Od parovozů ke spalovacímu motoru (III)

Ve výčtu vynálezců nesmíme zapomenout ani na české konstruktéry jako byli Josef Brožek nebo František Křižík.

Josef Brožek, mechanik pražského stavovského polytechnického ústavu vynikal strojnickou zručností a zájmem o technické novinky, a tak není divu, že úspěch Threvithockova parovozu jej inspiroval ke stavbě vlastního vozidla. Z dovezených polotovarů sestrojil dvouválcový dvojčinný parní stroj.


V září 1815 po pětiletém úsilí, předvedl své vozidlo veřejnosti v pražské Stromovce. Po Francouzi Cugnotovi byl Brožík první, kdo se mohl pochlubit pojízdným parovozem na evropské pevnině. Parní stroj byl upevněn pod podlahou kočárového vozidla s dřevěnou čalouněnou korbou a poháněl zadní kola.


Od parovozů ke spalovacímu motoru (III)

Koncem 19.století, přesně v roce 1895 sestrojil ing.František Křižík prototyp vozu s elektromotorem o výkonu pěti koňských sil, který planetovým soukolím poháněl zadní nápravu a uváděl se v činnost pedálem. Olověný akumulátor s 42 články byl uložen v zadní části vozu. Po jeho ověření v pražských ulicích ing. Křižík postavil další model, řízený už volantem a s řetězovým pohonem zadních kol. Mezi nápravy umístil motor, který jednoduchým ozubeným soukolím poháněl předlohový hřídel vybavený pásovou brzdou.

Za nejdokonalejší můžeme označit třetí vůz, elegantní čtyřmístný landaulet se dvěma elektromotory pohánějícími každý jedno zadní kolo. Problémem všech elektromobilů byl krátký akční rádius, když kapacita akumulátorů umožňovala dojezd nejvýše do 70 kilometrů.


Proto František Křižík obrátil pozornost k hybridním automobilů. Původně chtěl postavit vlastní vozík, o čemž svědčí výkresy dvouválcového spalovacího motoru pohánějícího generátory elektrického proudu s patentovaným způsobem regulace. Nakonec dal přednost konvenčnímu vozidlu. Na hybridní pohon přestavěl Laurin & Klement, jehož 4,5litrový čtyřválec pohánělo dynamo, které napájelo dva stejnosměrné elektromotory zadních kol.


Takové jsou tedy ve stručnosti první krůčky parních, elektrických a motorových vozidel. Všem, kteří se zasloužili o to, že nyní můžeme jezdit ve stále dokonalejších vozidlech, patří náš obdiv.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota GR Yaris Aero Performance 2026 má české ceny

Toyota GR Yaris Aero Performance 2026 má...

Toyota zahájila předprodej nové sportovní verze modelu GR Yaris pro rok 2026 pod označením Aero Performance. Cena vozu inspirovaného účastí Toyoty ve světovém šampionátu rallye WRC začíná na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Chtěli byste mít tohle ve „sklepě“? Toyota chystá mini elektromobil do 45 km/h

Chtěli byste mít tohle ve „sklepě“?...

Toyota zkoumá, jak bude vypadat městská doprava zítřka – malá, tichá a elektrická. Konsorcium vedené Toyota Manufacturing UK získalo od britské vlády podporu na studii proveditelnosti lehkého...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot Boxer Furgon: Síla, prostor a spolehlivost v každém detailu

Nový Peugeot Boxer Furgon: Síla, prostor...

Peugeot nedávno představil novou generaci robustního pracovního partnera. S nejvýkonnějším dieselovým motorem, komfortní kabinou a moderní technikou. Vyzkoušeli jsme Peugeot Boxer Furgon ve verzi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nextbase: Počet srážek automobilů se zvěří roste, hodí se mít záznam z palubní kamery

Nextbase: Počet srážek automobilů se...

V loňském roce došlo k dalšímu nárůstu počtu automobilových nehod způsobených srážkou se zvěří. Úměrně cenám nových vozů a nákladům na opravy rostou také způsobené škody....