Asi 60 000 odborníků na životní prostředí, hlav států, obchodníků a představitelů nestátních organizací se účastnilo Světového summitu k problematice trvale udržitelného rozvoje, který se konal od 26. srpna do 4. září v Johannesburgu. Cílem summitu bylo posoudit vývoj, ke kterému v oblasti ochrany životního prostřední a přírodních zdrojů došlo od ekologické konference konané pod záštitou Spojených národů v roce 1992 v Rio de Janeiru.
Automobilka Opel, která je součástí koncernu General Motors, se dlouhodobě a systematicky angažuje v oblasti ochrany životního prostředí. Na Světovém summitu v expozici Německa se proto prezentoval mj. Opel Zafira 1.6 CNG, kompaktní velkoprostorový automobil s motorem spalujícím zemní plyn.
V roce 1992 se na globální konferenci v Rio de Janeiru sešly stovky politiků, diplomatů, vědců a představitelů nestátních organizací a institucí ze 179 zemí. Ti všichni spojili své síly, aby upozornili na nejpalčivější ekologické problémy a zároveň vytvořili základní komunikační pojítka mezi ekonomickými a ekologickými subjekty. Summitu v Rio de Janeiru se v roce 1992 účastnila i Klaudia Martini, členka představenstva automobilky Opel, která tehdy působila ve funkci ministryně pro životní prostřední spolkové země Porýní-Vestfálsko. Klaudia Martini tedy stála na samém začátku procesu, který výrazně ovlivní život lidstva ve 21. století.
„Trvale udržitelný rozvoj je určitě jednou z největších výzev nového tisíciletí. Společnost Opel pochopila hned na počátku důležitost této strategie a my všichni jsme se zavázali, že svým dílem budeme pomáhat při jejím uskutečňování,“ říká Klaudia Martini.
Klaudia Martini, která do společnosti Opel přišla v roce 2001, se značnou měrou podílela na definování řady důležitých německých směrnic, vyhlášek i zákonů týkajících se ochrany životního prostředí. Jako ministryně pro životní prostřední spolkové země Porýní-Vestfálsko (od roku 1991) a později jako následnice ministra Klause Töpfera pevně začlenila principy politiky trvale udržitelného rozvoje do svého politického programu.
Klaudia Martini již na globální konferenci v Rio de Janeiru v roce 1992 hlasovala pro přijetí tzv. Agendy 21, což je ojedinělý celosvětový program akcí pro podporu trvale udržitelného rozvoje. Její doporučení se týkala především oblasti studia a ochrany přírodních zdrojů či zcela nové koncepce provázání problematiky trvale udržitelného rozvoje a ekonomiky.
Během posledních deseti let, které uplynuly od summitu v Rio de Janeiru, nevynechal Opel jedinou příležitost k potvrzení svých aktivit v oblasti ochrany životního prostředí. Principy trvale udržitelného rozvoje jsou dokonce jedním ze stěžejních bodů celé strategie budoucího vývoje společnosti Opel.
Automobilka Opel vynakládá značné prostředky na snižování škodlivin ve výfukových plynech svých spalovacích motorů, výrazně se angažuje na poli vývoje alternativních systémů pohonu, jako jsou např. palivové články, zemní plyn nebo bioplyn. Významnou aktivitou, která ve svém důsledku snižuje ekologické zatížení životního prostředí, je i důsledné využívání nejmodernějších technologií, např. počítačových simulací nebo široce pojatý program spolupráce při hledání možností využití vodíku jako paliva motorů budoucnosti. Opel má vizi světa, ve kterém automobily využívají obnovitelné zdroje energie a nejsou tedy ve vztahu k životnímu prostředí výrazně negativně působícím faktorem.
Opel a GM zvýšily intenzitu svého úsilí při hledání nových zdrojů energií v roce 1997, kdy tyto firmy založily společné Globální centrum alternativních pohonů (Global Alternative Propulsion Center – GAPC), jehož primárním cílem je výzkum a vývoj palivových článků. Centrum GAPC dnes ve třech svých lokalitách (Rochester, stát New York-USA, Warren, stát Michigan-USA a Mainz-Kastel, Německo) zaměstnává na 500 špičkových specialistů a výzkumníků.
Prvním výrazným počinem centra GAPC bylo představení světově prvního plně funkčního automobilu, poháněného palivovými články. Tento prototyp HydroGen 1, který byl postaven na platformě sériového modelu Opel Zafira, se veřejnosti představil v roce 2000.
Také následník prototypu HydroGen 1 – koncept HydroGen 3 – znamenal výrazný kvalitativní krok na cestě k zavedení ekologicky přijatelného pohonu s palivovými články do stádia sériové výroby. Ve srovnání se svým předchůdcem má prototyp HydroGen 3 vylepšený pohonný systém a optimalizované rozmístění všech komponentů pohonu a výbavy do struktury vozu.
Svoji erudici v oblasti alternativních pohonů Opel potvrdil i v roce 2002 uvedením Zafiry 1.6 CNG, jejíž motor spaluje zemní plyn, do sériové výroby. Tento automobil ojedinělé koncepce vyniká mimořádně nízkými provozními náklady a pozoruhodnou čistotou výfukových plynů. Zafira 1.6 CNG, jediný „monovalentní“ automobil světa, který dokáže jezdit i na benzin, se představil i na Světovém summitu k problematice trvale udržitelného rozvoje v Johannesburgu.
Pohonná jednotka Zafiry 1.6 CNG vychází ze známého zážehového motoru 1.6 16V ECOTEC o výkonu 74 kW/100 k. Ten byl optimalizován pro spalování zemního plynu. Kromě čtyř nádrží na plyn umístěných pod podlahou vozu, jejichž celkový objem činí 111 litrů, má Zafira 1.6 CNG ještě doplňkovou, resp. rezervní nádržku na 14 litrů benzinu. Výhoda tohoto řešení je nasnadě: Pokud dochází zásoba zemního plynu a v blízkosti není žádná plnicí stanice, řidič pouze přepne spínač a pokračuje v jízdě na benzin.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.