Aston Martin představil nový model Vantage Roadster, který doplňuje světově uznávaný Vantage Coupe. Model Vantage představený v roce 2024 posunul hranice luxusu a dynamiky na zcela novou úroveň. Nyní přichází Vantage Roadster, aby obohatil zážitek z jízdy a nabídl jedinečný pocit svobody při jízdě s otevřenou střechou.
Pohon zajišťuje motor 4.0 V8 Twin-Turbo s výkonem 665 k a točivým momentem 800 Nm, který přináší stejný dechberoucí výkon a dynamiku i vizuální atraktivitu jako verze Coupe. Díky otevřené karoserii však zaručuje ještě intenzivnější zážitek z jízdy. Vantage Roadster přidává do již tak nezapomenutelného zážitku z jízdy novou úroveň emocí a dále rozšiřuje fenomenální přitažlivost tohoto tradičně pojatého, ale přesto moderního britského sportovního vozu.
Nový Vantage Roadster byl navržen tak, aby nabídl veškerý styl, pocit svobody a dobrodružství, které jsou synonymem pro kabriolety, ale bez tradičních omezení spojených s jejich konstrukcí. Je stejně přitažlivý jako verze s pevnou střechou, s jen minimálně zvýšenou hmotností a s nejrychlejší plně automatickou střechou na trhu. Model Vantage Roadster je tak kabrioletem bez kompromisů a důstojným členem řady Vantage.
Konstrukce
Klíčem k tomu, aby si Vantage Roadster zachoval dynamické vlastnosti modelu Vantage Coupe, je skutečnost, že oba vozy byly navrženy a vyvíjeny paralelně, nikoliv postupně. Díky tomu je Roadster plnohodnotným modelem sám o sobě, což vývojovému týmu umožnilo zavést prvky a vlastnosti, které nevedly k sebemenším kompromisům v oblasti výkonu, jízdního komfortu a ovladatelnosti nebo nadměrného nárůstu hmotnosti.
Oproti předchozímu modelu Vantage Roadster zaznamenal 4,0litrový motor V8 Twin-Turbo speciálně upravený pro použití ve vozech Aston Martin bezprecedentní nárůst výkonu o 155 k a točivého momentu o 115 Nm, a to díky větším turbodmychadlům, upravenému tvaru vačkových hřídelí a optimalizovanému kompresnímu poměru. Nejvyšší výkon 665 k a ohromující točivý moment 800 Nm se přenášejí přes osmistupňovou samočinnou převodovku, umožňující řazení pádly na volantu, a přes elektronicky řízený samosvorný diferenciál výhradně na zadní kola. Toto řešení slibuje vozu Vantage Roadster fenomenální jízdní výkony (zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy, maximální rychlost 325 km/h). Díky skládací střeše si navíc cestující mohou ještě více vychutnat nezaměnitelný burácivý zvuk motoru V8 vycházející z dramaticky skloněné kapoty a koncovek výfuku.
Díky ultrapevné a lehké hliníkové konstrukci, kompozitním panelům karoserie a rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou v poměru 49:51 poskytuje Vantage Roadster ideální základ pro skvělé naladění podvozku. Zavěšení kol vychází z konceptu používaného v závodních vozech, s lichoběžníkovou přední a víceprvkovou zadní nápravou, vinutými pružinami a adaptivními tlumiči Bilstein DTX (s vyladěním na míru), a společně s přímo napojeným sloupkem řízení dodávají vozu preciznost, vyvážené jízdní vlastnosti, jistotu a především charakteristický zážitek z jízdy typický pro špičkové sportovní vozy.
Brzdové kotouče o průměru 410 mm vpředu (s karbon-keramickými kotouči) a šestipístkové třmeny zajišťují, že Vantage Roadster dokáže zpomalovat ještě rychleji než zrychlovat – a to opakovaně. Potřebnou přilnavost zajišťují na zakázku vyrobené pneumatiky Michelin Pilot Sport S 5, speciálně vyvinuté společností Michelin a vyladěné experty automobilky Aston Martin. Běhoun tvoří směs přizpůsobená specifickým požadavkům modelu Vantage. Pneumatiky poskytují nejen prvotřídní přilnavost na suchu i na mokru, ale také vynikající cit pro řízení a progresivní vlastnosti pro předvídavou jízdu na hraně adheze.
Veškerý tento hardware je podporován elektronickou architekturou využívající citlivé snímače pracující v šesti osách, které jsou schopny vytvořit naprosto podrobný přehled o tom, jak se vůz chová. To umožňuje stabilizačnímu systému ESP určit optimální nastavení jak s ohledem na podmínky na silnici, tak na styl, jakým řidič vůz ovládá. Vantage Roadster navíc přenáší inovativní systém Advanced Traction Control původem z modelu Vantage Coupe, který řidiči dovoluje nastavit jednu z osmi úrovní kontroly trakce: výchozí úroveň pět je optimalizována pro dosažení nejrychlejších kol projetých čistou stopou. Čím nižší je číslo, tím více systém zasahuje, což poskytuje další úroveň jistoty a bezpečnosti například za nepříznivých povětrnostních podmínek. Naopak řidiči, kteří chtějí zdokonalit své schopnosti například na okruhu, mají možnost kontrolu trakce vypnout a vyzkoušet si vůz bez jakéhokoli elektronického vlivu.
Od samého počátku bylo do konstrukce modelu Vantage Roadster navrženo několik opatření, aby se hlavní přednosti vozu, tedy obdivuhodné jízdní vlastnosti a nadšení z jízdy na otevřené silnici, přenesly z kupé na roadster v nezměněné podobě. Za tímto účelem byly od počátku upřednostňovány dva hlavní cíle, které jsou tradičně považovány za zcela odlišné. Bylo to zachování co nejnižší hmotnosti verze Roadster ve srovnání s Coupe a zajištění tuhosti karoserie na mimořádně vysoké úrovni i bez střechy.
K tomu bylo nezbytné určit průběh zatížení karoserie a upravit zadní část vozu, aby se zvýšila tuhost na úroveň kupé. Kromě toho byly na nejdůležitějších místech přidány zpevňující panely s optimalizovanou hmotností, které ještě více než u kupé zvyšují tuhost v příčném směru.
Samotná kompaktní střecha se sklápí do tvaru písmene „Z“ a díky tomu je lehčí i rychlejší než objemná střecha se stahováním do písmene „K“. Navíc u ní není potřeba zajišťující krycí díl, což dále snižuje hmotnost a těžiště. Střechu modelu Vantage Roadster lze otevřít nebo zavřít při rychlosti do 50 km/h, přičemž celá operace trvá pouhých 6,8 s. Jedná se o nejrychlejší plně automatický mechanismus skládací střechy na trhu. Tuto elegantní operaci lze navíc provést, jakmile sedíte ve voze, anebo na dálku pomocí klíčku, pokud se uživatel nachází ve vzdálenosti do dvou metrů od vozu.
Navzdory mimořádné rychlosti ovládání střechy a její lehké konstrukci nedošlo k žádným ústupkům kultivovanosti. Střecha obsahuje plných osm izolačních vrstev, takže hladina hluku v kabině je při natažené střeše srovnatelná s kupé Vantage.
Díky sklápění střechy do tvaru písmene Z je celý díl jednodušší, a tudíž lehčí, takže celková hmotnost vozu Vantage Roadster vzrostla o pouhých 60 kg, což je pro vůz této kategorie vynikající úspěch a přední hodnota v dané třídě.
Dokonce i konstrukce na ochranu při převrácení byla pečlivě optimalizována tak, aby byla co nejpevnější a nejlehčí. Hliníková konstrukce pro ochranu při převrácení Roll-Over and Protection System (ROPS) je vytvořena procesem, který kombinuje odlévání a lisování a vytváří tak strukturu, která je robustní, lehká a skladná.
Dodávky modelu Vantage Roadster budou zahájeny ve 2. čtvrtletí roku 2025. Novinka se připojí ke svému sourozenci kupé, modelům DB12 a DB12 Volante, vrcholnému kupé Vanquish, k DBX707, supersportu mezi SUV, a také k připravovanému supersportu Valhalla, a vytvoří tak bezesporu nejobsáhlejší, nejvýkonnější a nejžádanější produktovou řadu ve 112leté historii značky Aston Martin.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.