Od parovozů ke spalovacímu motoru (III)

Ve výčtu vynálezců nesmíme zapomenout ani na české konstruktéry jako byli Josef Brožek nebo František Křižík.

Josef Brožek, mechanik pražského stavovského polytechnického ústavu vynikal strojnickou zručností a zájmem o technické novinky, a tak není divu, že úspěch Threvithockova parovozu jej inspiroval ke stavbě vlastního vozidla. Z dovezených polotovarů sestrojil dvouválcový dvojčinný parní stroj.


V září 1815 po pětiletém úsilí, předvedl své vozidlo veřejnosti v pražské Stromovce. Po Francouzi Cugnotovi byl Brožík první, kdo se mohl pochlubit pojízdným parovozem na evropské pevnině. Parní stroj byl upevněn pod podlahou kočárového vozidla s dřevěnou čalouněnou korbou a poháněl zadní kola.


Od parovozů ke spalovacímu motoru (III)

Koncem 19.století, přesně v roce 1895 sestrojil ing.František Křižík prototyp vozu s elektromotorem o výkonu pěti koňských sil, který planetovým soukolím poháněl zadní nápravu a uváděl se v činnost pedálem. Olověný akumulátor s 42 články byl uložen v zadní části vozu. Po jeho ověření v pražských ulicích ing. Křižík postavil další model, řízený už volantem a s řetězovým pohonem zadních kol. Mezi nápravy umístil motor, který jednoduchým ozubeným soukolím poháněl předlohový hřídel vybavený pásovou brzdou.

Za nejdokonalejší můžeme označit třetí vůz, elegantní čtyřmístný landaulet se dvěma elektromotory pohánějícími každý jedno zadní kolo. Problémem všech elektromobilů byl krátký akční rádius, když kapacita akumulátorů umožňovala dojezd nejvýše do 70 kilometrů.


Proto František Křižík obrátil pozornost k hybridním automobilů. Původně chtěl postavit vlastní vozík, o čemž svědčí výkresy dvouválcového spalovacího motoru pohánějícího generátory elektrického proudu s patentovaným způsobem regulace. Nakonec dal přednost konvenčnímu vozidlu. Na hybridní pohon přestavěl Laurin & Klement, jehož 4,5litrový čtyřválec pohánělo dynamo, které napájelo dva stejnosměrné elektromotory zadních kol.


Takové jsou tedy ve stručnosti první krůčky parních, elektrických a motorových vozidel. Všem, kteří se zasloužili o to, že nyní můžeme jezdit ve stále dokonalejších vozidlech, patří náš obdiv.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...