O špičkových jízdních vlastnostech nové pětidveřové Astry jsme se mohli přesvědčit na testovacích jízdách v překrásném okolí Trenčína, kde byla nová Astra českým i slovenským novinářům představena v pátek 23. dubna.
Jako první se představila nová Astra jako pětidveřový hatchback, postupně se však objeví i další verze – kombi s delším rozvorem a sportovně laděný třídveřový model.
Na první pohled mě okamžitě zaujaly „svalnaté“ proporce přední i zadní části i osobité řešení křivky střechy v její zadní části. Nová Astra se chlubí také mimořádně velkým zavazadlovým prostorem. Pokud je vůz vybaven sadou pro opravu pneumatik (k dispozici od léta 2004) nabízí Astra 380 litrů prostoru pro zavazadla, po sklopení zadních sedadel se prostor pro zavazadla zvětší až na 1300 litrů. Dokonalé využití obestavěného prostoru a dlouhý rozvor jsou klíčovými momenty, kterým nová Astra vděčí za svoji prostornost. Svými vnějšími rozměry (délka: 425 cm, šířka: 175 cm, výška: 146 cm, rozvor: 261 cm) se nová Astra řadí k největším modelům své kategorie. Nováček značky Opel je o 35 mm vyšší, o 44 širší a o 139 mm delší než jeho předchůdce.
V bohaté výbavě se nyní objevuje mj. elektronický stabilizační systém ESPPlus poslední generace, průběžné hlavové airbagy, aktivní opěrky hlav u předních sedadel, výškově i podélně nastavitelný volant a elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka.
Pro pohon předních kol nových modelů Astra je určeno pět zážehových a tři vznětové motory o objemech od 1,4 l až po 2,0 l, jejichž výkonová škála sahá od 59 kW do 147 kW (od 80 k do 200 k). S nejvýkonnějším motorem nová Astra dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,9 sekund a na plný plyn jede 232 km/h. Všechny motory řady ECOTEC mají čtyřventilovou techniku rozvodu a plní emisní limity normy Euro 4, která vstoupí v platnost až v roce 2005. Zážehové motory TWINPORT a turbodiesely „common-rail“ jsou ekologické a vynikají nízkou spotřebou paliva. Například kombinovaná spotřeba nového zážehového čtyřválce 1.4 TWINPORT o výkonu 66 kW/90 k činí pouze 6,3 l/100 km. Turbodiesel 1.7 CDTI o výkonu 59 kW/80 k se spokojí jenom s 4,9 l nafty na 100 km.
Zcela mimořádné řidičské zážitky slibují nový přeplňovaný zážehový dvoulitr o výkonu 125 kW/170 k, jeho „ostřejší“ verze o výkonu 147 kW/200 k a nový turbodiesel 1.9 CDTI o výkonu 110 kW/150 k, který může být na přání vybavený filtrem pevných částic DPF. Tyto tři agregáty mají novou šestistupňovou manuální převodovkou.
Kromě toho jsou v nabídce řady Astra pětistupňové manuální převodovky, automatická převodovka a přepracovaná automatizovaná manuální převodovka Easytronic, která řadí, jak jsem se při testovacích jízdách přesvědčil, plynule a s minimální prodlevou. Za příplatek se dodává i ovládání převodovky Easytronic na volantu, takže řidič Astry může řadit podobně jako piloti monopostů formule jedna. Převodovka Easytronic má nyní standardně i tzv. sportovní režim a zařízení pro rozjezdy do kopce HSA (Hill Start Assist), které zabraňuje nechtěnému couvnutí vozu při rozjezdu do svahu. Zařízení HSA se dodává i do modelů s manuálními převodovkami.
Astra uvádí do svého segmentu řadu novinek, např. adaptivní zavěšení kol IDSPlus s průběžným řízením útlumu tlumičů CDC (Continuous Damping Control), což je technologie, která se až dosud objevovala výhradně v luxusních nebo exkluzivních sportovních vozech. K další výrazným novinkám patří adaptivní světlomety AFL (Adaptive Forward Lighting) spřažené s řízením, které se také dosud ve voze kompaktní kategorie neobjevily. Nechybí ani nové audiosystémy.
Návrháři nové Astry si dávali velmi záležet na provedení interiéru, zejména co se týká jeho vizuálního konceptu a kvality použitých matriálů. Svým designem interiér perfektně ladí s dynamickým designem karoserie vozu. Charakteristickým stylistickým prvkem je prolis táhnoucí se po délce středem centrálního displeje, který opticky navazuje na prolis v kapotě motoru. Dalším výrazným designerským prvkem interiéru nové Astry jsou třírozměrné palubní přístroje a uprostřed umístěný a snadno čitelný displej rozměru 6,5“. Sedadla jsou ergonomicky řešená, mají výrazné boční vedení, dlouhé sedáky a dají se nastavovat v širokém rozmezí.
Zcela nový zážitek z dokonale vyvážených jízdních vlastností lze očekávat od modelů Astra vybavených na přání dodávaným adaptivním zavěšením kol IDSPlus se systémem průběžného řízení útlumu CDC (Continuous Damping Control). Vůbec poprvé se objevuje vůz kompaktní třídy, který má všechny klíčové systémy podvozku řízené prostřednictvím vysokorychlostní datové sítě CAN (Controller Area Network). Řídicí jednotka systému sbírá potřebná data ze senzorů stabilizačního systému ESPPlus, protiblokovacího systému brzd ABS a tlumičů CDC. U vozů s adaptivním zavěšením IDSPlus může řidič pouhým zmáčknutím tlačítka aktivovat sportovní charakteristiku podvozku. Po navolení sportovního modu se adekvátně upraví také činnost řízení, zrychlí se reakce motoru na pokyny pedálu plynu a u modelů s automatickými převodovkami nebo automatizovanou manuální převodovku Easytronic se otáčky pro přeřazení posunou směrem nahoru.
Kromě podvozku a motorů vyniká nová Astra i mimořádně bohatou bezpečnostní výbavou, včetně sady SAFETEC. Tento ochranný systém obsahuje celou řadu prvků aktivní i pasivní bezpečnosti, jako např. vysoce pevnou karoserii s přesně definovanými deformačními zónami, interaktivní podvozek IDS s elektronickým stabilizačním systémem ESPPlus, protiprokluzovým zařízením TCPlus a kotoučové brzdy u všech kol, do jejichž okruhu je zařazený protiblokovací systém ABS se systémem modifikovaného brzdění v zatáčkách CBC (Cornering Brake Control). Součástí sady SAFETEC jsou i čelní, boční i průběžné hlavové airbagy, aktivní opěrky hlav u předních sedadel, samonavíjecí tříbodové bezpečnostní pásy u všech sedadel, kotevní body systému ISOFIX u zadních krajních sedadel, které slouží pro dokonalé uchycení dětských sedaček, bezpečnostní uchycení pedálů PRS (Pedal Release System) a výškově a podélně nastavitelný volant. Na nezapnuté bezpečnostní pásy řidiče a spolujezdce upozorní akustický i vizuální varovný signál.
Nová Astra se bude nabízet v pěti různých verzích – Astra, Enjoy, Elegance, Sport a Cosmo, které pokrývají požadavky prakticky všech typů zákazníků. K dispozici je navíc osm sad výbav a celá řada na míru šitého příslušenství a doplňků. Zákazníci mohou volit např. kožené čalounění, adaptivní světlomety AFL (Adaptive Forward Lighting) spřažené s řízením, bi-xenonové světlomety s automatickou regulací sklonu světleného paprsku a samočinným čištěním, systém monitorování tlaku v pneumatikách TPMS (Tire Pressure Monitoring System), elektronickou klimatizační jednotku se senzorem kvality ovzduší a automatickou recirkulací nebo zařízení Quickheat, které zabraňuje zamlžování a namrzání skel a urychluje prohřátí interiéru na požadovanou teplotu.
Pro novou Astru je připravena i řada autorádií dvojnásobného formátu „double-DIN“, který zpříjemňuje ovládání. Přímo do přístrojů jsou zabudovány zásobníky na 6 CD disků nebo mobilní telefon. Díky systému Twin Audio mohou cestující na zadních sedadlech poslouchat jinou hudbu, než jaká je navolená na autorádiu v přední části vozu. K dispozici jsou i moderní navigační přístroje.
Ceny nové Astry jsou podle zvoleného motoru, převodovky a zvolené verze od 429 900 Kč do 699 900 Kč včetně DPH.
Nová Astra plní nejvyšší požadavky na kvalitu, spolehlivost a trvanlivost. To je zásluha vysokých výrobních standardů a striktního řízení kvality ve výrobních závodech v Antwerpách (Belgie), Ellesmere Port (Velká Británie) a Bochum (Německo). Do modernizace těchto výrobních lokalit a tréninku zaměstnanců Opel investoval více než jednu miliardu EUR!
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů