Nový dvanáctilitrový motor Scania je „ušit na míru“ dopravcům, kteří od svých vozů vyžadují vysoké výkony, maximální přepravní kapacitu a současně nízkou spotřebu pohonných hmot. Motor pracuje s využitím nové technologie turba a vstřikováním paliva, které zvyšují efektivnost a přispívají ke klidné a pohodlné jízdě. Je určen do nákladních vozů přepravujících těžké a objemné náklady s celkovou hmotností 40 až 60 tun.
Dvanáctilitrový šestiválec s výkonem 345 kW (470 k) je první motor Scania vybavený novým vysokotlakým vstřikovacím systémem (high-pressure injection – Scania HPI), jehož vývoj a výroba probíhá ve spolupráci s firmou Cummins. Společný vývoj systému začal v roce 1992 a jeho výroba pro Cummins byla zahájena začátkem roku 1999. Po dvou letech je nyní dolaďování. Motor využívá také Scanií vyvinutý nový systém elektronického řízení motoru a turbocompounding – koncept recyklace energie, jímž se švédští odborníci začali zabývat již před deseti lety.
Při srovnání s dvanáctilitrovým motorem o výkonu 309 kW (420 k) dochází u nového motoru díky zařízení turbocompound ke zvýšení výkonu, zatímco největší točivý moment narůstá z 2000 na 2200 N.m mezi 1050 a 1350 ot./min. Hodnota točivého momentu klesá při 1000 ot./min pouze na 2150 N.m. Tradiční turbodmychadlo zpracovává část tepelné energie z výfukových plynů. Během tohoto procesu klesá teplota asi o 100 oC na přibližně 600 oC. Turbocompound je přídavná turbína namontovaná na výfukovém potrubí za běžným turbodmychadlem. Tato turbína při otáčkách 50 000 ot./min (a rychlosti motoru 1800 ot./min) odčerpává zbytkovou energii z výfukových plynů a snižuje tak jejich teplotu o dalších 100 oC na méně než 500 oC.
Energie získaná přídavnou turbínou je odváděna přes hydraulickou spojku zpět na klikový hřídel motoru, čímž se zvyšuje výkon a celková efektivnost. Hydraulická spojka slouží k plynulému vyrovnávání výkyvů rychlosti. Ze spojky je výkon přenášen do setrvačníku přídavným ozubeným kolem, vloženém mezi rozvodová kola. Všechna tato ozubená kola jsou spolu se setrvačníkem namontována na zadní straně motoru. Tuto metodu opětovného využití vysokého výkonu přídavné turbíny (50 000 ot./min) pro pohon klikového hřídele motoru (500 – 2000 ot./min) si Scania nechala patentovat.
Vstřikování ovládá zcela nový systém elektronického řízení motoru, vyvinutým rovněž Scanií a postupně zaváděný i u ostatních motorů Scania. Systém zahrnuje celou řadu nových prvků, které spolupracují s ostatními elektronickými systémy ve vozidle. Některé funkce mohou být nastaveny podle individuálních požadavků dopravce. Například řidič může volit optimální otáčky pro použití PTO.
V evropské dálkové dopravě dochází v poslední době právě v segmentu řadových šestiválcových motorů nad 450 k ke značné expanzi. Dnes se jich na starém kontinentě prodává více než 20 000 ročně a děje se tak především na úkor prodejů v segmentu nižším (od cca 390 k), jejichž prodeje představují zhruba 100 000 jednotek ročně.