Uvnitř na vás dýchne okázalý severoamerický flair dlouhých okenních závěsů a mohutných kožených křesel. Také prostorná kancelář nejvyššího šéfa evropské větve Ford Motor Company má v sobě duch starých dobrých tradic mocných průmyslníků. Skoro byste čekali samotného Henryho Forda. Ruku vám ovšem podá charismatický a komunikativní Nick Scheele – muž, který rozhoduje o osudu všech evropských operací značky Ford …
Svět Fordu: Není tajemstvím, že Ford v roce 2000 v globálním pohledu zaznamenal poměrně citelnou ztrátu a prodej jeho automobilů poklesl. Například na německém trhu jste prodali o 76 000 vozů méně. Jaké kroky jste podnikl ke stabilizaci situace?
Scheele: Je pravdou, že loňský rok byl pro značku Ford náročný. Zaznamenali jsme ztrátu a museli jsme přijmout celou řadu opatření. Musím však říci, že výsledek roku 2000 je vlastně ještě odezvou předešlých let. Šlo o zřejmě nejtěžší rok v naší historii, a třeba ve vámi zmiňovaném Německu jsme opravdu citelně oslabili své pozice. Ford ale mezitím nastartoval velký soubor restrukturalizačních opatření, jejichž výsledky se projeví v nejbližší době. Jinými slovy jsme se definitivně odrazili od dna recese a stoupáme vzhůru. V nejbližších měsících a letech představíme obrovské množství nových produktů, na které již zákazníci čekají. Nové Mondeo je toho perfektním příkladem. S novými modely získáme rychle zpět i naše pozice na trhu. Náš čas právě přichází!
SF: Bude se tedy Ford of Europe v nejbližší době pohybovat v „černých číslech“, tedy v oblasti zisku?
Scheele: Jsem o tom přesvědčen! Otázkou je, v jak krátkém časovém horizontu to bude, protože na to má vliv mnoho vnějších faktorů. Vývoj ekonomiky, ceny pohonných hmot, to vše výrazně ovlivňuje celý automobilový trh. Větší či menší propad ostatně v minulém roce zaznamenalo mnoho automobilek
SF: Některé nové modely Fordu na sebe ale daly trochu déle čekat…
Scheele: Víte, to není otázka délky vývoje. Ten je nyní u Fordu na špičkové úrovni a například nové Mondeo navrhli naši vývojáři během rekordně krátkého času. Spíše občas došlo k opoždění při rozhodování o modelové strategii a důsledky pomalého rozhodování dnes také v některých případech pociťujeme, například u Fiesty. Co Fordu donedávna hodně chybělo, byly moderní vznětové motory s přímým vstřikováním Common – Rail. Na příkladu nového Mondea s dvoulitrovým turbodieselem Duratorq ale zřetelně vidíme, že jsme na správné cestě.
SF: Zákazníci jistě očekávají i atraktivní vozy poněkud okrajových kategorií, které však zvýrazňují image značky. Je reálná výroba například kabrioletu na bázi modelu Focus nebo dnes tolik žádaného vozu kategorie MPV?
Scheele: Samozřejmě jsme si vědomi, že relativně malosériové modely zpestřují nabídku každé značky a Ford jim možná v minulých letech nevěnoval tolik pozornosti, kolik by jim mělo náležet. Tato situace se ted‘ ale rychle mění. Znovu diskutujeme o kabrioletu na bázi Fokusu, byť při vývoji tohoto modelu se s otevřenou verzí nepočítalo, což s sebou nese určitá konstrukční omezení. Tato záležitost ale není uzavřena. Pokud jde o vozy kategorie kompaktních MPV, je odpověď jednoduchá: Do tohoto segmentu rozhodně brzo vstoupíme! Zákazníci se také dočkají více sportovně laděných verzí. Můžete namítnout, že jsme zastavili výrobu modelu Cougar, ale ten zcela nesplňoval naše představy o sportovním kupé. Je však možné, že představíme třeba nějaké jiné velké kupé, ale více bych zatím nechtěl prozrazovat.
SF: Ford vyhlásil poměrně ambiciózní plán – během pěti let představit 45 nových produktů. Je takový cíl vůbec reálný?
Scheele: Máme za sebou první rok tohoto plánu a vše nasvědčuje tomu, že se nám podaří tento slib splnit. Zavádíme nové technologie a každý rok představíme devět zásadních novinek nebo inovací. Půjde o nové vozy, nové motory či zásadní technické podskupiny. Tento proces je základem opětovného získání našich pozic a věnujeme mu mimořádnou pozornost. S tím souvisí i náš náročný plán investic do vývoje i do výroby nejen v rámci Ford of Europe, ale i v rámci Ford Premium Automotive Group – tedy u značek Volvo, Land Rover, Aston Martin či Jaguar, v USA potom i Lincoln.
SF: Dokážete si představit rozšíření Ford Premium Automotive Group (FPAG) o další značky?
Scheele: Nikdy neříkej nikdy! Tato skupina je dnes velmi konkurenceschopná, všechny její značky patří k absolutním vrcholům svých tříd a má svou specifickou, velmi náročnou klientelu. Pokud k rozšíření FPAG dojde, bude to dozajista velká událost pro celý automobilový segment. Hlavní předností této skupiny dnes je její mnohostrannost, a zároveň i jednotnost. Volvo, Jaguar i Land Rover zaznamenávají obrovský pokrok a mají před sebou velkou budoucnost.
SF: Má v budoucnu perspektivu strategie sjednocených podvozkových plošin?
Scheele: Ted‘ už se nebavíme ani tak o platformách, ale hlavně o technologiích. Není ani tak důležité, jestli Lincoln LS a Jaguar S-TYPE mají stejnou platformu. Důležité je, že sdílí stejné špičkové technologie v oblasti bezpečnosti, elektroniky, konstrukce skeletu, mají shodné systémy rozvodů paliva či elektrické energie. Můžeme mít vozy s různým rozvorem, rozchodem, úplně jinou karoserií, čímkoli, ale sdílí spolu stejné technologie. To šetří čas i peníze a zákazník ví, že mu dáváme momentálně absolutně nejlepší dostupnou technologii, na kterou se může spolehnout.
SF: Budete pokračovat v rozvoji New Edge Designu i v budoucnosti?
Scheele: New Edge Design prošel určitým vývojem, od modelů Ka a Puma až po svůj první vrchol, kterým je Focus – velmi odvážné a avantgardní auto. Když se dnes podíváte na nové Mondeo, vidíte další fázi vývoje tohoto designu, který je a bude pro Ford i nadále typický. Samozřejmě budou rozdíly v jeho aplikaci na vozy různých tříd a velikostí. Co je možné u malého Ka, nejde u velkého Mondea a naopak. Výsledkem je ale vždy vůz, který na první pohled identifikujete jako Ford. Tedy výrazný, odvážný a svébytný automobil.
SF: Jak hodnotíte vývoj na trzích ve střední a východní Evropě?
Scheele: Zde vidím velký potenciál. Je jasné, že tyto trhy velmi dynamicky porostou a my zde budeme výrazně zastoupeni. Nechceme se ale pouštět do bezhlavého cenového soutěžení u nejlevnějších modelů. Chceme na tamních trzích působit trvale a úspěšně a získat si zákazníky kvalitou našich vozů i našich služeb. Oceňuji, jakou práci dnes odvádějí importéři Fordu ve střední a východní Evropě. Pokládají dobré základy, o něž se Ford při očekávaném budoucím boomu bude moci opřít – budují totiž dobrou pověst značky a konsolidovanou síť dealerů.
SF: Nejste zklamaný z druhého místa nového Mondea v mezinárodní anketě Car of the Year?
Scheele: Pochopitelně bychom titul Vůz roku 2001 rádi vyhráli, tak jako chceme vyhrát všechno na světě, ale není potřeba kvůli tomu smutnit. Pro nás je velkým vyznamenáním, že Mondeo získalo mnoho jiných prestižních ocenění v opravdu významných motoristických časopisech po celé Evropě, i od nejnáročnějších odborných novinářů v Německu či Velké Británii. Bylo by určitě hezké mít titul Vůz roku 2001, ale pro nás je mnohem důležitější, že Mondeo na plné čáře vyhrává u našich zákazníků! Mondeo je opravdu povedené auto a obrovský zájem o ně je pro nás tím nejlepším titulem, jaký jsme kdy mohli dostat!
Děkujeme za rozhovor.
Vítězslav Kodym, Antonín Matějka
Svět Fordu – jaro 2001
Aktuální informace najdete na
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů