Opel k bezpečné jízdě v zimě

Zima už je skutečně za dveřmi. Podle posledních dnů je už vlastně tady. Riziko, které čeká na řidiče na sněhu a ledu, snižuje nejen způsob jízdy ale jistě i správná výbava. Proto i automobilka Opel věnuje výbavě na zimu patřičnou pozornost. S dobrou zimní výbavou vozu se není nutné při troše opatrnosti. a předvídavosti zimních jízd bát

Opel k bezpečné jízdě v zimě

Nejlepší, co může řidič pro pocit jistoty za volantem během zimních měsíců udělat, je především přesvědčit se, že jeho vůz je na obtížnější klimatické podmínky dobře připravený. A samozřejmě přizpůsobit styl jízdy nízkým teplotám a sněhu či dokonce ledu na silnicích.

Příprava na mrazivou sezónu začíná doplněním výbavy vozu a kontrolou jeho technického stavu. Je dobré zkontrolovat stav tažného lana, vyplatí se přikoupit také propojovací startovací kabely nebo třeba nářadí nutné pro výměnu kola. Předvídavý řidič si při této příležitosti také v klidu podle návodu k obsluze a údržbě vozu vyzkouší výměnu žárovek. Za tmy, někde na kraji silnice, mu tato praxe přijde více než vhod. To samé platí i o nasazování řetězů. Určitě je prozíravější natrénovat si manipulaci s nimi v teple a suchu garáže, než potom ve sněhové závěji zoufale hledat návod k použití, který vypadl z poprvé otevřeného obalu řetězů.


V palubní schránce vozu by neměl chybět ani pár zimních rukavic a kapesní svítilna s dobrými bateriemi, která poslouží v případě, že bude náhle potřeba více světla. Klimatizace zaručí dobrý výhled. Staré dobré pravidlo bezpečné jízdy „Vidět a být vidět“ platí v zimě dvojnásob. Dobrý výhled z vozu je prvořadou podmínkou bezproblémového cestování. Nejjednodušší způsob jak odmlžit okna je zapnout topení a pustit jejich ofukování na plný výkon. Je třeba nezapomenout přitom ani na pootevření výdechů vedoucích k bočním okénkům. Není však správné vyhřívat vůz spuštěním motoru ještě dlouho před rozjezdem – škodí to jak ekologii, tak samotnému motoru. Mnohem lepší a účinnější způsob jak rychle odmlžit skla je zapnout klimatizaci. Ta patří do standardní výbavy mnoha vozů Opel a pokud ne, potom prakticky do všech je ji možné dostat na přání. Klimatizace snižuje vlhkost ve vzduchu a tím zabraňuje kondenzaci vodních par na sklech.


Moderní světlomety vozů Opel byly vyvíjeny s důrazem na zabezpečení optimálního osvětlení cesty i vozu. lvová Astra, Vectra a Omega využívají například moderní světlomety s halogenovými světlomety H7, které dávají o 30 procent více světla a lépe osvětlují i předměty, ležící po straně silnice. Ještě progresivnějším řešením jsou xenonové světlomety montované do některých verzí vozů Opel Omega. Nejenom že řidiči lépe osvětlují cestu, ale složení jejich světla se více blíží dennímu světlu, takže je pro oko řidiče mnohem příjemnější. Aby však světlomety mohly poskytnout svůj optimální výkon a služby, musí být čisté. Při jízdách blátivými vozovkami se na krycím skle reflektorů poměrně rychle vytváří tenká vrstvička špíny, která snižuje dosvit světlometů až o 30 metrů. Je jasné, že v tom případě řidič zaznamená a rozezná předměty na cestě o něco později, což však může mít osudové následky. I za nijak mimořádných podmínek by tedy řidič měl nejméně jednou denně otřít skla světlometů vlhkým hadrem, při delších jízdách po špinavých silnicích pak samozřejmě mnohem častěji. Stejnou práci -jenom mnohem pohodlněji – odvedou také vysokotlaké ostřikovače světlometů, které jsou rovněž v nabídce téměř všech modelů automobilky Opel a celá řada vozů je má namontované standardně. Tento systém dobře doplňují mlhové světlomety, které se lépe vypořádají s nebezpečnou bílou tmou.


Dlouholeté zkušenosti konstruktérů automobilů Opel se odrazily v jejich bezpečnosti a špičkových jízdních vlastnostech, díky kterým se řidič snadno vypořádá s nástrahami zimních namrzlých cest. Astra, Vectra a Omega se svým zavěšením DSA (Dynamic SAfety) jsou toho názorným příkladem. DSA zaručuje optimální držení stopy a vysokou stabilitu jízdy s dostatečnou bezpečnostní rezervou i při prudkém brždění. Brzdnou dráhu na kluzkém povrchu zimních silnic výrazně zkracují také moderní protiblokovací systémy brzd ABS, které jsou buď standardní nebo nadstandardní výbavou vozů Opel. ABS navíc dovoluje i při plném brždění zároveň bezpečně zatáčet. Nejvýkonnější modely Astra, Vectra a Omega mají navíc zabudovaný elektronický systém TC (Traction Control), který zabraňuje nežádoucímu prokluzu poháněných kol. Díky tomu je například rozjezd ve stoupání na umrzlé silnici mnohem jistější.


Opel k bezpečné jízdě v zimě

Na zimu mysleli i konstruktéři samočinných převodovek pro vozy Opel, které mají speciální program pro zimní jízdy. V tomto režimu se vůz rozjíždí na druhý rychlostní stupeň, což je na kluzkých silnicích vhodnější. Tuto metodu lze mimochodem v nesnázích dobře uplatnit i u vozů s manuální převodovkou.

Mimořádně důležitým prvkem, který podstatně ovlivňuje bezpečnost jízdy na sněhu a ledu, jsou dobré zimní pneumatiky. Se svým zvlášť vyvinutým desénem a měkčím složením směsi nabízejí zimní pneumatiky v porovnání s letními nejenom kvalitnější trakční vlastnosti, ale při nízkých venkovních teplotách jsou lepší i na mokru. Nejcennější je, že vůz se zimními pneumatikami má mnohem kratší brzdnou dráhu.Tak například vůz obutý na zimních pneumatikách zastaví na zasněžené vozovce z rychlosti 50 km/h na dráze asi o 40 procent kratší, než stejný vůz na letních pneumatikách. Velký význam má také huštění pneumatik a hloubka jejich vzorku – pneumatika se třímilimetrovým vzorkem má oproti nové pneumatice pouze třetinovou schopnost odvádět ze své stopy vodu. Pneumatika sjetá na limit 1,6 mm pak odvede za stejných podmínek dokonce jenom 15 procent vody. Je tedy zřejmé, že s klesající hloubkou vzorku velmi výrazně roste nebezpečí vzniku aquaplaninku.


I přes vyspělou techniku vozů Opel, která usnadňuje řízení a zvyšuje bezpečnost jízdy na zimních silnicích, je samozřejmě nejdůležitější rozumné zhodnocení podmínek a schopností samotného řidiče. Na vlhkých silnicích při teplotách kolem nuly by měl řidič snížit rychlost, zdvojnásobit odstup od vpředu jedoucího vozu a počítat s mnohem delší brzdnou dráhou.


Velkým pomocníkem v takových situacích je i vnější teploměr, který je součástí třífunkčního displeje, montovaného do všech vozů Opel. Údaj o venkovní teplotě na displeji začíná blikat, pokud teplota klesne pod 3 stupně Celsia, což avizuje nebezpečí vzniku námraz. Potom je více než na místě jemná práce s volantem i pedály, zejména nemá-li vůz ABS. Pokud řidič není dostatečně předvídavý a citlivý k možnostem vozu za obtížných podmínek, potom je samozřejmě i ta nejvyspělejší technika bezmocná.

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel Astra: Přes překážky ke hvězdám

Opel Astra: Přes překážky ke hvězdám

Přes 30 let, šest generací a jedno legendární auto, které se vyrábí tak dlouho, až to není pěkné. Co naopak pěkné je, to je právě nová Astra. Novinka Opelu podle všeho trefila jackpot....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - První továrna na světě sériově vyrábějící užitkové vozy poháněné vodíkem, elektřinou i fosilními palivy

První továrna na světě sériově...

Skupina Stellantis cílí na to, stát se prvním producentem sériově vyráběných užitkových vozidel na vodíkový pohon. Proto se v továrně ve francouzském Hordainu rozjede velkosériová výroba...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Které auto do 100 tisíc doporučíte příbuzným? Profesionální mechanici hodnotili nejoblíbenější značky Čechů

Které auto do 100 tisíc doporučíte...

Jaké auto v jednotlivých cenových kategoriích by doporučili svým známým automechanici? To zjišťoval unikátní průzkum prováděný sítí nezávislých autoservisů ProfiAuto. 239...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel i v období COVID krize vykazuje zisk!

Opel i v období COVID krize vykazuje zisk!

Operativní zisk německé automobilky za první pololetí roku 2020 dosáhl výše 110 milionů EUR I když evropský automobilový trh je brutálně zasažen krizí COVID-19 –  v prvních šesti...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jürgen Klopp, nejlepší fotbalový trenér světa, otestoval novou Mokku

Jürgen Klopp, nejlepší fotbalový...

Úspěšný kouč po první jízdě prohlásil: „Super auto!“ Opel Brand Ambassador tvrdí: „S Mokkou zase zažijete řidičskou radost!“ Jürgen Klopp, vysoce respektovaný fotbalový trenér klubu...