Lákavý design, netající dynamického ducha vozu, extrémní – dvanáctiletá – záruka proti prorezivění daná galvanickým pokovením karoserie, prostorný a výborně vybavený interiér, široká škála špičkových motorů a především nejvyšší míra aktivní i pasivní bezpečnosti – to jsou hlavní trumfy nejnovější Astry při startu do tlačenice na trhu. Těžká výzbroj je na místě, vždyť v Evropě přibližně každý třetí prodaný osobní vůz patří do tržního segmentu nižší střední třídy, kam míří i nejnovější Astra´98.
Nová éra designu
Návrhářské středisko Opelu dostalo “zelenou” pro projekt Astry nové generace přibližně před čtyřmi roky. Tým designérů vytvořil vůz, který je prvním představitelem celé nové návrhářské éry u firmy Opel. Jemně zakřivené plochy kontrastující s energickými přímkami a hranami jsou charakteristickým znakem nového stylu. “Naším cílem bylo vyjádřit solidnost a kvalitu a zůstat přitom v Evropě,” říká Hans Seer, ředitel návrhu.
Jakkoli je design Astry´98 nový a originální, je to na první pohled Opel: Široké zadní sloupky pětidveřového hatchbacku připomínají Tigru, linie oken třídveřové verze je podobná Calibře. Nejzřetelněji se však rodová tradice projevuje u lichoběžníkové mřížky chladiče, plně začleněné do kapoty motoru.
Bezkonkurenční prostor
Rozvor Astry´98 se ve srovnání s předcházejícím modelem prodloužil o výrazných 97 mm na 2,61 metru a i v bocích vůz přibral 13 mm na rovných 170 cm, což vytváří základ pro zvlášť pohodlný prostor pro cestující. Už samotné boční linie 411 cm dlouhého hatchbacku a o dvanáct cm delšího kombi Caravan naznačují, jak velkoryse je interiér navržený. Vpředu ve výši ramen mají cestující o 18 mm místa více, vzadu pak o 8 mm než u předchozího modelu. Také zavazadlový prostor se zvětšil, konkrétně u hatchbacku ze 360 na 370 litrů. Astra´98 se vnitřním prostorem a pohodlím řadí na čelní pozici své třídy.
Nejnovější Astra Caravan pak jednoznačně potvrzuje tradiční náskok vozů kombi značky Opel. Úctyhodným objemem zavazadlového prostoru 1630 litrů si totiž tato verze i nadále udržuje prvenství ve svém segmentu.
Pokovený = odolný
Astra´98 se chlubí plně pokovenou karoserií a díky tomu i dvanáctiletou záruku proti prorezivění. Kromě galvanického pokovení je Astra´98 chráněna všemi prostředky známými z ostatních modelů Opelu. Plechy se nejprve fosfátují, potom ponořují do katodové lázně a teprve potom se nanáší základní a vrchní nátěry. Všechny lemy a spoje karoserie jsou utěsněny, dutiny vystříkány horkým voskem. Podběhy kol a prahy chrání před odletujícími kaménky odolné syntetické materiály.
Bezpečnost především
Pevná karoserie s odolným prostorem pro cestující je základem vysoké úrovně pasivní bezpečnosti. U Astry´98 navíc obvyklý systém bezpečnostních pásů s pyrotechnickými napínáky doplňují dva velkoobjemové airbagy, k dispozici jsou i dva boční airbagy a řada dalších systémů. Jedním z nich je například patentované zavěšení pedálů PRS (Pedal Release System), které v případě čelního nárazu uvolní pedály z jejich uchycení, čímž se podstatně snižuje nebezpečí zranění nohou. To vše činí z nejnovější Astry jeden z nejbezpečnějších vozů na trhu.
Astra´98 prošla vyčerpávajícím zkušebním programem a nárazovými zkouškami, které byly daleko náročnější než dnes předepisují normy. Kromě řady specifických nárazových testů, které Opel provádí například pro zvýšení ochrany posádky vůči předmětům v zavazadlovém prostoru, zahrnoval program i čelní kolizi při rychlosti 56 km/h proti deformovatelné bariéře se čtyřicetiprocentním přesahem. Tento test se má začlenit do legislativy zemí ES teprve v říjnu 1998. Mobilní deformovatelná bariéra byla použita i pro zkoušky bočního nárazu.
Součástí bohaté bezpečnostní nabídky Astry´98 jsou dva velkoobjemové airbagy (o objemu 60 litrů v hlavě podélně i výškově přestavitelného volantu a 120 litrů na straně spolujezdce) a prověřený aktivní systém bezpečnostních pásů s možností výškového nastavení, přezkami pásů montovanými k sedadlům a pyrotechnickými napínáky. Nově jsou tříbodové bezpečnostní pásy k dispozici pro všechny tři cestující na zadním sedadle, prostřední sedadlo vzadu má zasunovací opěrku hlavy.
Airbagy i v bocích
Boční kolize jsou po čelních nárazech druhým nejčastějším typem nehody. Opel byl jedním z prvních výrobců, který začal nabízet účinné boční airbagy – nejprve u Vectry, Omegy a Sintry. Nyní se boční airbagy objevují i u Astry´98. Boční airbagy o objemu 12 litrů jsou umístěné v opěradlech předních sedadel. Díky tomu mají vždy ideální polohu vůči tělu pasažéra.
Vzhledem k malé deformační vzdálenosti na boku vozidla musí být rozhodnutí o spuštění airbagu učiněno v mimořádně krátké době. Vyhodnocení informace senzoru umístěného ve dveřích trvá procesoru tři až pět milisekund a k nafouknutí airbagu je třeba asi jenom patnácti milisekund. Airbag se nafukuje hybridním generátorem, díky vzduchu stlačenému v patroně je zapotřebí jen poměrně malá poháněcí náplň. Teploty uvnitř airbagu jsou potom podstatně nižší, což výrazně snižuje riziko vzplanutí.
Pro dosažení nejvyšší úrovně bezpečnosti jízdy využívá Astra také moderní čtyřkanálový protiblokovací systém ABS Bosch 5.3, který je daleko přesněji, účinnější a tišší než dříve. U verzí s motory 1.8 a výše působí brzdový systém zároveň jako protiprokluzový systém, který aktivuje motor i brzdy.
Děti nejsou stranou
Opel nezapomíná ani na nejmenší pasažéry: Nově vyvinutá dětská sedačka Opel Fix, navržená speciálně s ohledem na rychlou a snadnou instalaci do vozu, je bezpečně upevněná dvěma pásy ke karoserii vozidla. Přizpůsobivý systém Opel Fix je vhodný pro děti ve věku nemluvňat až po dvanáctileté juniory. Nemluvňata jsou umístěna zády ke směru jízdy. Pro starší děti se dětská sedačka otočí dokola na bezpečně upevněném polštáři a dítě je připoutáno vozidlovým tříbodovým bezpečnostním pásem. Pro sedmileté a starší děti je možné použít sedačku bez polštáře a opěradla.
Vitální motory
Motory nejnovější Astry opět potvrzují vedoucí úlohu značky Opel ve výrobě výkonných a hospodárných motorů, které jsou ohleduplné vůči životnímu prostředí. Agregáty připravené pro nový model jsou až o 20 procent úspornější než motory současných modelů, i přesto jsou však obdivuhodně živé.
Opel nabídne pro Astru´98 na českém a slovenském trhu celkem šest motorů – čtyři zážehové a dva vznětové. Jeden zážehový motor řady ECOTEC je zcela nový a pod kapotou vozu se – vůbec poprvé v této automobilové třídě – objeví i turbodiesel s přímým vstřikováním a čtyřmi ventily pro jeden válec.
Zážehové motory: | Vznětové motory: |
---|---|
1.4 ECOTEC (66 kW/90 k) 1.6 ECOTEC (74 kW/100 k) 1.8 ECOTEC (85 kW/115 k) 2.0 ECOTEC (100 kW/136 k) |
1.7 TD (50 kW/68 k) 2.0 ECOTEC DI (60 kW/82 k) |
Dva ambiciózní nováčci
Čerstvým přírůstkem do rodiny motorů ECOTEC je zážehový čtyřválec o objemu 1,8 litru, jehož systém sání vzduchu s proměnnou délkou sacího potrubí přináší příznivější průběh točivého momentu. Šestnáctiventilový motor má stejný jmenovitý výkon 85 kW/115 k při 5400 ot/min. jako jeho předchůdce. Největší točivý moment 170 Nm je ale k dispozici už od 3400 ot/min. namísto dřívějších 3600 ot/min. Kombinovaná spotřeba Astry 1.8 16V činí 7,8 l/100 km, což je o pět procent méně než u její předchůdkyně. Přitom nejvyšší rychlost 200 km/h zůstala stejná jako dříve a čas potřebný ke zrychlení z 80 km/h na 120 km/h na pátý převodový stupeň se snížil z 16,5 na 13,5 sekundy.
Dalším zlatým hřebem v nabídce motorů pro Astru´98 je ECOTEC DI 16V o objemu 2,0 litru – ekonomický vznětový motor s přímým vstřikováním paliva a přeplňováním o výkonu 60 kW (82 k), který je vybavený čtyřventilovou technikou. První čtyřventilový turbodiesel s přímým vstřikem paliva ve třídě kompaktů dává působivý točivý moment 185 Nm při pouhých 1800 ot/min. Díky tomu potřebuje Astra DI 16V ke zrychlení z 80 km/h na 120 km/h na pátý převodový stupeň pouze 16 sekund. Sprint z klidu na 100 km/h jí trvá 14,5 sekundy a největší rychlost činí 175 km/h. Přes pozoruhodné dynamické parametry si vůz řekne v průměru jenom o 5,7 l nafty na 100 km jízdy, což z něj činí nejhospodárnější model v řadě Aster druhé generace.
Moderní motory ECOTEC šetří kapsu majitele i dlouhými servisními intervaly: Výměna oleje se provádí vždy až po ujetí 15 000 km nebo jednou za rok, běžný servis je každých 30 000 km.
Čistší výfuk
I na už známých motorech provedli technici automobily Opel řadu změn, což se projevilo v lepších užitných parametrech. Tak například špičkový zážehový motor 2.0 ECOTEC (100 kW/136 k) se nyní díky dvěma protiběžným vyvažovacím hřídelům chlubí doslova sametovým během. Elektronický plynový pedál a elektronické řízení vstřiku paliva zlepšily také chod turbodieselu o objemu 1,7 litru, který přesněji reaguje na požadavky řidiče a i jeho výfukové zplodiny jsou čistší.
Nové katalyzátory snížily podíl škodlivin ve výfukových plynech i u všech ostatních agregátů ECOTEC a díky přímému zapalování a hybridní technice řízení motoru i úpravám časování ventilů a sacích kanálů jsou pohonné jednotky ECOTEC asi o půl litru hospodárnější než jejich předchůdkyně
Nový podvozek
Pro jízdní vlastnosti Astry´98 byly stanoveny tři hlavní konstrukční cíle: Dokonalejší pohodlí pérování, vynikající pohyblivost a nejvyšší míra aktivní bezpečnosti. Systémem odpružení je nejnovější Astra velmi blízká své větší sestře Vectře a jejím předním vzpěrám McPherson. Obě spodní ramena jsou uložená ve dvou pryžových pouzdrech mimořádně tuhého pomocného rámu spojeného s karoserií šesti silentbloky. Díky tomu také Astra´98 při porovnávání akustické pohody jen těžko hledá ve své třídě konkurenta.
Nově vyvinutá zadní náprava se zkrutnou příčkou vytyčila nové normy pro jakost i funkčnost. Zadní pérování vlečenými rameny s torzní příčkou je lehké a kompaktní, tlumiče jsou umístěné pod podlahou zavazadlového prostoru a jejich uchycení nenarušuje jeho objem.
Astra´98 je jedním z prvních vozů ve třídě kompaktů standardně vybavených kombinovaným systémem elektrohydraulického posilovače řízení (EHPS), který nabízí řadu výhod ve srovnání s konvenčně řešenými systémy.
U tradičního posilovače si hydraulické čerpadlo bere neustále energii od motoru – čím rychleji se motor otáčí, tím více jí odebírá. EHPS pracuje jen podle potřeby. Kromě snížení hmotnosti o 1,5 kg šetří systém EHPS asi 0,2 litru paliva na každých 100 kilometrů jízdy.
převzato z OPEL MAGAZÍNU jaro 98
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů OPEL
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.