General Motors a Opel se už řadu let systematicky věnují vývoji alternativních pohonů, přičemž za nejslibnější alternativu považují systémy s vodíkovými palivovými články. V zájmu demonstrace spolehlivosti a praktické využitelnosti vodíkovými palivovými články poháněného prototypu HydroGen3, který je postavený na bázi velkoprostorového modelu Zafira, chystá GM a Opel velkou vytrvalostní jízdu, během které experimentální vůz HydroGen3 ujede z Hammerfestu do Lisabonu asi 10 000 km čtrnácti evropskými státy.
Náročný maraton bude rozdělen do 20 etap, jejichž průměrná délka bude činit asi 500 km. „Opel Fuel Cell Marathon – powered by GM“ odstartuje v pondělí 3. května z finského Hammerfestu, nejseverněji položeného města Evropy, cíl je v portugalské metropoli Lisabonu, resp. na nedalekém mysu Cabo da Roca, což je nejzápadnější cíp kontinentální Evropy, kam by měl HydroGen3 dorazit v pátek 11. června.
HydroGen3 je poháněný elektromotorem o výkonu 60 kW/82 k, který je napájený elektrickým proudem ze sady palivových článků, zásobovaných zkapalněným vodíkem, jež je uložený přímo ve voze ve speciální nádrži.
Během cesty ze severu na jihozápad Evropy se HydroGen3 zastaví ve 14 evropských metropolích, kde se budou moci všichni zájemci seznámit s dosavadním průběhem maratonu. Zájemci z měst, ve kterých má HydroGen3 naplánované zastávky, budou moci díky putovní výstavě také blížeji poznat technologii vodíkových palivových článků a možnosti využití vodíku jako média pro pohon dopravních prostředků. Experti z vývojových center koncernu General Motors, která se zabývají výzkumem a vývojem palivových článků, povedou zároveň na místních univerzitách semináře o dosaženém stupni vývoje technologie vodíkových palivových článků a perspektivách jejich dalšího rozšiřování.
Během 10 000 km dlouhého putování se za volantem prototypu HydroGen3 budou střídat motorističtí novináři a nejrůznější celebrity. „Novináři a významné osobnosti v roli testovacích jezdů zvýrazňují fakt, náš projekt se uskuteční v podmínkách naprosto běžného reálného provozu,“ říká Byron McCormick, šéf centra, které se v rámci koncernu GM věnuje aktivitám spojeným s vývojem palivových článků. „Zkušenosti z každodenního využívání prototypu HydroGen3 ve standardním automobilovém provozu budou velmi cenným vodítkem při dalším vývoji technologie vodíkových palivových článků.“
Prototyp HydroGen3 až dosud absolvoval učiněné testovací martyrium: Prodělal na 132 nejrůznějších zkoušek a testů po celém světě a ve všech klimatických podmínkách. I přesto ale specialisté koncernu GM přiznávají, že výsledek 10 000 km dlouhé vytrvalostní jízdy napříč Evropou lze jen těžko předvídat. Na HydroGen3 čekají nejrůznější druhy silnic a různě hustý provoz, především se však bude muset vypořádat s teplotním rozpětím přes 40 oC, projet vysoko položenými alpskými sedly a bezpečně sjet krkolomná klesání ke Středozemnímu moři.
Vytrvalostní jízdu „Opel Fuel Cell Marathon – powered by GM“ podporují společnosti Linde AG a Shell Hydrogen B.V. Na programu výzkumu a vývoje palivových článků pracuje pro GM po celém světe na 600 špičkových specialistů, jejichž hlavním cílem je zavést v dohledné době technologii vodíkových palivových článků do sériové automobilové produkce.
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů