Nový Ford Focus druhé generace na našem trhu (2. pokračování)

V pěti pokračování Vás seznámíme s novým Focusem a jeho konstrukčními detaily a provozními vlastnostmi.

Od zahájení výroby Focusu první generace v roce 1998 až k dnešnímu novému modelu druhé generace.


Nový Focus třídveřový, pětidveřový a kombi:

Nový Ford Focus druhé generace na našem trhu (2. pokračování)
Nový Ford Focus druhé generace na našem trhu (2. pokračování)
Nový Ford Focus druhé generace na našem trhu (2. pokračování)


VYSOKÉ VÝKONY, VÝBORNÉ JÍZDNÍ VLASTNOSTI


Gunnar Hermann, ředitel vývoje vozů C-segmentu: „Při vývoji nového Focusu musel náš tým respektovat na deset tisíc individuálních požadavků a konstrukčních pokynů. Tím nejdůležitějším byl však jediný úkol: Připravit ještě lepší a vyspělejší nový Ford Focus. Vypořádali jsme se s těmito úkoly a připravili Focus, který je ještě funkčnější a efektivnější, zejména co se týká využití prostoru. Nový model vyniká také optimální ergonomií, je vzorem celé své třídě co se týká jízdních vlastností a chlubí se i atraktivním designem.“


Vynikající jízdní vlastnosti byly od počátku hlavním rysem modelů Ford Focus. Nový Focus na tuto tradici navazuje a překonává i svého předchůdce.


Delší rozvor a širší rozchod kol oproti model první generace propůjčuje novému Focusu vyšší stability a slibuje ještě prostornější interiér. Sedm let zkušeností se zadní nápravou Control Blade a nový, mimořádně tuhý přední pomocný rám – to jsou hlavní konstrukční pilíře, na kterých stojí vylepšený podvozek nového Focusu.


Řidiči ocení vylepšený cestovní komfort, který nabízí nový Ford Focusu, aniž by se to jakkoli negativně odrazilo na vitalitě či stabilitě jízdy nebo přesných reakcích řízení. Nový podvozek, resp. zavěšení kol bylo připravováno tak, aby se ještě účinněji izoloval interiér vozu od vibrací přenášených od kol. I na méně kvalitních silnicích řidič zároveň zřetelně cítí, že jízda je naprosto stabilní, komfortní a že se může na svůj vůz stoprocentně spolehnout.


Na kvalitu jízdních vlastností nového Focusu má velký vliv i struktura jeho karoserie. Ačkoli už předchozí model byl při hodnocení tuhosti karoserie lídrem celé své třídy, promyšlená stavba skeletu a karoserie nového modelu přinesla ještě o osm procent vyšší tuhost v krutu. Řízení s elektro-hydraulickým posilovačem EHPAS snižuje ovládací síly na volantu při manévrování v nižších rychlostech, zatímco tužší řízení ve vysokých rychlostech zvyšuje pocit plné kontroly nad vozem. Řidič zřetelně cítí i mimořádnou bezpečnostní rezervu bohatě dimenzované brzdové soustavy, která dostala větší brzdové kotouče, takže vůz dokáže v kritických situacích zastavit na kratší dráze a jeho brzdové obložení má delší životnost.

„INTELIGENTNÍ“ SÍLA


V novém Focusu se objeví nový motor Ford Duratec Ti-VCT o objemu 1,6 l a výkonu 115 k. Tento moderní agregát má systém variabilního časování ventilů. Systém Ti-VCT (Twin Independent Variable Camshaft Timing) zlepšuje plnění i vyplachování motoru, který má díky tomu vyšší točivý moment, přičemž jeho průměrná spotřeba šla dolů až o 5 procent. Nový čtyřválec 1.6 Duratec Ti-VCT rozšiřuje škálu oblíbených zážehových agregátů Ford, která zahrnuje také šestnáctiventilové agregáty o objemech 1,4 l (výkon 80 k), 1,6 l (výkon 100 k) a 2,0 l (výkon 145 k).


V nabídce nové řady Focus jsou také vyspělé turbodiesely Duratorq TDCi vybavené přímým vstřikováním nafty systému „common-rail“. Řada těchto agregátů obsahuje motory Duratorq TDCi o objemu 1,6 l (výkon 109 k) a 2,0 l (výkon 135 k), které si svůj debut odbyly v modelu Focus C-MAX. Tyto lehké motory s velmi nízkými třecími ztrátami optimálně kombinují mohutný točivý moment v nízkých otáčkách, který umocňuje počitek ze sportovní dynamické jízdy, a nízkou spotřebu. Dvoulitrový agregát navíc těží z výhod svého propojení se šestistupňovou manuální převodovkou Ford. V zájmu maximálního snížení množství škodlivin ve výfukových plynech bude pro oba vznětové agregáty k dispozici filtr pevných částic DPF (Diesel Particulate Filter).


Pro model Ford Focus poháněný turbodieselem 1.6 Duratorq TDCi je k dispozici také nová samočinná převodovka Durashift CVT (Continuously Variable Transmission) s plynule měnitelným převodem. Převodovka Durashift CVT, která je výsledkem společného vývoje automobilky Ford a firmy ZF Transmissions, může pracovat buď v plně samočinném režim, nebo jako sedmistupňová manuální převodovka. Převodovka Durashift CVT dokáže snížit paliva až o 8 procent ve srovnání s konvenčními čtyř nebo pětistupňovými automatickými převodovkami. Pro nový model Focus jsou k dispozici také pěti a šestistupňové manuální převodovky Durashift a čtyřstupňová automatická převodovka Durashift.


V závislosti na specifických požadavcích jednotlivých trhů budou modely Ford Focus poháněné motory Duratorq TDCi plnit emisní limity norem Euro 3, Euro 4 a Euro 4 + DPF.

VYSOKÉ NÁROKY– VYSPĚLÉ TECHNOLOGIE


Nový Focus si přiváží řadu nových technologií, mezi nejvýraznější prvky patří:

  • Zámky KeyFree – odjišťují se bez použití klíčku
  • Termoizolační čelní sklo – propouští téměř pětkrát méně slunečního záření než standardní tónovaná skla, což zlepšuje tepelnou pohodu v interiéru a zvyšuje účinnost klimatizačního systému
  • Adaptivní světlomety AFL (Adaptive Front Lighting) – paprsek světlometů se natáčí spolu s řízením, resp. předními koly. V zájmu zpřístupnění technologie AFL nejširším vrstvám zákazníků Ford využívá halogenových světlometů namísto mnohem dražších xenonových světel
  • Bluetooth™ (BT) – technologie bezdrátového přenosu dat umožňuje bezdrátové propojení mobilního telefonu, osobního PDA organizéru a přenosného počítače
  • Hlasové ovládání – audiosystém, telefon, klimatizaci a navigační systém lze ovládat hlasovými pokyny
  • „Palubní kino“ – DVD přehrávač a u stropu montovaný displej umožňují pasažérům na zadních sedadlech sledovat z jízdy filmy, hrát počítačové hry nebo poslouchat vlastní hudbu i ve formátu MP3

FOCUS A BEZPEČNOST


Nový Focus má podobné priority jako jeho předchůdce – tedy i nastupující model bere bezpečnost a ochranu svých pasažérů za absolutní prioritu. Mimořádná míra pasivní bezpečnosti staví především na využití nejmodernějších bezpečnostních technologií a extrémně tuhé karoserii.


Skelet a karoserie nového Fordu Focus zaručují pasažérům v případě kolize maximální míru ochrany. Mimořádně tuhý skelet vytváří kolem prostoru pro cestující pevnou ochrannou klec, bránící pronikání okolních předmětů do životního prostoru posádky, deformační zóny v přesně vytypovaných místech karoserie pak slouží k účinnému maření nárazové energie a jejímu rozvádění do ostatních struktur karoserie mimo interiér vozu. Karoserie Focusu využívá plechů proměnné tloušťky, které jsou svařovány laserovým paprskem. Řada konstrukčních prvků je vyrobena z vysoce pevných ocelí. Ochranné vlastnosti tuhého skeletu i deformačních zón byly velmi pečlivě testovány – nejprve během matematických simulací na výkonných počítačích, posléze i fyzicky při bariérových testech ve známém bezpečnostním centru automobilky Volvo ve Švédsku.


Nový Focus může být podle požadavků jednotlivých trhů vybaven bočními airbagy i průběžnými hlavovými airabgy, kryjícími prostor bočních oken od předního A-sloupku až po C-sloupek karoserie. Do bezpečnostní výbavy dále patří předpínače bezpečnostních pásů s omezovači tahu a kotevní místa systému ISOFIX pro uchycení dětských sedaček. Do standardní bezpečnostní výbavy všech modelů patří dvojice čelních airbagů.


Unikátním prvkem jsou na přání dodávané nastavitelné pedály, díky kterým si za volantem najdou svoji optimální pozici řidiči různého vzrůstu – pohodlnější poloha při řízení přináší také vyšší bezpečnost jízdy.

FOCUS A PROVOZNÍ NÁKLADY


Konstruktéři nového Fordu Focus dobře věděli, že výše provozních nákladů výrazně ovlivňuje popularitu každého automobilu. Proto také provozní náklady nového Focusu patří k nejnižším v celé třídě.


Nejvýznamnější položkou provozních nákladů jsou výdaje za pohonné hmoty. Vyspělé motory Duratec Ti-VCT a Duratorq TDCi nebo nová převodovka Durashift CVT pomáhají snížit spotřebu paliva na nejnižší možnou míru a tím šetřit provozní náklady.


Také na nový Focus se vztahují prodloužené servisní intervaly, se kterými vyjel už Focus C-MAX. Majitelé těchto vozů by měli zajet do servisu k pravidelné prohlídce jen jednou za rok nebo vždy po ujetí 20 000 km. Také díky tomu jsou celkové provozní náklady vozů Ford Focus velmi příznivé.


Při hodnocení provozních nákladů hrají významnou roli také pojišťovací sazby. Díky celkové kvalitě, spolehlivosti a konstrukci, která usnadňuje údržbu i případné opravy, se například v Německu na vozy modelové řady Focus vztahují velmi výhodné pojišťovací sazby.

ZCELA NOVÝ FORD FOCUS – EXTERIÉROVÉ PRVKY


Chris Bird, ředitel Ford of Europe zodpovědný za design „Chtěli jsme, aby připravovaný model dával svým designem okamžitě najevo: „Ano – jsem Focus!“ Zároveň jsme se snažili, aby Focus nové generace působil robustnějším dojmem a aby z něj vyzařovala jeho mimořádná kvalita. Myslím, že jsme posunuli vnímání designerského jazyka evropského Fordu zase o notný kus dál. Věříme, že zákazníci naše snažení ocení. Jakkoli bylo naše zadání obtížné, byla to krásná tvůrčí práce. Jako jednu z největších designerských výzev vnímám přípravu nového stylingu, který však musel osobitým způsobem rozvíjet rysy Focusu první generace. Focus se profiloval jako lídr své třídy, okouzlil evropské zákazníky a našim úkolem bylo propůjčit novému modelu ještě více stylu a funkčnosti, aby dokázal vyhovět rostoucím nárokům nových zákazníků.“

OSOBITÝ PROFIL


Sportovní naturel nového Focusu je dobře patrný z křivek a oblin jeho karoserie, jejíž design působí nyní dospělejším a hodnotnějším dojmem a ve všech karosářských verzích jasně vypovídá o vysokých kvalitách nového modelu. Nastupující Focus přesto přebírá řadu stylistických prvků od svého předchůdce a formuje je do osobité symbiózy charismatického vozu. Zejména bočním profilem se nový model zřetelně odkazuje na svého předchůdce.


Nový Focus je větší než model předchozí generace a jeho karoserie působí „svalnatějším“ dojmem. Tento pocit zvýrazňují především vyklenuté podběhy kol, které jsou ještě originálněji začleněny do celkového designu nového vozu. Nový Focus vypadá příjemně dravě i v momentu, kdy pouze stojí u chodníku. Výrazná maska chladiče, typická pro všechny modely značky Ford, světlomety a otvory pro přístup vzduchu k motoru a brzdám, které jsou podobně stylizované u modelů Mondeo, Fiesta, Fusion i Focus C-MAX, umocňuje image nového Focusu jako velmi výkonného a po všech stránkách hodnotného moderního vozu. Nízká příď Focusu je výrazně sešikmená, výrazněji než u jiných modelů automobilky Ford. Od přídě potom linie boků plynule stoupá k osobitě pojaté zádi, klínovitý profil dělá z nového Focusu opravdového „atleta“.

DYNAMICKÉ LINIE


„Boční profil nového Focusu charakterizují dvě výrazné designerské linie,“ říká Chris Bird. „První křivka se vine těsně kolem podběhů předních kol a potom pokračuje podél celé délky vozu. Druhá, velmi zřetelná linie se táhne ze středu přídě vozu dozadu a zvýrazňuje dynamické křivky A-sloupku a C-sloupku karoserie.“ Posunutím předního sloupku karoserie asi o 100 mm dopředu a jeho výraznějším skloněním vzniklo uvnitř vozu více prostoru a toto řešení se pozitivně projevuje také v míře ochrany posádky při čelním nárazu.


Vizuálně nejdramatičtější rozdíly mezi novým Focusem a jeho konkurenty lze nelézt na zadní části vozu. Díky promyšlenému uspořádání vnitřních prvků a komponentů mohli designeři navrhnout velmi originální dynamický profil vozu, díky kterému zejména třídveřové verze výrazně připomínají vozy kupé, přičemž jde ale samozřejmě o plnohodnotně pětimístný automobil. Neméně dynamicky elegantní jsou potom i pětidveřové verze.


„Při vývoji designu verze kombi jsme se snažili tomuto modelu vtisknout co nejsportovnější grafiku, chtěli jsme, aby tento model měl v sobě něco jakoby italského,“ říká Claudio Messale, šéfdesigner nového Focusu. „Stejně jako v případě tří a pětidveřových verzí se nám to nakonec podařilo i u kombi, protože centrální linie kombi je poměrně přímá, takže nejenom dává základ designu celého exteriéru, ale zároveň dovoluje vytvořit velmi objemný prostor pro zavazadla aniž by se to negativně projevilo na dynamickém stylingu celého vozu. Zkrátka nemuseli jsme dělat skoro žádné kompromisy mezi funkčností a stylingem, což je velmi vzácné.“


Výrazné, sportovní linie přední části Focusu a jeho zadních sloupků patří k nejcharakterističtějším rysům nového modelu. Nastupující Focus působí nejméně tak dynamicky, jako jeho předchůdce, design nového modelu je však zároveň vybroušenější a ještě vyváženější. Ve stejném designerském duchu jako exteriér se nese i interiér nového modelu, který je současně o poznání prostornější a poskytuje řidiči i jeho spolucestujícím více místa a komfortu. Focus na první pohled dává najevo své vysoké hodnoty, nastupující model se profiluje jako opravdová čtyřkolová osobnost, kterou nelze v žádném případě přehlédnout či pominout.


„Na designu Focusu druhé generace je toho spousta nového, zároveň ale je to stále evidentně Focus, se vším, co k těmto modelům patřilo a patří – skvěle vyvážený poměr sportovního image a funkčnosti pro každodenní používání vozu,“ říká Chris Bird. „Nový Focus patří k největším vozům své třídy, což je dobrý předpoklad pro vytvoření úspěšných derivátů. Focus druhé generace je naprosto stejně dlouhý jako Focus C-MAX a má s ním také naprosto shodný rozvor. A jakkoli jsou oba vozy koncepčně odlišné, oba se okamžitě identifikují jako členové stáje značky Ford – k základním rozpoznávacím znamením Focusu patří např. jeho vertikální koncová světla.“

FOCUS DOSPĚL


Tým designerů, kteří připravovali exteriér nového Focusu, se soustředil na to, aby nastupující model představoval další posun designerského jazyka automobilky Ford. Focus je po všech stránkách „dospělým“ vozem, suverénním členem rodiny moderních automobilů značky Ford. Směs jednoduchých linií, které charakterizovaly design Focusu první generace, byla vystřídána jednotnějším stylingem, který zřetelně vypovídá o vysokých standardech, vtělených do konstrukce tohoto vozu, i o vyspělých technologiích, které se ukrývají – skryty zrakům pozorovatele – pod plechem elegantní karoserie nového vozu.


„Nástup Focusu první generace v roce 1998 znamenal velký impulz pro celý jeho automobilový sektor. Bylo tedy evidentní, že s novým modelem jsme chtěli navázat na to nejlepší z jeho předchůdce a udělat další významný krok směrem vzhůru tak, abychom si zase vybudovali náskok před konkurenty,“ říká Messale. „Chtěli jsme v tom nejlepším smyslu navázat na DNA prvního Focusu, museli jsme ovšem všechno zásadně aktualizovat, protože jsme pracovali na voze pro 21. století. Například grafika bočních oken je velmi blízká modelu první generace, ovšem dimenze nového Focusu nám umožnily propůjčit mu mnohem sportovnější profil.“


Prodloužením nového modelu se stylistům uvolnily ruce, takže nastupujícímu Focusu ve tří i pětidveřové verzi mohli vtisknout boční siluetu velmi připomínající vozy kupé. Vyklenutá křivka střechy těsně koresponduje s grafikou bočních oken, klesající zadní partie umocňují dynamický image vozu.

PROPRACOVANÁ KONSTRUKCE


Andreas Stichweh, manažer přípravy karoserií vozů segmentu C: „V případě moderních automobilů přesnost a pevnost skeletu a celé karoserie mimořádně výrazně ovlivňuje celkovou kvalitu produktu. Abyste připravili vůz, jako je nový Focus, musíte si klást opravdu vysoké cíle a změnit obvyklý způsob myšlení.“


Pro vytvoření robustního automobilu, který má být plně funkční po celou dobu předpokládané životnosti, je zapotřebí mnohem více než jsou jen bohaté konstrukční zkušenosti. S mnoha závazky konstruktérů automobilky Ford, které posouvaly laťku standardů kvality, se zákazníci dosud nesetkali. Mimořádná pozornost byla věnována každému konstrukčnímu detailu – funkčnost a životnost obrovského množství komponentů se nejprve ověřovala pomocí složitých výpočetních metod na výkonných počítačích a potom se testovala i na prvních vyrobených vzorcích. Jakékoli nedostatky se okamžitě odstraňovaly, navazující konstrukční řetězce nesměly mít jediný slabší článek!


Vyškolení pracovníci závodu automobilky Ford v Saarlouis a ve Valencii, odkud vyjely tři miliony Focusů první generace ve špičkové kvalitě, dále vylepšili výrobní postupy. Dobrou školou jim byly zkušenosti z výroby modelů Focus první generace a samozřejmě také modelů Focus C-MAX.


Na extrémně vysoké kvalitě nového modelu má velkou zásluhu využívání moderních progresivních metod a technologií – svařování laserovým paprskem, nasazení nemodernějších robotů či prověřování kvality důležitých svarů rentgenovými paprsky. O mimořádné kvalitě konstrukce vozu i práce výrobních týmů svědčí např. jen 3,5 mm široké spáry mezi karosářskými panely, přičemž povolená tolerance se snížila o třetinu na pouhý jeden milimetr. Díky tomu všemu je zaručeno, že výrobní kvalita nového Focusu vyhovuje přísným požadavkům jeho konstruktérů a designerů.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...