Opel Astra nové generace vnáší nový impulz do třídy kompaktních vozů – je to dáno zřetelně sportovními liniemi v kombinaci s elegantními povrchy.
Nová Astra osobitě interpretuje vysoce ceněný designerský jazyk automobilky Opel.
Designeři tím vstupují se svoji novou filozofií „Sochařské umění v kombinaci s německou precizností“ do segmentu kompaktních vozů. I na nové Astře se tedy opakují stylistická témata „křídla“ a „břitu“, dobře známá již z Insignie.
Astra nové generace má štíhlou nízko položenou lichoběžníkovou masku chladiče s masivním příčným chromovaným žebrem, které nese výrazné logo automobilky Opel. Do boků nové Astry je integrovaný efektní břit, který se táhne směrem dozadu a vzhůru aby se nakonec efektně a harmonicky propojil s linií bočních oken.
Křídlaté světlomety, do kterých jsou integrována světla pro denní svícení, opticky snižují výšku vozu a propůjčují mu sportovnější charakter. Splývavou siluetu zdobí muskulaturní partie boků, které ještě více zdůrazňují elegantní a zároveň sportovní charakter nového modelu.
„Postoupili jsme zase o výrazný krok dál na cestě, kterou jsme započali s novým modelem Insignia,“ říká Mark Adams, vicepresident GM Europe odpovědný za design. „Nová Astra dodává našemu novému designérskému jazyku nový náboj. I když nová Astra i Insignia jsou zcela osobité modely s vlastním charakterem, okamžitě z řady stylistických detailů poznáte, že jde o dva reprezentanty stejné stáje.“
Splývavá silueta, elegantní tvář…
Sochařské umění tvůrců nové Astry je evidentní z propracovaných splývavých linií, německá preciznost je na první pohled patrná z precizně vyvedených hran, světlometů s „diamantovým“ efektem či kombinovaných koncových světel. Zasvěcenější pozorovatel může vysledovat dokonce i určitá pojítka se slavnou designovou tradicí značky Opel – linie bočních oken a tvar C-sloupku karoserie nové Astry připomíná kupé Opel Kadett, Astra nové generace ale tento odkaz interpretuje zcela osobitým a moderním způsobem.
„Nový Opel Astra představuje výsledek dlouholetého tvrdého úsilí – a to nejenom našeho týmu, ale i designerských týmů, které tvořily devět předchozích generací modelů Astra a Kadett,“ říká Uwe Müller, šéfdesigner Astry nové generace. „Využili jsme některé stylistické detaily z minulosti, ale přetavily jsme je do moderních forem.“
Astra nové generace se chlubí výraznými křivkami, které umocňují jej dynamicky sportovní image, stejně, jako výrazně skloněné čelní sklo a směrem dozadu klesající křivka střechy. Podobně, jako Insignia ve střední třídě, také Astra nové generace má zřetelně muskularturní vzhled, aniž by ovšem nový vůz působil agresivně.
Skloněné A-sloupky karoserie plynule přecházejí do tvarovaného prolisu v kapotě motoru, která shora rámuje široké třírozměrné světlomety. Ani u nové Astry nechybějí integrovaná světla pro denní svícení, která – jako u modelu Insignia – tvoří originální vizuální „podpis“ nového modelu. Přední světla do mlhy jsou umístěna samostatně v prohlubni předního nárazníku.
Téma břitu: Variace na desénové téma Opelu
Dynamická, přesně definovaná křivka boků se táhne po celé délce karoserie od podběhů předních kol až po originální koncová světla. Nad linií boků zaujme orámování bočních oken matným chromem, což je moment spíše než pro kompaktní třídu typický pro prémiové vozy.
Do boků karoserie je vlisován nezaměnitelný motiv břitu, kterým se nová Astra odvolává na svoji větší sestru Insignii. Rozdíl je ovšem v tom, že v případě Astry je břit podélně zrcadlově otočený a míří dozadu – i tímto detailem si oba vozy zachovávají svoji identitu.
Při pohledu z boku jsou dynamické proporce nové Astry umocněné malým trojúhelníkovým okénkem za zadními dveřmi, směrem dozadu padající linií střechy a břitvovitým prolisem v karosářských panelech obou dveří. Všechny tyto stylistické prvky jsou dokonale sladěny, tak, aby celek působil dynamicky a zároveň harmonicky.
Expresivní C-sloupek propůjčuje nové Astře vzhled kupé
Precizně propracovaný C-sloupek karoserie je dalším příkladem vývoje designérského jazyka automobilky Opel. Originálně pojatý C-sloupek totiž nové Astře propůjčuje při pohledu z boku téměř vzhled vozu kupé – stačí ale otevřít zadní dveře a pohled do velkorysého prostoru zadních sedadel okamžitě připomene, že máme co do činění s plnohodnotným pětimístným kompaktem.
Při pohledu zezadu působí nová Astra mnohem dynamičtěji, než tradiční hatchbacky této kategorie, aniž by ovšem jakkoli ztrácela co do prostornosti nebo flexibility. Zřetelná linie boků vzadu plynule přechází do třírozměrných koncových světel. Právě nepřehlédnutelný prolis boční linie spolu s masivním C-sloupkem a výrazně vyklenutým oknem pátých dveří jsou stěžejními elementy muskulaturního stylingu nového modelu.
Široká a daleko do boků protažená koncová světla opticky umocňují šířku vozu a dávají nové Astře image stability a suverenity. Koncová světla opakují designová témata hlavních světlometů. I při pohledu zezadu nabídne nová Astra nezaměnitelný světelný „podpis“: Čtveřici malých křidélek, integrovaných do dvou kombinovaných těles koncových světel.
Sportovní vzhled korunuje čistě řešený zadní spojler, který zlepšuje vzhled i aerodynamiku vozu.
Bezpečnost především – ale bez prohřešků na stylingu
Od prvních skic nového modelu Astra jeho tvůrci věděli, že v ochraně a bezpečnosti nelze dělat sebemenší kompromisy. Proto například vyvinuli zcela nové „inteligentní“ nárazníky, které minimalizují poškození při čelních a záďových nárazech, snižují riziko poranění chodců při kolizích a šetří i peněženku zákazníků při pozdějších opravách.
Tvary karoserie Astry nové generace se dlouho ladily i ve větrném tunelu, tak, aby se podařilo dosáhnout žádoucího aerodynamického přítlaku zejména zadních kol, aniž by se ovšem zvyšoval aerodynamický odpor.
Interiér Opelu Astra nové generace je útulný i dramatický
Interiér Astry nové generace splňuje bezezbytku přísliby, dané designem exteriéru: Umělecký cit se snoubí s příslovečnou německou precizností i v prostoru pro cestující.
Nejvýraznějším znakem interiéru jsou velkorysé dynamické linie a klenuté povrchy, vytvořené se speciálním důrazem a pozorností k detailům – tak pokračuje vývoj nového designerského jazyka značky Opel, který se poprvé představil s uvedením nového Opelu Insignia.
„Astra je sportovně stylizovaným modelem nižší střední třídy s elegantními rysy, zatímco Insignia je elegantním vozem střední třídy se sportovním nádechem,“ říká John Puskar, ředitel GME Interior Design.
Interiéroví designeři dodali Astře atletický vzhled použitím černého interiéru a červeného prostorového osvětlení. Eleganci reprezentují chromované detaily a použití mimořádně kvalitních materiálů. Důsledná pozornost byla věnována hmatovému vnímání vozu – všechny povrchy, kterých se řidič a cestující dotýkají, jsou příjemné na dotyk. Stylisté Opelu připravili speciálně pro novou Astru dvě nové verze kombinace barevného ladění a výbavy interiéru: Rudou „Spice Red“ a modrou „Ocean Blue“.
Nová Astra se ale zároveň profiluje jako stoprocentně praktický vůz – o tom svědčí spousta prostorných odkládacích schránek nebo mimořádně kvalitní sedadla. Z celého interiéru doslova vyzařuje kvalita zpracování každého detailu.
Motivy křídla a břitu harmonizují exteriér a interiér.
Konzistentnost designu podtrhuje opakující se motivy křídla a břitu, poprvé představené v Insignii, nově interpretované v interiéru, tak i exteriéru nové Astry. V tomto případě je motiv břitu zřetelně patrný např. z provedení dveřních madel nebo stylingu základny řadicí páky či volantu.
Po otevření dveří je designerský motiv křídla okamžitě evidentní na klenutém přístrojovém panelu, který doslova objímá řidiče a vpředu sedícího pasažéra, protože se ve velkém oblouku táhne přes celou šířku kabiny až do bočních výplní dveří. Přístrojová deska má černý, jemně zrnitý povrch s decentně odlišnou texturou od ostatních povrchů ve voze.
Obecně lze konstatovat, že v interiéru Astry lze najít jen velmi málo rovných linií a křivek – namísto toho jsou linky dramaticky klenuté a doslova přitahují oči pozorovatele. Interiérové osvětlení umocňuje útulnost vnitřního prostředí – například poosvětlení řadicí páky avizuje jízdní dynamiku vozu. Výrazně zešikmené čelní sklo podporuje pocit vzdušnosti, který zdůrazňují i malý okénka před mezi dolní části A-sloupku karoserie a předními dveřmi.
Natočený středový panel zlepšuje orientaci řidiče
Pocit prostornosti interiéru vytváří i středový panel, pootočený pod úhlem 30o, který se táhne shora od horní části palubní desky až k řadicí páce, která je v pohodlném dosahu ruky řidiče.
Centrální konzole, výdechy ventilace a esovitě tvarovaná madla dveří mají perfektní „finiš“ – hluboký klavírní lak nebo matně leštěný hliník, což ještě umocňuje pocit kvality interiéru. Velkou pozornost věnovali návrháři vnitřnímu osvětlení – v noci je červeným difuzním světlem ozářená spodní část řadicí páky, dveřní panely a středová konzole nad hlavami posádky.
Podobně jako v Insignii, také v Astře jsou otáčkoměr, rychloměr, teploměr a palivoměr orámované chromem ve stylu chronometrů, což vytváří technicky laděný design. Tubusy velkého otáčkoměru a rychloměru jsou v zájmu dokonalé orientace řidiče natočeny mírně k sobě.
Dva nové laky
V nabídce nové Astry jsou čtyři úrovně výbavy – Essentia, Enjoy, Sport a Cosmo. Essentia si přináší vyvážený, harmonický vzhled; Enjoy podporuje mladistvý, moderní image; stupeň Sport je vitální a dynamický, Cosmo staví na eleganci.
Hlavním barevným motivem kabiny ve všech stupních výbavy je neutrální a elegantní černá. Kromě toho verze Enjoy nabízí čalounění horní části palubní desky červeným či modrým materiálem. Čalounění dveřních výplní může být barevně sladěné s čalouněním sedadel.
Spousta odkládacích prostor, výborná sedadla
Opel neustále sleduje zájmy a preference svých zákazníků, a proto pro novou Astru připravil mnohem více odkládacích schránek v interiéru. Dveřní kapsy jsou schopné pojmout až 1,5-litrové lahve, ve středové konzoli je místo pro MP3 přehrávač či iPod, na straně řidiče je malá odkládací schránka a zákazníci si mohou objednat např. zásuvku pod sedadlem spolujezdce.
Konstruktéři rovněž vyvinuli podlahu zavazadlového prostoru nastavitelnou ve třech směrech, která výrazně zvyšuje flexibilitu. Díky ní lze např. skrýt předměty pod falešnou podlahu nebo do prostoru v zádi vozu uložit až 370 litrů zavazadel.
Sedadla jsou dalším příkladem mimořádných kvalit Astry – mají totiž nejširší rozsah nastavování v rámci celé automobilové třídy, a to včetně výškového nastavování v rozsahu 65 mm a podélného v rozsahu 280 mm. Každý řidič si díky tomu rychle najde svoji ideální pozici za volantem. Kromě toho sedadla ESS (Ergonomic Sports Seats) mají vylepšené nastavování sklonu, ve 4 směrech nastavitelnou oporu v bederní části, ergonomický tvar sedadel včetně vynikajícího bočního vedení a vypěňovaných podpěrných prvků.
Odkládací prostory: Problém s odkládáním drobností vyřešen!
Astra nové generace má velmi chytře vyřešené odkládací prostory v interiéru – 15-členný tým návrhářů a konstruktérů pracoval na tomto konceptu téměř tři roky. Návrháři si na základě precizního průzkumu trhu nejprve vytvořili seznam dvaceti věcí, které evropští zákazníci nejčastěji skladují v automobilech: Propisovačky, mince, baterku, autoatlas, sluneční brýle, parkovací hodiny, tašku, papírové ubrousky nebo kapesníčky, mobilní telefon, CD disky, sladkosti, pohárky, knihy, časopisy, noviny, ovoce, lékárničku, sako; 1,5/1,0/0,5-litrové lahve s nápoji… A, samozřejmě rukavice.
Návrháři dále zjišťovali, kde přesně by řidič a pasažéři chtěli mít tyto věci uložené a hledali co nejpraktičtější řešení. Je to logické – žádný řidič nechce mít nutně potřebnou mapu uloženou hluboko v zavazadlovém prostoru.
Potom se tým, zkoumající odkládací prostory, soustředil na optimalizaci použitelnosti a přístupnosti – jednoduše řečeno: Na flexibilitu každého využitelného prostoru v kabině. Max Kuncl, výkonný integrační manager, to přirovnal k sestavování puzzle: „Pro náš tým bylo důležité nejenom najít prostory, do kterých se všechny předměty vejdou – interiér nové Astry musel stále skvěle vypadat a naše řešení musela odpovídat vysokým standardům kvality, na kterých Opel trvá.“
Řešení jsou v nové generaci Astry často neuvěřitelně jednoduchá: Schránka pro slunečné brýle našla místo nad dveřmi na straně řidiče. Držáky mincí a propisovačky jsou vytvarovány ve vnitřní hraně odkládací skříňky v palubní desce. Schránka samotná má dvě vyjímatelná oddělení. Kromě toho se pod spínačem světel na straně řidiče objevila ještě jedna malá schránka.
I další nové možnosti jsou jednoduché, promyšlené, praktické: Do středové konzole se vejde až 9 CD disků, nechybí odkládací košík a vložka se dvěma držáky nápojů. Středová konzole má navíc falešné dno – třeba na ukrytí minci na zaplacení dálničního mýta. Pod sedadlo spolujezdce lze přidat zásuvku, dost velkou třeba pro náhradní obuv.
Také odkládací prostory v zadní části vozu jsou podobně propracované – nechybí tam např. prostor pro lahve s nápoji, nebo zásuvka na 12 V, vhodná pro připojení MP3 přehrávače.
Zavazadlový prostor má na pravé straně prohlubeň pro uložení výstražného trojúhelníku a lékárničky. Zřejmě jeden z nejhezčích „triků“ konstruktérů je patentovaná podlaha Flex-Floor, kterou lze v zavazadlovém prostoru uložit do různých výšek, takže pod ní vznikne další úložný prostor.
Kvalita už v genech: Nová Astra je skvělá na pohled i na dotyk
I když většina laiků se domnívá, že designeři se starají pouze o umělecké ztvárnění vznikajícího objektu, pravda je, že v případě nového Opelu Astra byli návrháři konfrontování s německou precizností, která je nedílnou součástí práce konstruktérů.
Designeři automobilky Opel pracovali v těsném kontaktu s konstruktéry, takže nová Astra má kvalitu doslova v genech – a zákazníci ji mohou vnímat nejenom vizuálně, ale doslova ji i cítí. Toto vnímání kvality je důležité zejména v případě interiéru, kde o výsledném dojmu rozhoduje nejenom vzhled, ale i dotyk – a na použité materiály jsou kladeny vysoké nároky co do designu, ale i zpracování.
„Našim cílem bylo, aby vnímání kvality interiéru Astry nové generace bylo stejně intenzivní, jako v případě modelu Opel Insignia,“ říká Peter Hasselbach, který je odpovědný za vizuální kvalitu designu. „To přesně odpovídá dlouholeté filozofii značky Opel, která systematicky zavádí inovativní řešení a technologie i vysokou kvalitu i do segmentu kompaktních vozů.“
O kvalitě materiálů, použitých v nové Astře, nejlépe vypovídají zdrsněné materiály, texturované panely, vysoce kvalitní dekory, chromované zdobné prvky, ale třeba i příjemný pocit z ovládání nejrůznějších spínačů a knoflíků.
Vzorové prvky slouží jako standardy kvality pro dodavatele
Tým „Design Appearance Quality“ je odpovědný za kvalitu všech materiálů použitých v interiéru. Celkem devět skupin inženýrů-specialistů sestavovalo požadavky a specifikace na materiály nakupované u dodavatelů. V zájmu zaručení konzistentní kvality připravily tyto týmy vzorové etalony každého ze stovek dílů a prvků, které slouží jako kvalitativní standardy pro všechny dodavatele. Tyto etalony jsou výsledkem pečlivého vývoje a detailních analýz, prováděných během vývoje nového modelu. V tažení za maximální kvalitou jde Opel tak daleko, že jeho návrháři vyvinuli dokonce i speciální přístroj, který dokáže hodnotit stupeň lesku jakékoli součásti. Velmi přísně se dbá i na to, aby stejné prvky, dodávané různými dodavateli, byly barevně naprosto konzistentní.
Nejdůležitější povrchy v interiéru nové Astry jsou texturované, přičemž ve většině případů se hodnotily i dotykové pocity a vjemy. Stejně, jako v případě Insignie, také u nové Astry se věnovalo mimořádné úsilí pro dosažení maximální kvality každého prvku a detailu nového vozu.
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů