SSangYong Korando byl uveden na náš trh v únoru letošního roku.
Nové Korando patří do skupiny modelů, jejíž počet na automobilovém trhu je jedním z nejpočetnějších a soustavně stoupá: v současné době je na našem trhu nabízeno přes 56 modelů různých značek, které lze označit jako rodinné sportovně užitkové vozy, které při zvolení pohonu všech kol zdolají i středně těžký terén.
Vstup Koranda do takto početné skupiny modelů prodávaných na našem trhu, tedy není jednoduchý. Přesto si myslím, že na základě poznatků získaných z týdenního testu a dalších informací, lze předpokládat, že nové Korando si získá své příznivce a postupně se jeho prodeje budou zvyšovat.
Exteriér:
Nadčasový design zaoblených tvarů navržený úspěšným světovým návrhářem Giuorgettem Giugiarem mě zaujal svou atraktivní jednoduchou elegancí, odlehčenou robustností souvislým černým zbarvením vystouplých blatníku, prahů a nárazníků, což opticky snižuje výšku vozu. Ocenil jsem i charakteristickou mřížku chladiče, atraktivní přední dvouodstínový nárazník s mlhovými světlomety, dále pak elegantní dozadu snižující se boční linie a vzadu dvojitou koncovku výfuku zvýrazňující dynamiku vozu. Boční LED směrová světla a uvítací světlo jsou ve vnějších zpětných zrcádkách a třetí LED brzdové světlo je v zadním spoileru.
Interiér:
Interiér vozu je prostorný jak vpředu tak i pro všechny tři cestující vzadu. Všestranně seřiditelné sedadlo s dobrým bočním vedením, vyšší posez a multifunkční hloubkově i výškově nastavitelný volant mně umožnily zaujmout optimální
pozici pro bezpečné a pohodlné vedení vozu. Elegantní palubní deska nového Koranda je jednoduchá, všechny sdělovače ve dne i v noci dobře čitelné a stejně tak všechny ovládače jsou umístěny podle všech ergonomických zásad.
Nové Korando je vybaveno pro pohodlné a bezpečné vedení vozu mimo jiné palubním počítačem, parkovacím asistentem vzadu, bezfreonovou elektronicky řízenou automatickou klimatizací, tempomatem, ovládáním autorádia na volantu, LED směrovými světly na vnějších zrcátkách a řadou dalších položek u takto luxusně vybavených modelů již běžných.
Cestující jsou chráněni v případě nehody propracovanou konstrukcí karoserie a řadou airbagů: čelními airbagy řidiče a spolujezdce, bočními airbagy řidiče a spolujezdce a okenními airbagy pro přední i zadní sedadla. Vybavení systémem uchycení dětské sedačky ISO-FIX je samozřejmostí.
V interiéru je řada praktických odkládacích prostor a schránek.
Zavazadlový prostor objemu 486 l je dobře přístupný zadními rozměrnými sklopnými dveřmi. Po sklopení opěradel zadních sedadel se vytvoří rovná podlaha a zavazadlový prostor se podstatně zvětší.
Motor:
Zcela nový 16ti ventilový čtyřválcový naftový motor Koranda e-XDi 200 s přímým vstřikováním common rail s turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek a rozvodu DOHC dosahuje maximální výkon 129 kW (175 k) při 4 000 ot/min a nejvyšší točivý moment 360 Nm v rozsahu 2000 až 3000 ot/min. Motor bez prodlení ochotně reagoval na přidání plynu a umožňoval mně dosahovat vyšších cestovních průměrů v kopcovité krajině i s prudkými zatáčkami.
Převodovka:
Manuální šestistupňová vhodně odstupňovaná převodovka se pohodlně a snadno řadí.
Systém pohonu všech kol Active AWD:
Za normálních podmínek systém posílá výkon na přední kola. Okamžitě, jak se podmínky na silnici zhorší a kola začnou prokluzovat, elektronická řídicí jednotka podle aktuální situace rozděluje výkon mezi přední a zadní nápravu.
Režim uzávěrky 4WD Lock:
– umožňuje po stisku tlačítka pohon všech kol 50:50 pro jízdu v mimořádně obtížných podmínkách (terén, prudká stoupání). Pro ochranu tohoto systému lze jej využívat pouze do rychlosti 40 km/h.
Podvozek:
K bezpečné jízdě přispívá vybavení Koranda řadou bezpečnostních systémů jako ku příkladu elektrickým posilovačem řízení EPS, elektronickým stabilizačním programem ESP, protiblokovacím brzdovým systémem ABS, asistenčním systémem brzd BAS, elektronickým systémem rozdělování brzdné síly EBD, systémem nouzového signálu STOP ESS, podporou rozjezdu ve stoupání HSA, systémem plné kontroly trakčních sil FTCS a aktivním systémem ochrany proti převrácení vozu ARP. Díky kombinaci těchto systémů výrazně klesá možnost havárie a zvyšuje se bezpečnost posádky.
Jízda ve voze je příjemná zejména s ohledem na celkovou konstrukci vozu zejména měkčí pérování. Odhlučnění podvozku je na dobré úrovni, o motoru zejména při akceleraci to však nemohu bohužel potvrdit.
Jízdní výkony a spotřeba:
Nejvyšší hodnotu točivého momentu 360 Nm vykazuje motor od 2000 ot/min a tuto hodnotu drží až do 3000 ot/min. Vzhledem k tomu, že právě v rozsahu uvedených otáček jsem motor během testu převážně využíval – jezdil jsem v ekonomicky příznivých podmínkách – s velmi dobrou akcelerací a nižší spotřebou. Výrobcem udávanou kombinovanou spotřebu 6,4 l na 100 km jsem během testu nepřekročil. Jezdil jsem však pouze sám a bez zavazadel.
Při jízdě v terénu byla spotřeba samozřejmě vyšší podle jeho obtížnosti. Lehký a středně těžký terén Korando zvládal bez problémů. Limitem pro zdolávání terénu byl pouze nájezdový úhel vpředu 22,8 stupňů, vzadu 22,8 a minimální světlá výška 15 cm. Korando s rozvorem 265 cm je dlouhé 441 cm, široký 183 cm a vysoké včetně se střešními lyžinami 171 cm.
Výrobce udává maximální rychlost Koranda 179 km/hod.
Provozní hmotnost vozidla je podle výbavy 1 672 – 1 727 kg, nosnost střešních lyžin je 75 kg, maximální hmotnost brzděného přívěsu 2 000 kg, nebrzděného 750 kg.
Ceny SSangYong Koranda:
Cena testovaného Koranda s manuální šestistupňovou převodovkou ve výbavě Comfort je 549 917 Kč bez DPH a 659 900 Kč včetně DPH. (S automatickou převodovkou je cena o 40 000 Kč vyšší včetně DPH.)
V uvedené základní ceně je bohatá výbava – mimo již řad položek shora uvedených: metalický lak, vyhřívané přední (pod stěrači) a zadní okno, předpínače bezpečnostních pásů, aktivní opěrky hlavy, kůží potažený volant a řadicí páka, automatické zamknutí při rychlosti nad 30 km/h, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná vnější zrcátka, vyhřívaná přední sedadla, autorádio s CD a MP3, BULETOOTH, USB 2.0 + AUX audio port a další vybavení u tak komfortních vozů jako je Korando dnes již samozřejmé.
Pro informaci uvádím, že cena Koranda v nižší výbavě Active s pohonem jen předních kol je 579 900 Kč s DPH, 483 250 Kč bez DPH. Ve stejné výbavě, ale s pohonem všech kol je cena vyšší o 46 000 Kč s DPH. Vzhledem k bohaté výbavě i v nižším stupni výbavy jsou ceny tedy velmi příznivé.
V nejvyšším stupni výbavy Executive s automatickou převodovkou je cena Koranda 769 900 Kč s DPH a 641 583 Kč bez DPH.
V závěru musím uvést, že dílenské zpracování nového modelu SSangYong Korando pokládám za velmi dobré.
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií