Fronteru druhé generace, která vyráží ve dvou tradičních verzích – kratší Sport a delší wagon – charakterizuje klasická rámová konstrukce, u které je karoserie usazena na robustní tuhý rám. Toto řešení je nepřekonatelné především v terénu.
Více síly i prostoru
Rámová konstrukce vychází vstříc také řidičům, kteří za svým vozem chtějí tahat mohutnější přívěsy. V závislosti na použitém motoru lze za „dlouhou“ Fronteru wagon zapojit přívěsy o hmotnosti až 2800 kg. Kratší Frontera Sport může tahat přívěsy o hmotnosti až 2400 kg, což je o 400 kg více, než u předchozí verze.
Rozvor třídveřové verze Sport se v porovnání s předchozím modelem prodloužil o 130 mm na 2462 mm, což se odrazilo v komfortnějším řízení, zvětšil se prostor interiéru a vůz má lepší jízdní vlastnosti jak na silnicích, tak v terénu. O 60 mm širší rozchod poskytuje mezi zadními podběhy také o něco širší prostor pro uložení nákladu.
Zkrátka nepřišli ani cestující vzadu: Zadní sedačky jsou nyní položené asi o 20 mm výše, což se odrazilo v komfortnější pozici sedících pasažérů, kteří mají navíc i lepší výhled z vozu.
Práh zadních dveří je u nové Frontery položený o 25 mm níže, než u předchozí verze, takže nakládání těžkých zavazadel je mnohem snazší. Verze Sport nabízí prostor pro náklad o základním objemu 321 litrů. Po sklopení zadních sedadel se tento objem zvětší až na 1137 litrů. Verze wagon nabízí v základním uspořádání 518 litrů prostoru pro zavazadla, při sklopených zadních sedačkách pak až 1790 litrů. Střecha nové Frontery snese při jízdě po silnicích zatížení až 100 kg.
Výkony a hospodárnost
Nová Frontera je poháněna výhradně moderními agregáty s vyspělou čtyřventilovou technikou. Základním motorem pro řadu Frontera je přepracovaný zážehový motor 2.2 16V o výkonu 100 kW (136 k). Vyniká příznivým průběhem točivého momentu, klidným během, čistými výfukovými spalinami a příznivou spotřebou.
Se svojí akcelerací 0-100 km/h za 13,4 sekundy (wagon 14,0 s), nejvyšší rychlostí 165 km/h (wagon 161 km/h) a kombinovanou spotřebou 11,1 l/100 km je Frontera s motorem 2.2 16V jedním z nejživějších a nejhospodárnějších vozů své třídy. Díky dvěma vyvažovacím hřídelím má motor 2.2 16V také velmi klidný, „sametový“ chod.
Do všech verzí Frontery se dodává přeplňovaný motor řady ECOTEC s přímým vstřikem 2.2 DTI 16V. Je to vůbec poprvé, kdy se ve voze této kategorie objevuje přímovstřikový turbodiesel se čtyřventilovou technikou. Další technickou lahůdkou tohoto motoru je elektronický pedál plynu – tedy bez obvyklé mechanické vazby pedálu se vstřikovacím čerpadlem – který zlepšuje ovládání a účinnost motoru.
Nejvyšší výkon tohoto motoru 85 kW (115 k) postačí Fronteře Sport ke zrychlení z klidu na 100 m/h za 13,9 sekundy, větší Frontera wagon k tomu potřebuje 14,6 sekundy. Maximální rychlost krátké verze je 155 km/h, delší verze wagon je jenom o 1 km/h pomalejší. Kombinovaná spotřeba činí jenom 9,1, resp. 9,2 l/100 km.
Celé škále pohonných jednotek pro novou Fronteru kraluje zážehový motor 3.2 V6. Vidlicový šestiválec o výkonu 151 kW/205 k má dost sil pro rasantní akceleraci, dokáže dlouhodobě držet vysoké rychlostní průměry a umožní i připojení těžkých přívěsů. Motor 3.2 V6 se dodává pouze do špičkových verzí Frontera wagon Limited.
Frontera wagon Limited 3.2 V6 sprintuje z klidu na 100 km/h za 9,7 sekundy, verze se samočinnou převodovkou to zvládne za rovných 10 sekund. Nejvyšší rychlost vozu činí 192 km/h (188 km/h se samočinnou převodovkou) a kombinovaná spotřeba 12,6 resp. 13,6 l/100 km.
4×4 jenom stiskem tlačítka
Výraznou technickou novinkou Frontery je systém „shift-on-the-fly“, který umožňuje řazení pohonu pouze dvou nebo všech kol pouhým stiskem tlačítka, a to při jízdě rychlostí až do 100 km/h.
Do všech verzí se standardně montuje spolehlivá pětistupňová manuální převodovka, známá už z předchozího modelu. Frontery s motorem 3.2 V6 a 2.2 DTI 16V je možné vybavit také samočinnou čtyřstupňovou převodovkou. Elektronický systém převodovky umožňuje využívat tři režimy její práce: Ekonomický, sportovní a zimní.
Bez obav do terénu
Frontera je pro pohyb v terénu dobře vybavená: Světlá výška u verzí Sport činí 216 mm a u verzí wagon 215 mm. Rychlostí do 5 km/h se nová Frontera může pustit i do brodění řek hlubokých až půl metru. Frontera wagon snáší boční náklon až 46 stupňů, Frontera Sport jen o maličko méně – 45,7 stupňů, což jsou hodnoty, které si jen málokterý řidič troufne vyzkoušet v praxi. Všechny Frontery si při zařazeném pohonu 4L poradí s až osmdesátistupňovým stoupáním.
Nová Frontera dostala hřebenové řízení s posilovačem, které je nejenom o 2,5 kg lehčí, ale při jízdách terénem také mnohem příjemnější, protože výrazně potlačuje rázy, přenášející se do volantu při pomalé jízdě těžkým terénem.
Rozjetou Fronteru krotí čtveřice kotoučových brzd s vnitřním chlazením. Vznětové verze se samočinnou převodovkou a luxusní modely Limited V6 jsou standardně vybavené protiblokovacím systémem brzd ABS. Na přání je možné systémem ABS vybavit i ostatní verze.
Vlastní styl
Nový model má nezaměnitelnou čelní masku s charakteristicky oblou mřížkou chladiče a velkými světlomety. Originálním designérským prvkem jsou i výdechy ventilace, umístěné v bocích zadních světel. Typickým stylistickým znakem nové Frontery je také její B sloupek karoserie.
Do standardní výbavy verzí Sport patří výklopné resp. vyjímatelné okno v zadní části střechy. Střešní okno nad předními sedadly se dodává na přání.
Díky vynikající práci designérů se podařilo snížit hluk v interiéru nové Frontery o 50 procent. Vedle čistých křivek karoserie vozu na tom mají zásluhu především vyvažovací hřídele, použité u motorů 2.2 DTI 16V i 2.2 16V. Koeficient aerodynamického odporu cx činí u pětidveřové verze jenom 0,496, což je v této kategorii vynikající hodnota.
Informace vždy na očích
Nový třífunkční displej na palubní desce ukazuje čas, navolenou rozhlasovou stanici a venkovní teplotu. Za příplatek lze pro verze RS a Limited získat multifunkční displej, který navíc zobrazuje následující funkce a veličiny: Stopky, okamžitou a průměrnou spotřebu, množství spotřebovaného paliva, dojezd vozu při aktuální spotřebě, ujetou vzdálenost a průměrnou rychlost.
Součástí výbavy na přání pro verze Limited je také nový systém Philips CCRT 700 Carphone, který v jediném přístroji slučuje funkce špičkového autorádia s CD přehrávačem a mobilního telefonu.
Všechny Frontery, kromě základní verze Sport, jsou vybavené dálkově ovládaným centrálním zamykáním, které pracuje na frekvenci VKV radiových vln. Tyto vlny, na rozdíl od často využívaného systému infračervených paprsků, nelze nijak zachytit a dekódovat. Za příplatek lze Fronteru vybavit také účinným systém zajištění proti krádeži a odcizení, který reaguje na otevření kapoty či dveří, pohyb v prostoru pro cestující či rozbití okna.
Bezpečnost bez kompromisu
Nová Frontera během svého vývoje prodělala celou řadu náročných bariérových zkoušek. Její tvůrci ji například poslali rychlostí 56 km/h proti deformovatelné bariéře, do které narazila se čtyřicetiprocentním překrytím – tak, jak to vyžadují normy zemí EU od října 1998. Ve dveřích Frontery se ukrývají pevné tyčové výztuhy, zesílené byly také závěsy a zámky dveří.
„Palubní“ bezpečnostní systém standardně zahrnuje airbag ve volantu (objem 64 litrů) a před spolujezdcem (objem 138 litrů) a pyrotechnické předpínače předních bezpečnostních pásů.
Miliony do kvality
Kvalita výroby měla při vývoji a rozběhu produkce nové Frontery absolutní prioritu. Automobilka Opel proto investovala přes 300 milionů DM do špičkového vybavení závodu v anglickém Lutonu, kde se bude nová Frontera vyrábět.
Složité stroje a nářadí pro montážní linku nakoupila automobilka v Japonsku. Zde se také celá linka zkusmo sestavila a teprve po náročném odzkoušení a odladění bylo kompletní zařízení naloděno a znovu sestaveno v Anglii.
Testy na čtyřech kontinentech
Nové Frontery prodělaly náročný zkušební program. První prototypy mrzly na severu Japonska, v Austrálii je rozpaloval je žár sálajícího slunce, zkušební jezdci je týrali v jednom z nejnáročnějších testovacích center v Millbrooku v Anglii, podívaly se do Švédska, Německa, Španělska i za oceán do Ameriky.
V létě roku 1997 bylo čtrnáct Fronter letecky přepraveno do Evropy, aby mohly prodělat náročný testovací program v Millbrooku. Prototypy prokázaly obdivuhodnou spolehlivost a výdrž, což byl dobrý základ pro rozjezd sériové výroby.
Testovací program, řízený střediskem v Millbrooku, zahrnoval mimo jiné 5000 km jízdy po nejhorší belgické dlažbě, přes 11 000 km najetých na 2,4 km dlouhém terénním okruhu, více než 56 000 km jízdy maximální rychlostí s každým motorem a převodovkou na rychlostní dráze v Millbrooku. Přesně 9460krát projížděly Frontery hlubokou vodou, vznětové motory musely prokázat svou životnost během testu na 200 000 km…
Off-road trh roste
Západoevropský trh off-road vozů zaznamenal během uplynulých patnácti let mimořádný růst. Počet nově zaregistrovaných off-road vozů se od roku 1983 více než ztrojnásobil na loňských 359 000 vozů této kategorie. Zatímco vloni celkový automobilový trh vzrostl jenom o 4,7 procent, samotný segment vozů off-road zaznamenal růst o 7,5 procent. Růstový trend segmentu off-road vozů pokračuje i nadále, marketingoví specialisté automobilky Opel předpokládají, že na evropském trhu by se do roku 2008 mohlo prodávat na 420 000 off-road vozů.
Po svém debutu na podzim roku 1991 se Frontera první generace hned v následujícím roce stala lídrem této třídy a špičkovou pozici si udržela po celé následující tři roky. Tyto výsledky svědčí o vynikajícím přijetí terénního Opelu zákazníky, kteří jeho koupi vždy považovali za „dobrý obchod“. Frontera tak výrazně rozšířila spektrum zákazníků, dávajících přednost značce Opel.
Asi 86 procent z celkem 200 000 vozů Opel Frontera, prodaných do června 1998, našlo své zákazníky na pěti hlavních evropských trzích: V Německu, Anglii, Španělsku, Itálii a Francii. V národních statistikách prodejů mnoha zemí figurovaly Frontery vždy na čelných pozicích ve svém segmentu. Podle prvních reakcí novinářů a motoristických odborníků, kteří už měli tu čest seznámit se s novou Fronterou, má tento vůz všechny předpoklady navázat ne svého úspěšného předchůdce.
převzato z OPEL magazínu podzim ’98
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů OPEL
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.