Pod kapotou tohoto aerodynamického dvoudveřového čtyřsedadlového kupé (cx = 0,28) se objeví buď nový přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,0 l, jehož 140 kW/190 k výkonu dokáže Astru Coupé rozjet až na 240 km/h, nebo nový „koncernový“ hliníkový čtyřválec o objemu 2,2 l a výkonu 108 kW/147 k. Oba dva zážehové motory vynikají nejenom svými výkonovými parametry ale i hospodárností a čistotou svých výfukových spalin. Sportovní charakter nového kupé zdůrazňuje i speciálně naladěné zavěšení DSA (Dynamic Safety).
Nový přírůstek modelové nabídky automobilky Opel zaujme elegantním designem své dvoudveřové karoserie, která však uvnitř nabízí překvapivě prostorný interiér pro čtyři pasažéry. Také zavazadlový prostor má na tuto automobilovou třídu vysoce nadprůměrný objem 460 litrů (měřeno podle metodiky VDA).
Astra Coupé se bude nabízet ve dvou stupních výbavy: Základní verze jsou vybavené např. sportovními sedadly, která umožňují snadný přístup k zadním sedadlům a mají paměť na původní nastavení, kůží potaženým volantem elektrickým ovládáním oken a zpětných zrcátek (ta jsou navíc také vyhřívaná), překlápěcími zadními sedadly, které tak pomáhají podstatně zvětšit zavazadlový prostor, ráfky kol z lehkých slitin či světlomety do mlhy.
Standardní bezpečnostní výbava zahrnuje aktivní hlavové opěrky u předních sedadel, dva čelní a dva boční airbagy, patentovaný systém ukotvení pedálů PRS (Pedal Release System), protiblokovací systém brzd ABS a protiprokluzový systém TC Plus.
Komfortněji vybavená verze „Bertone Edition“ nabízí navíc například klimatizaci nebo dálkově ovládané centrální zamykání nebo. Seznam výbavy na přání obsahuje takové položky, jako např. špičkové autorádio, navigační a komunikační systémy, samočinnou převodovku (pro verze s motory 2.2 16V), tři druhy čalounění (včetně černo-stříbrné kombinace kůže/umělý semiš). Elektronický stabilizační systém ESP je součástí standardní výbavy vozů s přeplňovaným motorem, ostatní verze jej mohou dostat za příplatek.
Výkonné motory ve spojení s vyspělými podvozky propůjčují Astrám Coupé nadprůměrné jízdní vlastnosti. Verze s nejvýkonnějším přeplňovaným motorem o výkonu 140 kW/190 k (ta se na trhu objeví až koncem tohoto roku) se prezentuje jako nekompromisně sportovní model. Vysoký výkon motoru umožní dvoudveřovému kupé zrychlit z klidu na 100 km/h během pouhých 7,2 s a dosáhnout nejvyšší rychlosti 240 km/h. Motor má mimořádný zátah už z velmi nízkých otáček, svého nejvyššího momentu 250 Nm dosahuje v pouhých 1950 ot/min a drží jej až do 5300 ot/min.
Přes mimořádné výkony je přeplňovaný dvoulitr překvapivě úsporný – průměrnou spotřebou 8,9 l/100km (podle norem MVEG) se řadí k absolutně nejhospodárnějším vozům své třídy. Dva protiběžné vyvažovací hřídele motoru zaručují jeho tichý a klidný běh bez výraznějších vibrací.
Nedostatkem vitality rozhodně netrpí ani Astra Coupé s novým zážehovým motorem 2.2 16V o výkonu 108 kW/147 k. Tento šestnáctiventilový agregát řady ECOTEC je prvním evropským reprezentantem nové generace motorů koncernu General Motors, které budou používat všechny značky GM po celém světě. Díky řadě technických novinek plní také tento agregát emisní normy Euro IV, které začnou platit až v roce 2005.
Stejně, jako přeplňovaný dvoulitr, je také čtyřválec 2.2 16V vybavený dvojicí vyvažovacích hřídelí. Nejvyšší točivý moment činí 203 Nm při 4000 ot/min. Astra Coupé 2.2 16V jede až 220 km/h, z 0 na 100 km/h sprintuje za pouhých 8,5 s a její průměrná spotřeba činí jen 8,2 l/100 km.
Vysokým výkonům motorů Astry Coupé odpovídá i její propracované zavěšení DSA (Dynamic Safety) se samostabilizujícícm účinkem. Vpředu je použité osvědčené zavěšení McPherson, vzadu přesná náprava s vlečenými rameny a torzní příčkou. Ve srovnání s příbuzným modelem Astra má Astra Coupé asi o 20 mm snížený podvozek, vpředu vinuté pružiny většího průměru a silnější stabilizátor. Sportovnímu charakteru vozu odpovídá i osazení závěsů kol tužšími tlumiči pérování.
Nové kupé má na všech kolech bohatě dimenzované kotoučové brzdy (vpředu s vnitřním chlazením), do brzdového okruhu je standardně zařazený citlivý protiblokovací systém brzd ABS. Obě dvě motorické verze mají také protiprokluzové zařízení „TC Plus“, modely s přeplňovaným motorem pak dokonce i elektronický stabilizační systém ESP (verze s motorem 2.2 16V jej může mít za příplatek).
ESP prostřednictvím celé řady čidel monitoruje jízdu a v okamžiku, kdy se vůz blíží ke kritické hranici smyku sníží točivý moment motoru a přibrzdí některé z kol. Takto vyvolaný stáčivý moment vrátí vůz do stabilního stavu. ESP výrazně zvyšuje bezpečnost jízdy zejména za ztížených povětrnostních podmínek, jako je např. jízda za deště, sněžení nebo po náledí.
Nové elegantní kupé značky Opel se vyrábí u firmy Bertone, což je renomovaná designerská a konstrukční společnost sídlící v Itálii. Z nového závodu firmy Bertone nedaleko Turína by podle marketingových odhadů mělo vyjíždět asi 30 000 Aster Coupé ročně. Opel přitom bude velmi přísně kontrolovat kvalitu výrobního procesu i každého vyrobeného vozu. Stejně, jako na ostatní verze modelové řady Astra, také na novou Astru Coupé poskytuje Opel dvanáctiletou záruku proti prorezivění karoserie.
převzato z OPEL magazínu 2/2000
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas