Nový Ford Focus druhé generace na našem trhu (5. pokračování)

V pěti pokračování jsme Vás seznámili s novým Focusem a jeho konstrukčními detaily a provozními vlastnostmi.

Od zahájení výroby Focusu první generace v roce 1998 až k dnešnímu novému modelu druhé generace.

JIŠTĚNÉ VÝKONY – BRZDY FOCUSU


Konstruktérům automobilky Ford se podařilo při vývoji jeho brzdového systém docílit toho, že systém plní zři důležité požadavky: Je naprosto spolehlivý, komfortní a intuitivní. Brzdy jsou stoprocentně funkční a bez jakéhokoli kompromisu jsou schopné zastavit vůz za všech podmínek na mimořádně krátké dráze. Brzdový systém je naladěný tak, aby náběh brzdného účinku byl při jízdě nižšími rychlostmi v první fázi příjemně jemný a snadno dávkovatelný – tím Focus vychází vstříc řidičům, kteří je budou využívat především v městském provozu. Za pomoci nejmodernějších analytických metod konstruktéři připravili pečlivě vyvážený systém, který zaručuje optimální vztah mezi polohou pedálu plynu a brzdnou silou – řidič má mnohem příjemnější pocit jistoty a bezpečí ve všech rychlostních režimech.


Všechny modely Focus dostaly větší kotoučové i bubnové brzdy. Větší dimenze nejdůležitějších komponentů brzdového systému rozměry přinesly jeho efektivnější práci a zároveň se až o 30 procent prodloužila životnost brzd (v závislosti na způsobu používání vozu). Všechny modely mají protiblokovací systém brzd ABS s brzdovým asistentem ADAM (Advanced Dynamic Aid Mechanical), který dokáže zkrátit brzdnou dráhu při kritickém brždění. Systém ADAM sleduje síly působící na pedál brzdy a rychlost jeho sešlapování a umí rozpoznat kritické brždění. V takovém případě zařídí, že tlak v brzdovém systému bleskově stoupne na maximální hodnotu a udrží se na ni až do okamžiku, kdy řidič uvolní pedál brzdy.

„CHYTRÉ“ ŘÍZENÍ


V zájmu dokonale vyvážených vlastností, mezi které patří i precizní ovládání a řízení za všech rychlostí, dostal nový Ford Focus řízení s elektro-hydraulickým posilovačem EHPS (Electro-Hydraulic Power Assisted Steering), které se poprvé objevilo u modelů Focus C-MAX. Řídicí jednotka elektricky poháněného hydraulického čerpadla posilovače vyhodnocuje rychlost vozu s rychlost otáčení volantem a po bleskovém propočtení podle předem daného algoritmu zvolí systém optimální posilový účinek. V malých rychlostech je posilový účinek větší, takže i manévrování v omezených prostorách nebo při parkování je naprosto snadné, ve vysokých rychlostech dává „tužší“ volant řidiči příjemnější pocit bezprostředního kontaktu s vozovkou.


„Stále více výrobců automobilů předchází od konvenčních hydraulických posilovačů k elektro-hydraulickým jednotkám, které usnadňují manévrování v malých rychlostech a přitom nesnižují přesnost řízení a jeho odezvu ve vyšších rychlostech,“ říká Andreas Wöhler, manažer týmu jízdní dynamiky. „Než volit kompromis čistě hydraulického systému, který ale optimálně funguje jen ve velmi úzkém spektru rychlosti jízdy, zvolili jsme dražší, ale pro řidiče mnohem příjemnější hybridní systém EHPAS. Ten dokáže dramaticky snížit ovládací síly v malých rychlostech, zatímco ve vysokých rychlostech zaručuje naprosto precizní ovládání.“


Na rozdíl od tradičních hydraulických systémů posilového řízení není systém EHPAS přímo závislý na otáčkách motoru, takže posilovač EHPAS je energeticky mnohem méně náročný. Díky tomu má vůz s posilovačem EHPAS až o 0,2 l/100 km (resp. asi o 3 %) nižší spotřebu než automobil s konvenčním hydraulickým posilovačem. Řídicí jednotka posilovače EHPAS neustále sleduje jízdní podmínky a podle toho reaguje.

ZCELA NOVÝ FORD FOCUS – POHONNÉ JEDNOTKY


Ulrich Kösters, manažer pohonných jednotek řady Focus: „Pro nový Ford Focus jsou připraveny velmi moderní pohonné jednotky, které se svými parametry řadí k nejlepším agregátům této třídy. Všechny motory nejenom potvrzují dynamický charakter nového Focusu, který si díky jim drží pověst modelu, který je doslova radost řídit, ale vynikají i spolehlivostí a pozoruhodnou hospodárností. Škálu našich zážehových motorů řady Duratec obohacuje nový čtyřválec o objemu 1,6 l Duratec Ti-VCT, vybavený proměnným časováním ventilů. Díky systému Ti-VCT má motor 1.6 Duratec Ti-VCT nejenom velmi nízkou spotřebu, ale i vyšší výkon a točivý moment. Pro nový model Focus nyní nabízíme také dva turbodiesely řady Duratorq TDCi, které mají přímé vstřikování nafty do válců systému „common-rail“. Motory jsou propojeny s moderními manuálními a automatickými převodovkami, nechybí ani převodovka Durashift CVT s plynule proměnným převodem, která Focusu propůjčuje nejenom pozoruhodnou flexibilitu, ale také hospodárnost.“ Oba turbodiesely mohou být na přání doplněny filtry pevných částic DPF (Diesel Particulate Filter).


Pro nový Focus je připravena celá řada moderních motorů, výraznou novinkou je zážehový čtyřválec Duratec o objemu 1,6 l, který je vybavený systémem proměnného časování ventilů Ti-VCT prostřednictvím dvojice natáčecích vačkových hřídelí.


Nový Focus tak zákazníkům dává možnost výběru z celkem čtyř zážehových motorů řady Duratec a dvou turbodieselů Duratorq TDCi s přímým vstřikování nafty do válců „common-rail“ – motory Duratorq TDCi mohou být na přání vybaveny filtry pevných částic DPF (Diesel Particulate Filter). V nabídce jsou také čtyři různé převodovky, nechybí ani nová převodovka Durashift CVT s plynule měnitelným převodem nebo populární šesti stupňová manuální převodovka Durashift.

TECHNOLOGIE Ti-VCT PRO MOTOR DURATEC 1,6 L


Marketingoví specialisté předpokládají, že nový zážehový motor Duratec Ti-VCT, který z objemu 1,6 l dává výkon 115 k bude patřit k nejpopulárnějším pohonným jednotkám nového Focusu. Tento agregát s proměnným časování ventilů prostřednictvím dvojice natáčecích vačkových hřídelů, disponuje v pásmu vyšších otáček vyšším točivým momentem, jeho výkon je vyšší o výrazných 15 k a přitom jeho spotřeba poklesla asi o 5 procent.


Systém hydraulického natáčení vačkových hřídelů je umístěný na čelní straně motoru, resp., jeho hlavy. Vačkový hřídel ovládající sací ventily se dokáže natáčet v rozmezí až 50 úhlových stupňů, hřídel ovládající výfukové ventily pak v rozmezí až 45 stupňů. V nízkých otáčkách nechává řídicí jednotka systému Ti-VCT vačkové hřídele v jejich výchozí pozici, která zaručuje snadné spouštění motoru. Se stoupajícími otáčkami motoru začíná hydraulický systém natáčet vačkové hřídele v zájmu lepšího plnění a vyplachování spalovacích prostoru. Maximální točivý moment motoru 1.6 Duratec Ti-VCT činí 155 Nm při otáčkách 4150 min-1, maximální výkon 115 k je k dispozici při otáčkách 6000 min-1.


Čtyřválec 1.6 Duratec o výkonu 100 k, který posloužil za základ při stavbě motoru 1.6 Duratec Ti-VCT, zůstává i nadále v nabídce.

ŠKÁLA ZÁŽEHOVÝCH MOTORů pro nový ford focus


V nabídce zážehových motorů pro nový Ford Focus jsou kromě vyspělého čtyřválce 1.6 Duratec Ti-VCT tyto další vitální a hospodárné agregáty:

  • 80 k – Čtyřválec Duratec o objemu 1,4 l, výkon 80 k (78 k/59 kW) při otáčkách 5700 min-1, max. točivý moment 123 Nm při otáčkách 3500 min-1.
  • 100 k – Čtyřválec Duratec o objemu 1,6 l, výkon 100 k (98 k/73 kW) při otáčkách 5500 min-1, max. točivý moment 150 Nm při otáčkách 4000 min-1.
  • 145 k – Čtyřválec Duratec o objemu 2,0 l, výkon 145 k (143 k/107 kW) při otáčkách 6000 min-1, max. točivý moment 185 Nm při otáčkách 4500 min-1. Tento největší agregát je charakteristický propracovaným tvarem spalovacích prostorů a nejmodernějším systémem čištění výfukových spalin, díky čemuž vyniká jak tichým a vyváženým chodem, tak také svými výkony, nízkou spotřebou a malým množstvím škodlivin ve výfukových plynech. Tento motor je překvapivě lehký a má extrémně dlouhou životnost a minimální servisní nároky.

Všechny zážehové motory s rezervou plní požadavky emisní normy 98/69/EEC.

LÁKAVÉ TURBODIESELY


Gerd Müller, manager pro vznětové motory „Motory Duratorq TDCi si od svého uvedení v modelech Ford získaly vynikající renomé. Pro nový Focus jsme nabídku řady motorů Duratorq TDCi rozšířili o agregáty o objemech 1,6 l a 2,0 l, které samozřejmě také vynikají výbornými výkonovými parametry, nízkou spotřebou a vyváženým chodem.“


Nabídka motorů pro nový Focus obsahuje jak čtyřválec 1.6 Duratorq TDCi, tak i větší čtyřválec 2.0 Duratorq TDCi. Oba tyto agregáty, které si svůj debut odbyly v modelu Focus C-MAX, jsou vybaveny systémem přímého vstřikování nafty do válců „common-rail“ druhé generace:

  • Čtyřválec Duratorq TDCi , objem 1,6 l, výkon 109 k (108 k/80 kW) při otáčkách 4000 min-1, max. točivý moment 240 Nm při otáčkách 1750 min-1.
  • 135 k – Čtyřválec Duratorq TDCi , objem 2,0 l, výkon 135 k (133 k/99 kW) při otáčkách 4000 min-1, max. točivý moment 320 Nm při otáčkách 2000 min-1.

Oba agregáty řady Duratorq TDCi vynikají i v reálném provozu velmi nízkou spotřebou, jsou mimořádně spolehlivé a nenáročné na servisní údržbu – všemi těmito aspekty přispívají motory Duratorq TDCi k velmi nízkým provozním nákladům nových modelů Focus. Oba tyto lehké agregáty s minimálními vnitřními třecími ztrátami nabízejí vyvážený poměr mezi mohutným točivým momentem v nízkých otáčkách, který se uplatní především při dynamičtější jízdě, a nízkou spotřebou. V zájmu plnění i těch nejpřísnějších emisních norem a limitů budou oba turbodiesely k dispozici také s filtry pevných částic DPF (Diesel Particulate Filter).

  • Dravý čtyřválec 2.0 Duratorq TDCi je standardně propojený se šestistupňovou manuální převodovkou Durashift. Tato sestava byla s nadšením přijata už v modelu Focus C-MAX – zákazníci si cení především pozoruhodné dynamiky jízdy v kombinaci s mimořádně nízkou spotřebou. Tyto vlastnosti skvěle ladí i s charakterem nového modelu Ford Focus.

PŘEVODOVKA DURASHIFT CVT A DALŠÍ


Pro modely Ford Focus poháněné vznětovým motorem 1.6 Duratorq TDCi je k dispozici převodovka Durashift CVT (Continuously Variable Transmission) s plynule měnitelným převodem. Převodovka Durashift CVT může pracovat buď v plně samočinném režimu, nebo jako sedmistupňová manuální převodovka.


Převodovka Durashift CVT se u zákazníků velmi dobře zapsala už po svém uvedení v modelech C-MAX, protože dokáže velmi jemně přenášet požadovaný výkon i měnit výsledný převod, přičemž tato elektronicky řízená převodovka zaručuje dokonce asi o 5 % nižší spotřebu než v případě konvenčních automatických převodovek.


Další převodovky pro nové modely Ford Focus:

  • Durashift 6-Speed – první šestistupňová převodovka automobilky Ford, která se velmi dobře osvědčila už v modelech Mondeo a Focus C-MAX. Převodovka Durashift 6-Speed je určena pro modely poháněné turbodieselem 2.0 Duratorq TDCi.
  • Durashift 5-Speed – prověřená pětistupňová manuální převodovka je standardní výbavou modelů Focus poháněných motory 1.4 Duratec, 1.6 Duratec, 1.6 Duratec Ti-VCT a 1.6 Duratorq TDCi.
  • Populární čtyřstupňová automatická převodovka Durashift 4-Speed automatic je k dispozici pro modely Focus poháněné zážehovým motorem Duratec o objemu 1,6 l.

NALADĚNÉ MOTORY


Motoráři automobilky Ford se při vývoji agregátů pro nový Ford Focus soustředili i na jejich pečlivé akustické naladění. Uklidňující spokojené brumlání v nízkých otáčkách, decentní šumění ve středních a vzrušující zvuk pohonného agregátu ve vysokých otáčkách – to jsou tři základní režimy „ladění“ motorů značky Ford.


Cílem specialistů na akustiku bylo vytvořit z interiéru Focusu příjemné místo pro osvěžující jízdu, což bylo podmíněno pečlivým vyvážením hluku motoru, aerodynamického hluku a hluku přenášeného do interiéru od kol a vozovky. Po nastartování se do volantu, sedadla ani řadicí páky nepřenášejí od motoru žádné vibrace – a to platí jak pro zážehové, tak i pro vznětové modely. Díky preciznímu odhlučnění motoru, jeho uložení do speciálních pouzder a pečlivému „naladění“ výfukového systému zůstává interiér nového Focusu mimořádně tichý za všech jízdních podmínek.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...