběhu točivého momentu“.
Opel by rád navázal na úspěch z loňského německého šampionátu dvoulitrových cestovních automobilů kategorie superturismo. Tovární jezdci Uwe Alzen, Eric Hélary a Manuel Reuter se umístili na třetím až pátém místě, ale především se zasloužili o skvělé vítězství Opelu v klasifikaci značek. Dva roky po zisku prvenství ve značkách i jednotlivcích v mezinárodním šampionátu ITC tak Opel dosáhl na další cenný titul.
Letos Opel vyrazí do bojů německého mistrovství STW opět s osvědčenou trojicí Alzen, Hélary a Reuter. Stejně jako vloni budou i letos dvě Vectry startovat v britském šampionátu „cesťáků“. Vedle skotského exšampiona Johna Clelanda usedne do druhého auta Francouz Yvan Muller.
Hned ve své první sezoně se skvěle prezentovala také soutěžní Astra Kit Car, a proto budou dva vozy letos nasazeny (prostřednictvím týmu Vauxhall Sport) do britského mistrovství. S jedním pojede opět zkušený Fin Jarmo Kytolehto, který má nejen největší praxi, ale i úspěchy. Druhý vůz bude pilotovat opět Brit Neil Wearden.
Mnoho let sbírají motory Opel velké úspěchy ve formuli 3. Jen v Německu získali od roku 1990 jezdci s těmito agregáty 115 prvních míst a v nejrůznějších národních šampionátech čtyřiadvacet titulů. V galérii vítězů najdeme i dnešní piloty formule 1: Ralfa Schumachera či Alexandra Wurze. Také letos budou všechny týmy používat v monopostech Dallara a Martini osvědčené dvoulitry ECOTEC. Navíc firma Opel ještě přímo podporuje týmy BSR a KMS Benetton Junior. Ve Francii startují s těmito motory Graff Racing a v Itálii RC Motorsport. Jak je vidět formule 3 nemusí mít o svoji budoucnost obavy.
Naopak po jedenácti letech skončila Formule Opel European Union Serie, včetně německé Formule Opel Challenge. V obou vloni suverénně zvítězil Etienne van der Linde z Jižní Afriky a ukončil tak dějiny úspěšné série, kterou v roce 1988 zahájil titulem Mistra Evropy Mika H(kkinen, dnes úřadující mistr světa F1. „Abychom se mohli věnovat novým úkolům a cílům, bylo na čase sérii ukončit, zejména když další vývoj formule Opel není už aktuální,“ vysvětluje Volker Strycek.
Dobré jméno značky Opel šíří už řadu let také např. R(diger Faustmann se spiderem vlastní konstrukce, do něhož zamontoval výkonný šestiválec z Calibry v úpravě pro DTM/ITC. S ním obsadil loni druhou příčku v evropském šampionátu. S velkým napětím se očekávají starty šestinásobného rallycrossového šampiona Nora Martina Schanche, který se svůj sedmý titul pokusí získat se zbrusu novým Opelem Astra. Oba – Schanche i Astra – budou k vidění i při rallycrossovém Mistrovství Evropy v Sedlčanské kotlině o druhém květnovém víkendu.
Jindřich Lasík
převzato z OPEL magazínu jaro ’99
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů OPEL
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.