Právě před 75 roky, přesně 17. března 1929, oznámila společnost Adam Opel AG na tiskové konferenci v Berlíně, že koncern General Motors Corporation (GM) získal rozhodující vliv v rüsselsheimské automobilce Opel. Tento krok se stal základem velmi úspěšného partnerství. Dnes je Opel jedním z nejsilnějších automobilových producentů v Evropě a je nedílnou částí struktury koncernu General Motors, největšího výrobce automobilů na světě.
„Fůze z roku 1929 byl výsledkem pečlivé analýzy aktuální situace i výhledu do budoucnosti. Historie ukázala, že pouze automobilka, začleněná do silné nadnárodní skupiny, může hrát vůdčí roli ve svém oboru,“ říká Carl-Peter Forster, šéf automobilky Opel.
Úspěšné začlenění společnosti Adam Opel AG do struktury koncernu General Motors umožnil příznivý souběh okolností na obou stranách. Koncem dvacátých let minulého století potřebovala automobilka Opel kapitálovou investici, aby se dokázala přerodit z podoby rodinné firmy do pozice moderního velkovýrobce automobilů. Taková proměna však vyžadovala nákup nových technologií, což byla záležitost zcela mimořádných finančních částek.
Ve stejné době americký koncern General Motors už několikátým rokem hledal v Německu silného partnera, s jehož pomocí by obešel tvrdé ochranářské celní bariéry a zároveň by se výrazněji prosadil na německém trhu. Během své cesty do Evropy v roce 1928 navštívil Alfred P. Sloan, šéf koncernu GM, továrnu automobilky Opel v Rüsselsheimu a byl příjemně překvapený – viděl dobře fungující provozy, imponovala mu flexibilita firmy a poznal, že zaměstnává zkušené specialisty. Velkým trumfem Opelu byla také rozvětvená obchodní síť, která jenom v Německu zahrnovala celkem 736 dealerů. Alfred P. Sloan rychle usoudil, že Opel by byl pro GM tím nejlepším partnerem pro společné podnikání v Evropě!
Ještě v tomtéž roce byla uzavřena smlouva o smlouvě budoucí, vlastní kapitálové převzetí automobilky Opel koncernem GM si totiž vyžadovalo pečlivou legislativní přípravu, protože firma se nejprve musela přeměnit ze společnosti s ručeným omezeným na akciovou společnost. Akciová společnost Adam Opel AG byla zaregistrována u obchodního soudu v Gross-Gerau dne 3. prosince 1928. Následovala další intenzivní jednání, jejichž výsledkem bylo dne 17. března 1929 oznámení o převzetí 80-procentního podílu akciové společnosti Adam Opel AG koncernem General Motors za 26 milionů dolarů. Na jaře roku 1931 pak koncern GM využil svého předkupního práva a za dalších 7,4 milionu dolarů získal i zbývajících 20 % akcií.
Organizační koncepce koncernu GM, stavící na decentralizovaném řízení s výraznou zodpovědností jednotlivých značek a zachování značky, byla pro bratry Wilhelma a Frizte Opelovy velmi důležitá. Tehdejší oficiální tisková zpráva o převzetí automobilky Opel koncernem GM, uvádí: „Po generace rozvíjená tradice značky Opel v kombinaci s finanční a technickou podporou největšího výrobce automobilů Spojených států Amerických, umožní automobilce Adam Opel AG nabídnout německým zákazníkům výborné vozy a přispějí i k růstu německého hospodářství.“
Během sedmi let po převzetí automobilky Opel koncernem GM se Opel vyvinul z pozice největšího německého výrobce automobilů do pozice nejsilnějšího a nejprogresivnějšího výrobce osobních a užitkových automobilů v Evropě. V roce 1936 Opel zaměstnával asi 19 000 lidí. Vliv americké mateřské firmy byl dobře patrný i na rychlém rozvoji firmy a zavádění nových obchodních služeb: V roce 1929 se Opel stal první německou automobilkou, která založila vlastní pojišťovací společnost. Ustavení vlastní banky Opel-Bank v roce 1930 přiblížilo vozy Opel spoustě nových zákazníků a umožnilo dealerům značky rozběhnout další obchody.
V roce 1924 zavedl Opel jako první německý výrobce automobilů linkovou montáž – stalo se tak při náběhu legendárního modelu „Laubfrosch“ (Rosnička). Kapitál z USA a těsný kontakt s technology koncernu GM umožnily další výrazný zápis značky Opel do historie automobilového průmyslu: V roce 1935 uvedený model Olympia se stal nejenom nejpopulárnějším vozem své doby, ale stal se prvním sériově vyráběným německým automobilem se samonosnou ocelovou karoserií.
Ve stejné době Opel zavedl další unikátní a do té doby nevídanou novinku, to přímo do výroby – šlo o tzv. „svatbu“, během které se v jednom místě výrobní linky setkávají a spojují strojový spodek vozu s karoserií. Tento postup posléze zavedly do výroby všechny další automobilky.
Od začlenění automobilky Opel do koncernu General Motors až do dnešních dnů se oba partneři snaží svými inovativními modely zaručit nejširšímu okruhu obyvatel mobilitu. 75 let dlouhá tradice spolupráce je lemována spoustou legendárních modelů: První skutečný bestseller – model Kadett – vyjel v roce 1936. Do roku 1991 Opel představil celou řadu úspěšných následovníků stejného jména, potom model Kadett vystřídala modelová řada Astra, která pokračovala v úspěšně nastoupené cestě. Třetí generace modelů Astra, která právě vyjíždí na automobilový trh, si přiváží špičkové technologie a atraktivní dynamický styling.
V novodobé historii automobilky Opel mají důležité místo také sportovně laděné modely. Jedním z těch nejvýraznějších byl nezapomenutelný Opel GT, který se veřejnosti představil v roce 1965 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Opel GT se do sériové výroby dostal v roce 1968 a brzy už každý díky jeho reklamnímu sloganu věděl, že „Jen létání je lepší!“ Sportovní tradici vozů Opel dnes rozvíjejí modely Vectra GTS, kabriolet Astra a roadster Speedster.
Neméně úspěšný byl ovšem Opel i při vyšlapávání nových cest – v roce 1999 Opel představil kompaktní velkoprostorový sedmimístný model Zafira, který zásadním způsobem ovlivnil další vývoj této stále populárnější automobilové třídy. Podobně odvážné a inovativní byly i další koncepce, například modely Signum a Meriva.
Modely, které automobilka Opel v uplynulých 75 letech uvedla na trh, si získaly své příznivce z řad zákazníků nejenom pro svůj nápaditý design, ale také díky svým vyspělým technologiím. Opel a GM se vždy podílely na vývoji nových technologií a razily zásadu jejich co nejrychlejšího uvádění za dostupné ceny do sériové produkce, kde z nich mohou těžit statisíce běžných motoristů. To platí především pro bezpečnostní prvky a technologie snižující ekologické zatížení ovzduší.
Opel se v roce 1989 stal prvním evropským výrobcem automobilů, který vybavoval všechny své modely katalyzátory výfukových plynů. Od roku 1995 mají všechny modely Opel velkoobjemové airbagy u řidiče i spolujezdce. Také nová Astra si podle této tradice přiváží mimořádně vyspělé technologie, jaké se až dosud v jejím segmentu neobjevovaly – jde např. o interaktivní podvozek IDSPlus a adaptivní světlomety AFL (Adaptive Forward Lighting).
Za vývoj nových modelů je zodpovědné Mezinárodní technické a vývojové centrum ITDC automobilky Opel v Rüsselsheimu. Centrum ITDC rovněž koordinuje zavádění nejvyspělejších technologií a postupů do výrobních závodů Opel i ostatních značek koncernu GM. Například závod Opelu v Eisenachu otevřený v roce 1992, ve které se výrazně uplatnily principy tzv. štíhlé produkce, posloužil jako vzor pro závody automobilky Opel v polských Gliwicích, v argentinském Rosairu, v Rayongu v Thajsku nebo v čínské Šanghaji. Na základě výrobních principů koncernu GM a za přispění investice ve výši 750 milionů EUR Opel vybudoval v Rüsselsheimu nejmodernější současnou automobilku na světě.
Opel a GM hrají klíčovou roli v ochraně životního prostředí. V těsném sousedství hlavního závodu automobilky Opel – v Mainz Kastelu – stojí společné Globální centrum alternativních pohonů GAPC firem Opel a GM, které se angažuje ve vývoji nových energetických zdrojů a bezodpadních pohonných technologií. GM a Opel už investovaly do vývoje vodíkových palivových článků a jimi poháněných vozidel přes miliardu dolarů. Jejich ambiciózním cílem je stát se ve výhledu roku 2010 prvním producentem automobilů, který prodá přes milion vozů poháněných palivovými články. Vedle vodíku Opel intenzivně pracuje na vývoji a vylepšování konvenčních spalovacích motorů, které by spalovaly např. zemní plyn.
Opel a GM: 75 úspěšných let
- 1929 – General Motors Corporation (GM) získává za 26 milionů dolarů 80-procentní podíl v akciové společnosti Adam Opel AG. Zbývajících 20 procent pak GM získává v roce 1931.
- 1929 – Fritz von Opel uskutečňuje s experimentálním letadlem Opel první let člověka letadlem poháněným raketovými motory.
- 1930 – Uvedení užitkových vozů Opel Blitz
- 1931 – Opel uvádí první skutečně lidový vůz za velmi přístupnou cenu, jde o model poháněný motorem o objemu 1,2 l. Tento vůz jako první překonal v Německu hranici 100 000 vyrobených exemplářů jednoho modelu (v letech 1931 až 1935).
- 1935 – Uvedení modely Opel Olympia, prvního německého sériově vyráběného modelu se samonosnou ocelovou karoserií. Opel se stává prvním německým producentem, který vyrábí přes 100 000 automobilů ročně. V Německu staví Opel nový závod na výrobu užitkových automobilů Opel Blitz s roční kapacitou výroby 25 000 vozů.
- 1936 – Opel se stává největším evropským výrobcem a exportérem automobilů. Jeho roční výroba přesahuje 120 000 automobilů.
- 1938 – Uvedení velkých cestovních modelů Opel Admiral a Kapitän.
- 1940 – Z výrobní linky sjíždí miliontý automobil Opel.
- 1944 – Polovina závodu Opel v Brandenburgu je zničena při leteckém bombardování.
- 1946 – V Rüsselsheimu je vyroben první poválečný Opel – 1,5-tunový užitkový model Opel Blitz.
- 1947 – V Rüsselsheimu se znovu rozbíhá výroba osobních automobilů – modelů Opel Olympia.
- 1948 – Představuje se první poválečný model Kapitän.
- 1951 – Opel se stává první německou automobilkou s vlastní zkušební dráhou v lokalitě výrobního závodu v Rüsselsheimu.
- 1956 – Dvoumiliontý vůz – model Opel Kapitän – sjíždí z výrobní linky.
- 1962 – Opel otvírá nový závod v Bochumi, kde se začínají vyrábět modely Opel Kadett.
- 1964 – Opel uvádí tři nové modely: Kapitän, Admiral a Diplomat.
- 1966 – Opel otvírá závod na výrobu komponentů v Kaiserslauternu a testovací středisko v Dudenhofenu.
- 1968 – Se sloganem „Pouze létání je lepší!“ je veřejnosti představen legendární sportovní model Opel GT.
- 1970 – Ope představuje modely Manta a Ascona.
- 1978 – Uvedení luxusních modelů Senator a Monza.
- 1979 – Představení modelu Kadett D – prvního modelu Opel s poháněnými předními koly vyráběného v Bochumi.
- 1982 – Opel otvírá závod ve španělské Zaragoze, kde se začínají vyrábět modely Opel Corsa. Walter Röhrl a Christian Geistdörfer se s vozem Ascona 400 stávají světovými soutěžními šampióny.
- 1986 – Představení modelu Omega, který se chlubí nejlepší aerodynamikou ve své třídě.
- 1988 – Uvedení Opelu Vectra.
- 1989 – Opel se stává první evropskou automobilkou, která všechny své modely vybavuje katalyzátory výfukových plynů.
- 1990 – V závodě v Eisenachu je vyrobena první Vectra.
- 1991 – Uvedení modelů Astra a Frontera.
- 1992 – Otevření nového závodu v Eisenachu, který využívá principy tzv. štíhlé výroby.
- 1995 – Opekl se stává prvním evropským výrobcem automobilů, který své modely vybavuje velkoobjemovými airbagy řidiče a spolujezdce.
- 1998 – Otevření nové správní budovy automobilky Opel v Rüsselsheimu a nového závodu Opel v polských Gliwicích.
- 1999 – V Rüsselsheimu se staví 100 let od vyrobení prvního automobilu Opel. Otvírá se návštěvnické centrum Ope Live. Představuje se kompaktní velkoprostorový model Zafira. Omega Caravan se stává 50 000 000 vyrobeným vozem značky Opel.
- 2000 – Opel představuje prototyp na bází Zafiry poháněný vodíkovými palivovými články.
- 2001 – Uvedení ryze sportovního roadsteru Speedster. Založení podniku Opel Powertrain GmbH, dodavatelského závodu společného podniku Fiat-GM Powertrain.
- 2002 – Otevření nejmodernější automobilky světa v Rüsselsheimu.
- 2003 – Premiéra modelů Opel Signum a Meriva. Během autosalonu ve Frankfurtu se ve světové premiéře představuje nová Astra, Vectra Caravan a luxusní koncept Insignia.
- 2004 – Uvedení nové Astry, Tigry TwinTop a Astra Caravan.
V tomto roce Opel překročil hranici 60 milionů vyrobených automobilů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií