- Online marketplace s ojetými vozy Carvago porovnal svá prodejní data s vybranými evropskými trhy
- Auta prodávaná online splňují přísnější emisní limity, jsou v lepším stavu a nabízí vyšší úroveň pasivní i aktivní ochrany
- Podíl elektroautomobilů vč. hybridů je na online trhu vyšší
- Průměrný nájezd ojetých vozů na polském trhu je třikrát vyšší než v Německu
- Průměrná cena vozu prodaného na Carvago byla v loňském roce přes 657 000 Kč, což je výrazně víc než na všech analyzovaných trzích včetně Německa
Auta prodávaná online jsou ve výrazně lepším stavu, s menším nájezdem a lepším vybavením než auta prodávaná na zbytku trhu. Potvrzují to údaje největšího online marketplace s ojetými vozy Carvago, který díky podrobné analytice porovnal svá prodejní data s klasickými prodeji na trzích, kde působí.
Při prodeji ojetých vozů ovlivňuje jejich cenu především stáří a celkový nájezd, zásadní roli však hraje i ekonomická vyspělost trhu. Zatímco typické ojeté auto, nabízené v loni k prodeji v Německu a Itálii, bylo čtyři roky staré, v České republice to byly vozy s průměrným stářím pět let a v Polsku už šlo o 10 let staré automobily. Průměrný rok registrace vozu prodaného přes online marketplace Carvago je 2019.
Dostupná data ukazují, že zákazníci nakupující online kladou na ojeté vozy vyšší nároky, především co se týče nájezdu, přičemž v Polsku je průměrně 3× vyšší než v Německu. Na druhou stranu si zákazníci Carvago často kupují auta, která jejich první servisní prohlídka teprve čeká – s průměrným nájezdem pouze lehce přes 26 000 km.
„Většinu našich prodejů tvoří vozy s nízkým nájezdem do pěti let stáří. Vyhledávají je náročnější zákazníci, které osloví moderní a jednoduchý způsob nákupu vozu i široká nabídka doprovodných služeb,“ vysvětluje Jakub Šulta, CEO Carvago. „Lidé již běžně nakupují elektroniku nebo potraviny z pohodlí svého gauče a chtějí mít stejnou možnost i při nákupu auta. Carvago vybraný vůz zkontroluje, doveze, zaregistruje a doručí až ke dveřím, čímž zcela odpadají starosti běžně spojené s nákupem ojetého vozidla u tradičních prodejců.“
Průměrná cena vozu prodaného přes Carvaho v loňském roce byla 657 000 Kč, což výrazně převyšuje cenovou úroveň na všech analyzovaných trzích včetně Německa. „Stále častěji se na nás obracejí zákazníci, kteří nemohou najít nový vůz podle svých představ nebo nechtějí čekat několik měsíců,“ vysvětluje Šulta. „Jen během několika posledních týdnů jsme zákazníkům předali několik předváděcích vozů s cenou vysoko přesahující 900 000 Kč.“
Srovnání stáří, nájezdu a cen (průměrné hodnoty)
Trh | ČR | Německo | Itálie | Polsko | Carvago |
Rok registrace | 2016 | 2017 | 2017 | 2012 | 2019 |
Nájezd (km) | 93 684 | 46 086 | 59 000 | 140 000 | 26 350 |
Cena (Kč) | 299 243 | 445 871 | 385 994 | 190 749 | 657 362 |
Zákaznické preference zároveň na mikroekonomické úrovni potvrzují makroekonomické zjištění, že zájem o životní prostředí roste s příjmem. „Naši zákazníci si častěji vybírají elektrifikované vozy s výrazně nižšími nebo dokonce nulovými emisemi výfukových plynů,“ dodává Jakub Šulta.
Podíl elektrických vozů *
Trh | ČR | Německo | Itálie | Polsko | Carvago |
Podíl (%) | 1,85 | 3,39 | 3,77 | 1,89 | 6,11 |
* Elektrifikovaná vozidla zahrnují bateriová elektrická vozidla a různé typy hybridních pohonů.