Honda CR-V předchozí generace byla vozem velmi úspěšným na světovém i našem trhu. Na světových trzích se Hondy CR-V prodalo od roku 1997 více jak 1 000 000 kusů. Na našem a slovenském trhu se ji prodalo od roku 1997 do konce roku 2001 celkem 2 791 kusů, z toho v roce 1998 nejvíce – 1 051 – což představovalo 28 % podíl na trhu ve své třídě.
Testovaná Honda CR-V měla automatickou převodovku. Testovací jízdy s novou Hondou CR-V mně potvrdily, že nový motor 2,0 i-VTEC a nová konstrukce podvozku významně přispěly k podstatnému zkvalitnění jízdních vlastností Hondy CR-V. Výkon nového motoru mně umožnil během testu plnohodnotnou sportovní jízdu. Od 3 000 otáček motor ochotně zrychloval, pokud jsem jel do prudšího stoupání anebo jsem potřeboval na krátkém úseku předjíždět, pak po prudkém sešlápnutí plynu automatická převodovka bez prodlevy podřadila a Honda CR-V výrazně akcelerovala. Možnost rychlé jízdy i v prudkých zatáčkách mně umožňoval především systém pohonu všech kol Real Time 4WD, který při prokluzu předních kol bez prodlevy automaticky aktivoval náhon zadních kol a tak jsem mohl jet v zatáčkách anebo na silnicích kluzkých anebo se šotolinovým povrchem s naprostým pocitem jistoty a bezpečí a nemusel jsem ani snižovat rychlost. Na skutečnosti, že jsem s novou Hondou CR-V mohl jet sportovně, má rozhodující podíl zcela nová konstrukce podvozku, která poskytuje vozu stabilitu a přesné držení stopy. To ovlivňují i účinné brzdy s protiblokovacím systémem ABS a elektronickým rozdělováním brzdné síly EBD, přesné řízení a účinný posilovač řízení. Vyšší posez a dokonalý rozhled z vozu mě dodával pocit jistoty a bezpečí při vedení vozu. Jízdu v terénu umožňuje i větší světlá výška vozu – 20 cm a nájezdové úhly – přední 29, přechodový 18 a zadní 24 stupňů.
Nový motor 2,0 i-VTEC dosahuje nejvyšší výkon 110 kW (150k) při 6 500 ot/min a maximální hodnotu točivého momentu 192 Nm dosahuje již při 4 000 od/min. K výkonu a především ke zrychlování motoru a i ke snížení škodlivých emisí významně přispěl nový systém i-VTEC, který obsahuje variabilní časování a zdvih sacích ventilů. Výrobce udává maximální rychlost Hondy CR-V s automatickou převodovkou 167 km a zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,9 sekund a kombinovanou spotřebu 9,3 l na 100 km. Během testu jsem docílil i při sportovním způsobu jízdy průměrnou kombinovanou spotřebu 8,9 l na 100 km – jezdil jsem však pouze se spolujezdcem a bez zavazadel. Za zmínku stojí velmi nízká hladinu hluku v interiéru vozu – důsledek dobrého odhlučnění motoru i podvozku.
Automatická čtyřstupňová převodovka se systémem Grade Logic využívá senzorů a elektronické řídící jednotky, která nepřetržitě monitoruje výkon, zatížení a další faktory a podle toho zabezpečuje zařazení optimálního rychlostního stupně odpovídajícího vašim požadavkům a vašemu způsobu jízdy. Automatická převodovka řadí plynule, normální přeřazení jsem prakticky nevnímal – pouze na otáčkoměru jsem přeřazení zaregistroval náhlou změnou počtu otáček. Výhodou pro jízdu v terénu anebo za zhoršených povětrnostních podmínek je možnost omezit řazení převodových stupňů pouze na nižší tři rychlostní stupně jednoduchým zmáčknutím tlačítka na konci rychlostní páky, další omezení pouze na druhý, případně pouze první rychlostní stupeň se uskutečňuje přesunem řadící páky. Ocenil jsem, že zařazení volby automatické převodovky a i případně omezení řazení rychlostních stupňů je sdělováno světelnými symboly řidiči.
Nová Honda CR-V má větší pohodlnější sedadla, umístění řadící páky automatické převodovky na palubní desku a přemístění ruční brzdy taktéž na palubní desku umožnilo zvětšit sklápěcí stolek mezi předními sedadly. Podstatně je zvětšený vnitřní prostor, který je charakterizován svou variabilitou. Praktické jsou úložné prostory ve dveřích, pod sedadly, v palubní desce i v zadních dveřích. Zvětšen byl i zavazadlový prostor, který má objem 527 litrů, po posunu zadních sedadel o 17 cm má objem 628 litrů a po sklopení zadních sedadel 1 568 litrů. Výhodou je i možnost lůžkové úpravy sedadel jednoduše a rychle realizovatelné. Nová Honda CR-V má robustnější design, má lepší manévrovatelnost, zvýšenou tuhost karoserie a vyšší bezpečnost. Je delší a širší než její předchůdce, je dlouhá 458 cm, šíroká 178 cm a vysoká 171 cm. Rozvor náprav má 263 cm.
Významnou praktickou inovací je konstrukční úprava zadních dveří tak, že lze též otevřít pouze horní prosklenou část zadních dveří a jednoduše tak naložit drobnější předměty. Nový systém umožňuje při otočení klíčku vpravo otevřít samostatně prosklenou část anebo otočením klíčku vlevo otevřít celé zadní dveře.
Cena testované Hondy CR-V s automatickou převodovkou včetně DPH je 879 000 Kč. Cena se zdá vysoká, ale je třeba si uvědomit, že již obsahuje bohatou základní výbavu, která u řady jiných značek je výbavou příplatkovou. Základní výbava obsahuje mimo jiné čelní airbagy řidiče i spolujezdce včetně bočních airbagů, ABS+EBD, elektrické ovládání předních i zadních oken, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, stírač zadního okna, ostřikovače předních světel, automatickou klimatizaci, disky kol z lehkých slitin, autorádio s přehrávačem CD.
Cena nové Hondy CR-V s manuální pětistupňovou převodovkou je nižší o 30 000 Kč.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.