Design nového Chevroletu Sparka je osobitý a elegantní jak je patrno nejlépe z následujících fotografií:
Palubní deska Sparka je netradičně řešená a výrazně osobitá. Všechny sdělovače ve dne i v noci dobře čitelné a stejně tak ovládače jsou umístěny podle všech ergonomických zásad tak, aby neodváděly nadměrně pozornost řidiče od dopravní situace. Nad středem volantu je v průhledu vlevo umístěn rozměrný analogový tachometr a vpravo přístrojový panel s digitálním otáčkoměrem a jednoduchým palubním počítačem. Nespornou výhodou je umístění přístrojového panelu na sloupku řízení, při nastavování volantu se pohybuje panel s ním a nedochází tak nikdy k jeho zakrytí věncem volantu.
Sedadla jsou pohodlná. Boční vedení předních sedadel hodnotím jako průměrné. Uvítal jsem vyšší posez a s tím související celkový velmi dobrý výhled z vozu. Objem zavazadlového prostoru 170 l. Ocenil jsem řadu praktických odkládacích schránek a prostor.
Testovaný Spark byl vybaven čtyřválcovým benzinovým motorem 1,0 s 16ti ventily s výkonem 50 kW (68 k) při 6400 ot/min. Nejvyšší hodnotu točivého momentu 93 Nm dosahuje při 4800 ot/min. Výrobce udává zrychlení z 0 na 100 km/h za 15,5 s a maximální rychlost 154 km/hod. Vhodně odstupňovaná pěti stupňová manuální převodovka se dobře řadí. Motor vyžaduje vzhledem k malému objemu více vytáčet, doporučuji zejména v kopcovitém terénu a při předjíždění řadit až při dosažení vyšších otáček. Motor ochotně zrychluje. Při využívání vyšších otáček motoru lze dosahovat i vyšších cestovních průměrů, samozřejmě za cenu zvýšené spotřeby benzinu. I na dálnici lze přirozeně jet rychlostí 130 km/h, ovšem při plném obsazení pěti osobami a se zavazadly, musíme při předjíždění zejména v kopcích se zatížením počítat. Velmi oceňuji dobré odhlučnění motoru i podvozku, takže při běžném hospodárné jízdě s využíváním otáček motoru do 4 500 ot/min nemusíte zesilovat hlas ani rádio.
Byl jsem překvapen, že Spark s poměrně vyšší výškou (155 cm) má dobrou stabilitu v zatáčkách i při bočním větru a přestože jde o malý vůz, dobře drží stopu. Vzhledem k délce pouze 366 cm a šířce 160 cm je Spark zejména ve městě pohyblivý a snadno zaparkovatelný.
Kombinovanou spotřebu 5,1 l/100 km uváděnou výrobcem jsem docílil o 0,4 l na 100 km nižší, tj. 4,7 l na 100 km. Jezdil jsem však pouze se spolujezdcem a bez zavazadel.
Testovaný Spark ve výbavě LS PLUS byl opravdu bohatě vybaven: má mimo jiné 6 airbagů – přední boční a okenní, posilovač řízení, ABS, palubní počítač, přední mlhové světlomety, manuální klimatizaci se vzduchovým filtrem, autorádio s přehrávačem CD MP3 a se vstupy AUX, USB s ovládáním na volantu,, 4 reproduktory, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, imobilizér motoru, nárazníky v barvě karoserie, sedadlo řidiče nastavitelné ve dvou směrech, úchyty sedadel ISOFIX na krajních zadních sedadlech, zadní sedadlo dělené 60/40 se třemi opěrkami hlav, zadní střešní spojler v barvě karoserie, střešní ližiny –stříbrné a pneumatiky 155/70 R14.
Cena testovaného Chevrolet Sparka s motorem 1,0 v nejvyšším stupni výbavy s tímto motorem možným – LS PLUS je u modelového roku 2010 včetně DPH 229 900 Kč. Metalíza je za příplatek 9 000 Kč.
Chevrolet Spark je však možné zakoupit i v nižších výbavách: Spark, Spark Plus, LS a LS Plus v cenách od 194 900 do 229 900 Kč.
Z příplatkové výbavy doporučuji zvolit za pouze 5 000 Kč elektronický stabilizační systém ESC, který obsahuje tyto doprovodné systémy: elektronický rozdělovač brzdné síly EBD, protiskluzový systém TCS, hydraulický brzdový asistent HBA a aktivní ochranu proti převrácení ARP.
V současné době lze Sparka zakoupit v rámci limitované edice KOMFORT s klimatizací se slevou 30 000 Kč za 199 900 Kč s touto bohatou výbavou:
6 airbagů – přední boční a okenní, ABS, manuální klimatizaci se vzduchovým filtrem, autorádio s přehrávačem CD MP3 a se vstupy AUX, USB, 4 reproduktory, centrální zamykání, elektricky ovládaná okna vpředu, imobilizér motoru, nárazníky v barvě karoserie, posilovač řízení, sedadlo řidiče nastavitelné ve dvou směrech, úchyty sedadel ISOFIX na krajních zadních sedadlech, zadní sedadlo dělené 60/40 se třemi opěrkami hlav a zadní střešní spojler v černé barvě.
Nový Chevrolet Spark je možné zakoupit též s motorem 1,2 l s výkonem 60 kW (81 k) avšak pouze ve vyšších výbavách LS Plus a LT v cenách 239 900 a 259 900 Kč (modelový rok 2010). O modelu s výkonnějším motorem 1,2 l uveřejníme test v příštím týdnu.
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií