Durashift 5-tronic je už dnes v nabídce pro modely poháněné čtyřiadvacetiventilovým zážehovými šestiválcem Duratec V6 o výkonu 170 k, ale od května se bude montovat i do Ford Mondea s novým dvoulitrovým vznětovým turbodieselem Duratorq TDCi se systémem přímého vstřikování paliva typu „common-rail“ druhé generace. Tento motor dosahuje při 1800 ot/min nejvyššího točivého momentu 330 – 350 Nm a v současné době představuje špičku mezi vznětovými motory pro modelovou řadu Mondeo,.
Nová samočinná převodovka Durashift 5-tronic je vybavena řídicí jednotkou nové generace, která zabezpečuje nejenom velmi přesné, jemné, plynulé a efektivní řazení jednotlivých rychlostních stupňů, ale zároveň koriguje svoji činnost podle okamžitých jízdních podmínek a umí se dokonce přizpůsobit i jízdnímu stylu řidiče a přitom spotřeba vozů Ford Mondeo se samočinnou převodovkou Durashift 5-tronic se výrazně neliší od spotřeby „manuálních“ verzí. Dá se předpokládat, že po jejím vyzkoušení si ji zvolí i ti řidiči, kteří až dosud tvrdili, že by si vůz s automatem nikdy nepořídili.
Tato automatická převodovka „uvažuje“ jako dobrý řidič ovládající manuální převodovku, dokáže předvídat, co by v různých situacích řidič udělal. Řídicí jednotka automatické převodovky Durashift 5-tronic umožňuje podle požadavků řidiče a jízdní situace volbu a využití celkem jedenácti různých pracovních režimů:
Sportovní režim – Řídicí jednotka převodovky Durashift 5-tronic pomocí čidel sleduje práci řidiče s pedálem plynu a pokud se podle rychlosti a intenzity sešlapování plynu ukáže, že řidič evidentně preferuje dravý, dynamický styl jízdy, přizpůsobí mu převodovka řazení rychlostních stupňů tak, aby vůz dokázal maximálně zrychlovat. Po prudším stlačení pedálu plynu Durashift 5-tronic bleskově seřazuje směrem dolů a řídicí jednotka pracující ve sportovním režimu zároveň nechá motor výrazně vytočit – a až poté nařídí přeřazení na vyšší rychlostní stupeň. Pokud řidič začne pedál plynu sešlapovat umírněně, Durashift 5-tronic se vrátí do standardního jízdního režimu.
Horský režim – Převodovka Durashift 5-tronic rozpozná situace, kdy se vůz šplhá do táhlých stoupání, nebo se pohybuje v kopcovité krajině. V takovém případě se zvolí tzv. horský režim, který zabraňuje nepříjemnému „hledání“ správného rychlostního stupně – tedy známého jevu, kdy konvenční samočinné převodovky neustále přeřazují mezi nižším a vyšším stupněm. Převodovka Durashift 5-tronic přitom volí v závislosti na velikosti stoupání, vyhodnocení polohy pedálu plynu a okamžitého zrychlení vozu ze tří různých nastavení. Pokud vůz např. zrychluje jenom velmi zvolna, ale pedál plynu je výrazně stlačený k podlaze, potom řídicí jednotka ATCU pochopí, že vůz jede do prudkého stoupání a nechá aktuální rychlostní stupeň zařazený po celou dobu jízdy do kopce. Jakmile poloha pedálu plynu znovu odpovídá okamžitému zrychlení – vůz překonal stoupání a opět jede po rovině – převodovka opět začne řadit vyšší rychlostní stupně.
Režim jízdy z kopce – Podobně jako v případě jízdy do stoupání upravuje převodovka Durashift 5-tronic svoji činnost i při jízdách z kopce. Pokud systém zaregistruje, že vůz zrychluje, a přitom pedál plynu není odpovídajícím způsobem stlačen, převodovka sama přeřadí na nižší rychlostní stupeň tak, aby rychlost odpovídala řidičovým představám. Tento režim však není nastaven do okamžiku, dokud řidič nesešlápne brzdový pedál a nedá tak najevo, že chce snížit rychlost jízdy. Poté, co řidič začne opět přitlačením pedál plynu zrychlovat, obnoví se běžný režim práce převodovky a začnou se řadit vyšší rychlostní stupně.
Horký režim – Automatická převodovka Durashift 5-tronic si hlídá teplotu své náplně a v případě, že teplota kapaliny přesáhne nominální hodnotu (přibližně 110 oC), začne se převodovka sama chladit. Princip ochlazování je založený na schopnosti převodovky Durashift 5-tronic promíchávat kapalinu z oblasti horké strany měniče s chladnější kapalinou z ostatních částí skříně převodovky.
Studený režim – Elektronická řídicí jednotka převodovky Durashift 5-tronic dokáže po spuštění prochladlého motoru zařídit, aby se náplň převodovky co nejrychleji prohřála na provozní teplotu. Možnost využívání studeného a horkého režimu umožnila konstruovat převodovku Durashift 5-tronic jako zcela bezúdržbový prvek pro celou dobu životnosti vozu.
Režim Stop-and-go – V častých zácpách na dálnicích a extrémně hustém provozu ve městech se uplatní další pracovní režim. Řídicí jednotka převodovky rozpozná, že vůz popojíždí po metrech v dopravní zácpě, a pokud rychlost na více než 60 sekund nepřesáhne limit 28 km/h, převodovka navolí i pro rozjezdy namísto prvního rychlostního stupně „dvojku“. Jízda je tak i při popojíždění v zácpě „hladší“, a komfortnější.
Akcelerační režim – „Inteligentní“ řídicí jednotka převodovky snižuje tendenci k nechtěnému přeřazení na vyšší stupeň poté, co řidič dosáhl například při předjíždění požadované rychlosti a poněkud snížil tlak na pedál plynu. Právě nežádoucí přeřazení směrem nahoru bývá často terčem kritiky u vozů s konvenčními automatickými převodovkami. U převodovky Durashift 5-tronic je situace jiná: pokud řidič opravdu výrazně neubere plyn, zůstává aktuální rychlostní stupeň zařazen – a přeřazení směrem nahoru není možné. To se pozitivně projeví především při předjíždění nebo projíždění prudkých zatáček, kdy převodovka „drží“ zařazený rychlostní stupeň až do okamžiku, kdy řidič sešlápne brzdový pedál.
Řidič může řadit i jednotlivé rychlostní stupně. Jediné, co musí řidič při přechodu ze samočinného do manuálního modu udělat, je posunout páku voliče do polohy neutrálu a pak ji přesunout do souběžné kulisy, kde zůstane v pozici „Hold“. Návrat do automatického režimu práce převodovky je opačný. Přechod z automatického do manuálního modu i naopak je možné uskutečnit kdykoli za jízdy libovolnou rychlostí. Pokud řidič zvolí manuální režim, řadí jednotlivé rychlostní stupně krátkým pohybem páky voliče směrem dopředu (+) nebo dozadu (-). Elektronická řídicí jednotka neustále monitoruje jízdní podmínky tak, aby nedošlo k přetočení motoru, nebo aby naopak nepracoval v příliš nízkých otáčkách. Zároveň zabraňuje neúmyslnému dvojnásobnému přeřazení, ať už směrem nahoru nebo dolů.
Převodovka Durashift 5-tronic má tři ochranné okruhy:
Ochrana v režimu Kick-down (podřazení při předjíždění) – Ochranný systém převodovky Durashift 5-tronic zabraňuje poškození motoru a převodovky při akceleraci v rychlostech pod 70 km/h v případě, že by řidič zapomněl, že jede v manuálním modu. Systém ale rovněž chrání před pokusy např. zrychlovat při zařazeném čtvrtém rychlostním stupni z rychlosti 40 km/h.
Ochrana před přetočením motoru – Řídicí jednotka převodovky zabraňuje překročení limitu otáček 6500 ot/min v manuálním modu na jakýkoli rychlostní stupeň. Tato ochrana se vztahuje také na pokusy řidiče podřadit směrem dolů v neadekvátních otáčkách.
Zátěžová ochrana zabraňující škubání motoru – i v manuálním modu podřadí směrem dolů, spadnou-li otáčky motoru příliš nízko, a to i když se řidič snaží manuálně přeřadit na vyšší rychlostní stupeň
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.