Anketu vyhlašuje odborný magazín Engine Technology International a o výsledcích rozhoduje hlasování 76 novinářů z pětatřiceti zemí celého světa.
Ve třináctileté historii ankety Engine of the Year je to poprvé, kdy v ní zvítězil Ford. Čekání stálo za to, 1.0 EcoBoost totiž nasbíral od porotců vůbec nejvyšší skóre za celou dobu existence ankety.
Joe Bakaj, viceprezident Fordu odpovědný za globální vývoj pohonných jednotek řekl:
„Když jsme se pustili do konstrukce tohoto motoru, nastavili jsme si laťku opravdu hodně vysoko. Chtěli jsme dosáhnout nevídaně nízké spotřeby, překvapující dynamiky a kultivovanosti, a to vše ve velmi malém tříválcovém motoru.“
Tým reagoval na tuto zdánlivě neuskutečnitelnou výzvu několika opravdu zajímavými inovacemi. Výsledkem je nový světový standard pro zážehové motory.
Dean Slavnich, předseda poroty „International Engine of the Year“ a šéfredaktor magazínu Engine Technology International, prohlásil:
„Je to zasloužené vítězství pro skutečně pozoruhodný motor.“
Agregát tak malý, že by se vešel na list papíru A4, byl zkonstruován v technických střediscích společnosti Ford v britském Duntonu a německém Merkenichu. Vyrábí se v rumunské Craiově a německém Kolíně nad Rýnem.
1.0 EcoBoost
– je osazen turbodmychadlem s nízkou setrvačností, které zajišťuje rychlou odezvu na sešlápnutí plynu již od nízkých pístových rychlostí motoru a dokáže se roztočit až na 248 000 ot./min.
K dalším technickým inovacím motoru 1.0 EcoBoost patří:
- sběrné výfukové potrubí odlité přímo do hlavy válců – snižuje teplotu výfukových plynů a umožňuje dosáhnout optimální směsi paliva a vzduchu v širším rozsahu otáček
- speciální litinový blok motoru – zahřeje se rychleji než obvykle používaný hliníkový, k zahřátí na provozní teplotu spotřebuje asi o 50 procent méně energie
- oba hlavní řemeny jsou ponořeny v olejové lázni – tišší a účinnější chod motoru
- namísto obvyklých vyvažovacích hřídelí, které spotřebovávají část výkonu motoru, jsou zde vibrace vznikající v důsledku tříválcové konfigurace potlačovány záměrně „nevyváženým“ setrvačníkem – jeho kmity působí proti kmitům klikové hřídele
Agregát 1.0 EcoBoost debutoval v letošním roce pod kapotou evropského Focusu, brzy bude k dostání rovněž v modelech C-MAX a B-MAX. Od příštího roku bude 1.0 EcoBoost k dispozici i ve Spojených státech, později bude nabízen také v Asii a Africe.
Nový Focus
– s motorem 1.0 EcoBoost v provedení 74 kW má nejnižší spotřebu paliva ve své třídě, 4,8 l/100 km, při emisích CO2 109 g/km. Kombinovaná spotřeba varianty 92 kW činí 5,0 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 na úrovni 114 g/km.
Za první měsíc, kdy byla tato novinka v prodeji, si Focus 1.0 EcoBoost objednalo více než 4 700 zákazníků Fordu. To znamená, že na tříválcový EcoBoost připadla téměř jedna čtvrtina všech objednaných Focusů na devatenácti tradičních evropských trzích.
Ford of Europe
– plánuje zvýšit roční objem výroby automobilů poháněných úspornými zážehovými motory EcoBoost ze 141 000 v roce 2011 na 480 000 v roce 2015. Společnost předpokládá, že z toho více než 300 000 vozů bude mít pod kapotou právě 1.0 EcoBoost.
„International Engine of the Year“
– Mezinárodní motor roku vybírá porota 76 motoristických novinářů z 35 zemí celého světa. Porotci hodnotí chování v běžném provozu, dynamiku, hospodárnost, kultivovanost a úspěšnou aplikaci pokročilých technických řešení. O oblibě litrového EcoBoostu mezi porotci svědčí i skutečnost, že mu udělili o 28 procent více bodů než nejbližšímu soupeři. Dosažené bodové skóre pak bylo vůbec nejvyšší v celé historii ankety.
„Fakt, že tříválec pohání s takovou lehkostí automobil velikosti Fordu Focus, dokazuje, že budoucnost spalovacího motoru je opravdu růžová,“ zdůraznil Slavnich. „Výkon, odezva a velmi dobrá spotřeba v reálném provozu jsou jen vrcholkem ledovce předností tohoto motoru. Dobrá práce, Forde!“
Také další porotci měli pro 1.0 EcoBoost slova chvály.
„Je-li downsizing cesta vpřed, není v současnosti lepší příklad než tento. Má stejný výkon jako atmosféricky plněný motor 1,6 l, který nahradil, a jede mnohem rázněji,“ řekl britský novinář John Simister.
„Díky dobrému točivému momentu již od nejnižších otáček poskytuje technicky vyspělý tříválec dynamiku malého turbodieselu, ale bez jeho hluku a vibrací,“ řekl Christophe Congrega z francouzského časopisu L’Automobile Magazine.
Český porotce Tomáš Hyan, šéfredaktor časopisu Automobil revue, dodal:
„Tento motor je tak skvělý, že ani nepoznáte, že mu jeden válec ‚chybí‘, dokud se nepodíváte pod kapotu. Oceňuji zejména jeho vyspělá technická řešení jako miniaturní turbo integrované do výfukového potrubí, originální systém vyvážení bez protiběžného hřídele nebo rozvodový řetěz v olejové lázni. Motor má navíc skvělý výkon i zátah!“
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.