O novém motoru Volvo D5 podrobně

Pětiválcový dieselový motor s výkonem 132 kW

D5 je zástupcem nové generace pětiválcových dieselových motorů, které společnost Volvo Cars vyvinula a představila dříve v průběhu roku 2005 ve svých větších modelech Volvo S60, V70, XC70 a XC90. V porovnání s první generací byl nový motor podroben rozsáhlým úpravám, které vedly ke zvýšení výkonu a zlepšení jízdních vlastností. Dalším významným výsledkem těchto změn je výrazné snížení emisí. Aby bylo možné pětiválcový motor D5 umístit do menšího motorového prostoru Volva S40 a V50, bylo upraven způsob jeho upevnění a rozmístění většiny jeho pomocných zařízení, mimo jiné muselo být sloučeno sběrné potrubí a turbodmychadlo do jednoho celku. 


Napříč uložený motor D5 se zdvihovým objemem 2,4 litru je exkluzivním vrcholem rozšířené nabídky dieselových motorů pro Volvo S40 a V50. Maximální výkon motoru D5 je 132 kW/180 k a použití tohoto motoru umožňuje vozidlu výbornou dynamiku i při vyšších rychlostech. Točivý moment je plných 350 Nm, což znamená silný zátah a živou odezvu při nízkých i při vysokých otáčkách. Volvo S40 D5 zrychluje z 0 na 100 km/h za 8,5 sekundy (V50 D5 8,6 sekundy). Tyto hodnoty jsou předběžné. Spotřeba paliva v kombinovaném cyklu dosahuje hodnoty 7,0 litrů/100 km (předběžná hodnota).


Podvozek se vzpěrami Mc Pherson na přední nápravě a s víceprvkovou zadní nápravou typu Multilink je naladěn komfortně, ke komfortu přispívá také pětistupňová automatická převodovka.


Motor D5 je vybaven turbodmychadlem poslední generace, které je opatřeno elektronickým řízením umožňujícím pružnou a přesnou regulaci plnícího tlaku. Velký průměr oběžného kola turbokompresoru zajišťuje vysoký točivý moment a výkon. Sací potrubí se systémem přívěr jednoho ze sacích kanálů v hlavě válců optimalizuje plnění motoru, zajišťuje jeho vysokou účinnost a přispívá ke snížení škodlivých emisí. To vše napomáhá k rychlé akceleraci a k dobré dynamice při vysokých rychlostech.   Skříň turbodmychadla je chlazena chladící kapalinou, což je u dieselových motorů neobvyklé. Toto řešení, jinak běžně používané pouze u benzínových motorů, zajišťuje dochlazování turbodmychadla i po vypnutí motoru. Opatření zajišťuje postupné snižování teploty turbodmychadla při vypnutí motoru po předcházející vysoké zátěži a minimalizuje tak opotřebení a riziko poškození turbodmychadla (při vypnutí motoru po rychlé jízdě po dálnici).   Elektronicky řízené turbodmychadlo minimalizuje prodlevu vytvoření plnícího přetlaku při akceleraci (prodlevu zapnutí turba).


Vzduch ve spalovací komoře válců rotuje. Za pomoci škrtící klapky je tento rotační pohyb plynule řízen a spalování může nastaveno s mimořádnou přesností tak, aby vyhovovalo aktuálním jízdním podmínkám a zatížení motoru. Velké spalovací komory umožňují dosažení nízkého kompresního poměru a přispívají k vysokému výkonu při zachování nízké hladiny emisí.   Vstřikovací systém je tvořen vstřikovači s tryskami o sedmi otvorech. Palivo jemně rozprašuje, čímž přispívá k efektivnímu spalování. Vstřikování probíhá ve třech krocích: předvstřik, hlavní vstřik a následný vstřik. Poslední krok přispívá k lepšímu spálení pevných částic ve výfukových plynech. Elektronicky řízený systém žhavení umožňuje dosažení krátké doby žhavení, usnadňuje startování motoru v chladném počasí a minimalizuje škodlivé emise po studeném startu.


Motor D5 disponuje řídícím systémem poslední generace, který se vyznačuje vysokou kapacitou a velkým množstvím senzorů, jež zajišťují mimořádně přesnou regulaci funkcí motoru. Mimo jiné je elektronicky řízená škrtící klapka a ventil recirkulace výfukových plynů EGR, čímž je zajištěno přesné řízení přívodu vzduchu a recirkulace výfukových plynů. Chladič EGR velmi účinně snižuje teplotu spalování a snižuje emise oxidů dusíku.


Oxidační katalyzátor je umístěn velmi blízko motoru, což umožňuje jeho rychlé zahřátí výfukovými plyny a aktivaci procesu čištění spalin. Motor je osazen širokopásmovou lambda sondou, která podobně jako u benzínových motorů sleduje výsledek spalování a funguje jako zpětnovazební člen informující řídící systém motoru o průběhu spalování. Použití lambda sondy u dieselové motoru přispívá ke zpřesnění regulace směšovacího poměru a ke snížení škodlivých emisí.


Motor D5 je standardně vybaven účinným částicovým filtrem, který dokáže ze spalin odstranit až 95% pevných částic. Jeho speciální povlak pomáhá při spalování zachycených částic. Z tohoto důvodu není zapotřebí přidávat do paliva žádná aditiva a filtr je zcela bezúdržbový. Spalování sazí, které trvá přibližně 20 minut, probíhá automaticky vždy po ujetí 500 až 1000 kilometrů v závislosti na podmínkách jízdy.


„Cítíme, že jsme vytvořili mimořádně úspěšnou kombinaci kompaktního a agilního automobilu s výkonným a pružným vysoce výkonným dieselovým motorem,“ říká Peter Ewerstrand. „Modely Volvo S40 D5 a V50 D5 budou vynikajícím doplňkem naší již tak široké modelové řady.“


Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Autorizovaný dealer a opravce VOLVO

Člen koncernu TUkas

 

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.volvo@auto-staiger.cz

Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Plně elektrické Volvo EX30 si...

Malé, ale skutečně schopné. Volvo slaví úspěch svým malým plně elektrickým SUV EX30, které bylo oceněno na udílení prestižních cen World Car Awards! Volvo EX30 při udílení cen v rámci...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volvo přechází u námořní dopravy na obnovitelná paliva, sníží své fosilní emise o 84 %

Volvo přechází u námořní dopravy na...

Každoročně přepraví nákladní lodě napříč světovými oceány desítky tisíc kontejnerů s materiálem určeným pro výrobu v továrnách společnosti Volvo Cars. Odteď bude většina těchto...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Malý vůz s velkým potenciálem. Zcela nové, plně elektrické SUV Volvo EX30

Malý vůz s velkým potenciálem. Zcela...

Někdy může být první dojem zavádějící. Volvo dnes představilo zcela nové a dosud nejmenší SUV EX30. Neuhádnete kolik stojí… Volvo EX30, které bylo představeno světu dnes v italském...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové malé Volvo EX30 vyniká dosud nejnižší uhlíkovou stopou

Nové malé Volvo EX30 vyniká dosud...

V novém modelu Volvo EX30 je destilováno to nejlepší, co automobilka Volvo Cars nabízí, včetně mimořádné bezpečnosti a vůbec nejnižší emise CO2 ze všech dosavadních vozů Volvo. Protože se...