Oliver Stefani: „Nová FABIA působí mnohem dynamičtějším a vyzrálejším dojmem“

  • Šéfdesignér společnosti ŠKODA AUTO v rozhovoru mluví o čtvrté generaci úspěšného modelu
  • Nová FABIA „je elegantní vůz, který vzbuzuje ještě více emocí“
  • Zdrojem inspirace byly historické automobily ve ŠKODA Muzeu

Nová ŠKODA FABIA je větší, modernější a emotivnější než její předchozí generace. Před týdnem opustila výrobní linku hlavního závodu společnosti ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi první ŠKODA FABIA čtvrté generace. Za novým designem úspěšného modelu stojí Oliver Stefani a jeho tým. Šéfdesignér společnosti ŠKODA AUTO v rozhovoru mluví nejen o výrazných designových prvcích nového modelu FABIA, na které je obzvlášť pyšný, ale i o tom, v jaké míře jeho práci ovlivňuje historie značky ŠKODA.

Za novým designem úspěšného modelu stojí Oliver Stefani
a jeho tým. Šéfdesignér společnosti ŠKODA AUTO v
rozhovoru mluví nejen o výrazných designových prvcích
nového modelu FABIA, na které je obzvlášť pyšný, ale i o
tom, v jaké míře jeho práci ovlivňuje historie značky
ŠKODA.

ŠKODA AUTO nabízí nový model ŠKODA FABIA s
předním pohonem a manuální převodovkou nebo s
automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG. Pět
benzínových motorů současné generace EVO z koncernu
Volkswagen je kombinací nízkých emisí, vysoké efektivity
a dynamiky.

Jak byste popsal čtvrtou generaci modelu FABIA?

Oliver Stefani: Nová FABIA působí mnohem dynamičtějším a vyzrálejším dojmem než její předchůdkyně. Je to moderní a elegantní vůz, který svými novými proporcemi a liniemi vzbuzuje více emocí. Interiér je zaměřen především na cestující, na ergonomii ovládání a zejména tradiční nadprůměrnou prostornost.

Jaké jsou z Vašeho pohledu ty nejvýraznější designové prvky nového modelu FABIA?

Stefani: Kolik na to mám času? (Smích.) U nové generace jsme totiž značně přepracovali mnoho detailů: ploché světlomety a jejich ostré linie, LED moduly světlometů, které vypadají jako ledové krystaly či skulpturálně tvarovanou kapotu motoru spolu s dynamicky skloněnou linií střechy. Na předních dveřích jsou linie karoserie stylizovány do tvaru klínu české vlajky. Kulaté výdechy ventilace a měkčené, z části textilní materiály dodávají interiéru výrazně modernější vzhled. A úplnou novinkou pro značku ŠKODA je nápis FABIA na obou stranách kapličky přístrojového panelu – podle mě velmi pěkný detail.

Jaké to pro Vás bylo, navrhovat čtvrtou generaci modelu FABIA nově od úplného základu?

Stefani: Byl to zcela nevšední úkol. Vždyť FABIA je již přes 20 let důležitou součástí našeho produktového portfolia. Pro čtvrtou generaci modelu jsme použili současný designový jazyk ŠKODA a zároveň jsme se snažili pečlivě uchovat esenci toho, co FABIA ztělesňuje.

Co je tou zmiňovanou esencí modelu FABIA? Co je typické pro všechny generace modelu?

Stefani: ŠKODA FABIA je praktická a funkční, nabízí mimořádně velký prostor pro rodinu a vyniká skvělým poměrem ceny a výkonu. Každá generace modelu FABIA navíc nabízí nejnovější technologie a moderní design, který zřetelně vidíme i nyní u ještě dynamičtější a emotivnější čtvrté generace. Díky tomu se naše portfolio zákazníků rozšiřuje o další cílovou skupinu, která se více orientuje na sport a životní styl.

Čím se nová FABIA liší od svých konkurentů?

Stefani: Jsem obzvláště hrdý na to, že sportovně elegantní tvar jde ruku v ruce s vynikající aerodynamikou. S koeficientem odporu Cd = 0,28 dosahuje nová FABIA nejlepší hodnoty ve svém segmentu, a proto je na silnici mimořádně efektivní a hospodárná. V interiéru se mi obzvlášť líbí čistý a symetrický design.

Jak si rozdělujete úkoly ve Vašem designérském týmu?

Stefani: Za exteriérový design je zodpovědný Karl Neuhold. Jeho tým musí brát v potaz technické požadavky, jako jsou proporce nebo aerodynamika, a skloubit je s požadavky designu. Interiérový design má na starosti Peter Olah. S interiérovými designéry úzce spolupracuje Kateřina Vránová. Její oddělení Color & Trim kromě svěžích barev vneslo do nového modelu FABIA i hodnotné materiály jako jsou látkové potahy již známé z přístrojových desek modelů OCTAVIA a ENYAQ iV.

Jak funguje spolupráce ve Vašem týmu? Udáváte jako šéfdesignér směr?

Stefani: Ne, je to týmová práce. Jednou z našich silných stránek je mezinárodnost našich zaměstnanců. To tvoří obrovskou zásobárnu nápadů pramenících z velmi odlišných kultur. Je důležité, aby každý mohl přispět svými vlastními nápady a aby žádná myšlenka nebyla ukvapeně zamítnuta. Vždy se snažíme každému nápadu dát prostor a čas potřebný k tomu, aby dozrál.

Česká automobilka existuje již více než 125 let. Inspirujete se historickými modely?

Stefani: Rozhodně. Trávím hodně času ve ŠKODA Muzeu a prohlížím si historická vozidla. Kvalita a řemeslné zpracování těchto aut je impozantní. Málokterá automobilka ve světě má takovou tradici a možnost inspirovat se skvosty, jako je třeba výroba českého křišťálu. Při pohledu do budoucnosti nám historie značky ukazuje směr – víme, odkud pocházíme a jsme si vědomi toho, co s sebou značka ŠKODA nese. To nás inspiruje a vede. Vezměte si třeba vůz ŠKODA POPULAR MONTE CARLO, můj nejoblíbenější kousek ze sbírek našeho muzea – jedinečně krásný, velmi elegantní, dynamický… Zkrátka vůz snů, který může být zdrojem inspirace i pro dnešní modely. Například Crystal Face modelu ŠKODA ENYAQ iV vychází z chromované ochranné mřížky na světlometech vozu POPULAR MONTE CARLO. Jinak jako designéři čerpáme inspiraci z umění, architektury nebo i z každodenního života. Stačí se na svět dívat otevřenýma očima.

Na co by se měli zákazníci zaměřit při výběru nového vozu?

Stefani: Na design, samozřejmě! Žertuji, nicméně při nákupu automobilu hraje design vždy důležitou roli. Koneckonců, je to první věc, kterou vidíte při každém nastupování do vozu. Design by měl vzbuzovat emoce, protože díky emocím můžeme lidi oslovit a pro něco je nadchnout. Často je to nejdůležitější důvod, proč jsme se rozhodli konkrétní automobil koupit nebo ne. Totéž platí pro interiér. V autě by se měl člověk cítit pohodlně, protože v něm tráví spoustu času. Kromě toho si myslím, že je důležité dbát nejen na moderní technologie, pohodlí a bezpečnost, ale věnovat dostatečnou pozornost také kvalitě zpracování. Nová FABIA je vozem, který splňuje všechna tato kritéria – a na to jsem hrdý.

 

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Společnost ŠKODA AUTO v závodě ve Vrchlabí využívá chytrého manipulačního robota

Společnost ŠKODA AUTO v závodě ve...

Robot odebírá a ukládá na pozici kované hřídele převodovek, které jsou určené k dalšímu zpracování Rozvinuté algoritmy vyhodnocují záběry 3D kamer a na jejich základě řídí pohyby...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ŠKODA FABIA: Světová premiéra ve fotografiích

ŠKODA FABIA: Světová premiéra ve...

Fanoušci značky ŠKODA z celého světa sledovali digitální světovou premiéru čtvrté generace modelu FABIA Virtuální pavilon zůstává otevřený, vozidla si zde lze prohlížet v 360° zobrazení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ŠKODA AUTO je hlavním partnerem prestižní akademické soutěže o nejlepší diplomovou práci IT SPY

ŠKODA AUTO je hlavním partnerem...

Hlavním partnerem soutěže IT SPY, která každoročně vybírá nejlepší IT diplomové práce z českých a slovenských univerzit, se stala společnost ŠKODA AUTO. Partnerství navazuje na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Tadej Pogačar je vítězem 107. Tour de France, získal křišťálovou trofej, kterou navrhl ŠKODA Design

Tadej Pogačar je vítězem 107. Tour de...

Slovinec Tadej Pogačar se poprvé ve své kariéře stal vítězem Tour de France Poháry pro vítěze vznikly ve spolupráci designéra ŠKODA AUTO Petera Olaha a české firmy Lasvit Nový elektromobil...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ŠKODA ENYAQ iV jako Red Car na Tour de France na fotografiích

ŠKODA ENYAQ iV jako Red Car na Tour de...

První SUV značky s bateriovým elektrickým pohonem slouží jako velitelská centrála pro ředitele Tour de France Christiana Prudhomma při třech etapách letošní Tour de France ENYAQ iV byl na svou...