Nová Scania T164 s motorem o výkonu až 427 kW (580 k)

Informace

Nová Scania T164 s motorem o výkonu až 427 kW (580 k)

Scania představuje dalšího zástupce v kategorii nejsilnějších automobilů – model T164 s kabinou T a šestnáctilitrovým motorem V8.

klikněte na obrázek – zvětší se

Nový model T164 se liší od svých předchůdců montáží kabiny výše, aby vznikl dostatečný prostor pro nový šestnáctilitrový motor V8. Výkon motoru, v závislosti na zvolené verzi, dosahuje 353 až 427 kW (480 až 580 HP) přičemž verze o síle 427 kW je vůbec nejsilnější motor odpovídající normě Euro 3. Model T164 je k dispozici v řadě variant s různými konfiguracemi náprav a kol. Scania tak dnes nabízí modely T s 11-, 12- a 16-litrovými motory ve výkonových variantách od 340 do 580 HP.

Hluboké posazení kabiny za 1,3 m dlouhou kapotu motoru poskytuje v případě čelního nárazu větší ochranu řidiči vozu. Řada z nich si kromě pocitu bezpečí nemůže vynachválit dobrou viditelnost. Kabina se dodává také v provedení Topline, tj. se stropem zvýšeným o 50 cm. Horní lůžko, které je 90 cm široké, je namontované vpředu nad čelním sklem. Na zadní stěnu se montují odkládací skříňky nebo prostorná „kuchyňka“ s úložným prostorem a místem pro chladničku a kávovar.

souprava Scania

Konstrukce modelu vychází ze stavebnicového principu. Pro různorodé potřeby dálkové dopravy, přepravy těžkých nákladů a stavebnictví se tak může vyrábět celá řada konfigurací se dvěma, třemi nebo čtyřmi nápravami. Většina komponent, včetně kotoučových brzd a automatizovaného řadicího systému Scania Opticruise, se zcela shoduje s komponenty užívanými při stavbě modelů s čelní kabinou.

Tahače s motorem vpředu

Až na výjimky, byly všechny tahače Scania do roku 1964 konstruovány s kabinou s motorem vpředu. Poté byla zahájena výroba první série Scania LB76 s čelní kabinou. Následovalo mnoho dalších typů vyráběných až do roku 1981. Vžitá představa o vysokém výkonu Scanií však vedla, v rámci této série, k výrobě modelu s motorem V8 vpředu. Motor V8 o síle 350 HP se pod úzkou kapotu tehdejších modelů nevešel, a tak Scania vyvinula “nosáče” na základě podvozku LB.

V roce 1981 představila Scania řadu GPRT 2. serie – zcela novou řadu sestavených z modulů. Proto mohl být motor V8 k dispozici jak pro vozidla s čelní (R142), tak i kapotovanou (T142) kabinou. Díky designu od Giugiara budil model T na silnicích zaslouženou pozornost. V roce 1988 na něj navázaly modely 3. série. Design série 4 (T114, T124 a T144) představené v roce 1996 vznikl v italské návrhářské dílně Bertone. Doposud posledním vozidlem této řady je T164 s novým motorem V8, který je nejsilnějším vozidlem svého druhu.

Opravdový truck

Ve Spojených státech má předsazenou kapotu naprostá většina vozů pro dálkovou dopravu. V Evropě se vývoj následkem povinného omezení délky vozidel, a z toho vyplývající snahy zvětšit nákladní prostor na maximum, ubíral jiným směrem. V průběhu padesátých a šedesátých let byly kabiny s motorem vpředu postupně zcela vytlačeny kabinami čelními. Nyní přichází zpět do Evropy nová vlna zájmu o „nosáče“. Dopravní předpisy limitující délku vozidel jsou sice stále v platnosti, ale v některých případech se celá povolená délka nevyužívá pro uložení nákladu, například u cisternových automobilů nebo u přepravníků sypkého materiálu. Dopravci si proto mohou dovolit “obětovat” část délky vozů a získat tak výhody a vyšší bezpečnost předsazené kapoty.

20. listopadu 2001, Jan Hamza st.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

ISSN 1213-709X | Copyright © Svět v bezpečí s.r.o.
Přidat na rssMonitor.cz