New Beetle: Návrat jedné legendy

Provokuje, je vyzývavý a bezesporu vyvolává emoce. Aby však zaujal, nemusí být agresivní, neuráží nevkusem a lacinými efekty – to je nový Volkswagen New Beetle, jeden z nejodvážnějších automobilových projektů posledních let. Originální koncept a vynikající technika pod výraznou karoserií jsou dobrým předpokladem pro očekávaný úspěch tohoto modelu. První ohlasy ze zemí, kde byl New Beetle už uvedený na trh, jsou více než příznivé…

New Beetle: Návrat jedné legendy

Jeho tvary jsou každému povědomé, vyvolávají pocit čehosi důvěrně známého, možná i maličko nostalgického – asi jako když listujeme maturitním albem… Jediný pohled pod kapotu však ukončuje sentimentální nálady: Tohle není žádný veterán, ale moderní vůz, přivážející si tu nejlepší techniku. Široce rozkročená silueta, aerodynamické tvary jasně říkají: Tenhle junior nechce stát někde v koutě, ale bude se tvrdě prát o své místo na slunci!

Born in the USA


Ta odvážná myšlenka se zrodila před několika lety v americkém designerském centru Volkswagenu v Simi Valley v Kalifornii. Mladý kreativní tým návrhářů se tehdy po svém pustil do tématu „Odkaz Brouka“. Jejich studie Concept 1 se v roce 1994 stala doslova senzací lednového detroitského autosalonu. Následovaly další autosalony i další verze: Ženeva, Tokio…


Pro vedení automobilky Volkswagen to bylo složité rozhodování: Zavést tento model do sériové výroby, nebo ne? Ohlasy motoristických nadšenců, kteří se vyjadřovali dokonce na internetových stránkách, však nakonec převážily misku vah na tu správnou stranu: Ano – Volkswagen uvede model New Beetle, automobil, který má nezaměnitelné charisma legendárního Brouka. Nový vůz musí ale samozřejmě vyhovovat nejpřísnějším kritériím, ať už jde o výkony, bezpečnost, komfort či technologickou kompatibilitu v sériové výrobě.


Rozhodnutí padlo, nyní šlo o to rychle převést „kalifornský přelud“ do reality. Díky využití nejmodernější výpočetní techniky, která konstruktérům umožnila souběžně pracovat na celé struktuře vozu i jeho komponentech, se podařilo výrazně zkrátit čas, potřebný pro vývoj nového vozu.


Proti původní studii se nový model maličko povytáhl do délky, aby mohl pasažérům ve svém interiéru nabídnout dostatečný komfort, nové jsou i mohutné nárazníky, začleněné však nenápadně do karoserie. Měnily se také rozměry skeletu, tak, aby vyhovovaly sériové výrobě na montážní lince. Všechny detaily a komponenty se mnohokrát testovaly podle přísných interních směrnic automobilky Volkswagen. Na vývoj vozu, včetně nezbytného testování a přípravu montážní linky, padla téměř miliarda marek.


Velká rošáda se roztočila také při rozhodování o tom, kde se bude nový model vyrábět. Volba nakonec padla na mexický závod Volkswagenu v Pueblu, odkud už dva roky po definitivním rozhodnutí o rozjezdu výroby vyjíždějí první vozy New Beetle nulté série. Americké verze se na trhu USA objevují začátkem roku 1998. Usilovně se pracuje na verzích pro Evropu, jejíž trhy mají v některých ohledech přece jenom jiné požadavky a priority.


Například klimatizace je v USA naprosto nezbytná, zatímco v Evropě jde o součást nadstandardní výbavy. Opačným příkladem je zase protiblokovací systém ABS, který je v Evropě součástí standardní výbavy všech vozů. Americké verze vyjíždějí na pneumatikách s univerzálním dezénem, Evropané jsou spíše zvyklí na kvalitní letní pneumatiky, dovolující bezpečnou jízdu vysokými rychlostmi, a na zimu automaticky vozy přezouvají na zimní pneumatiky s lepšími vlastnostmi na kluzkém povrchu. Jeden – zásadní – aspekt je však naštěstí společný zákazníkům na obou březích Atlantiku: Nadšené přijetí unikátní siluety modelu New Beetle, odvolávající se na nesmrtelného Brouka.

Vše je jinak


I když New Beetle ctí styl svého legendárního předka, technika pod jeho karoserií nemá se zakladatelem slavného rodu prakticky nic společného. Základní změnou proti historii je umístění motoru vpředu napříč. Ortodoxní „Broukaři“ sice možná zavzpomínají na ladné smýkání těžší zádi původního Brouka, který se v rukou zkušeného řidiče dokázal pod plným plynem protahovat kontrolovaným smykem zasněženými serpentýnami. Vývoj se však nedá zastavit a New Beetle má – samozřejmě – pohon předních kol. Jeho podvozková platforma je odvozená od Golfu a tato příbuznost přináší nejenom skvělé jízdní vlastnosti, ale také nižší výrobní náklady.


Zájemci o nového Brouka se mohou rozhodovat, zda si pořídí verzi se zážehovým motorem, nebo dají přednost úspornému turbodieselu s přímým vstřikováním paliva do válců. Oba agregáty svými parametry plně korespondují s mladým a dynamickým vzhledem vozu. Vysoký točivý moment dovoluje relaxační jízdu, v zásobě je však stále rezerva výkonu pro rasantní zrychlení.


S dvoulitrovým zážehovým čtyřválcem o výkonu 85 kW (115 k) zrychluje New Beetle z 0 na 100 km/h za 10,9 s a jeho nejvyšší rychlost činí 185 km/h. Řidič může počítat s průměrnou spotřebou (podle norem MVEG) 8,7 l/100 km. S tímto moderním motorem a standardní pětistupňovou manuální převodovkou plní New Beetle nejpřísnější exhalační limity Euro 4, je tedy zařazen mezi vozy s „mimořádně čistými spalinami“ a v řadě zemi patří mezi daňově zvýhodněné automobily.


Turbodiesel 1.9 TDI ukazuje svoji sílu prakticky už od volnoběžných otáček. Již při 1900 min-1 je k dispozici úctyhodný točivý moment 210 Nm, Maximální výkon 66 kW (90 k) postačí ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,1 s a dosažení nejvyšší rychlosti 171 km/h. Turbodiesel se v průměru spokojí jenom s 5,2 l nafty na 100 km jízdy. Do výfukového systému vozu je zařazený oxidační katalyzátor a New Beetle s manuální pětistupňovou převodovkou plní limity normy Euro 3D, takže i na něj se v mnoha zemích vztahují daňová zvýhodnění.


Komu by se přece jenom zdálo, že New Beetle by měl být ještě o něco temperamentnější, nemusí zoufat, ale může si chviličku počkat: V blízké budoucnosti by se pod kapotou vozů New Beetle měl objevit i vidlicový pětiválec 2.3 V5 o výkonu 110 kW (150 k).

New Beetle: Návrat jedné legendy

Technika s puncem kvality


Výkon motorů se přenáší na přední kola prostřednictvím manuální pětistupňové převodovky, přenos vibrací výrazně omezuje její ovládání lanovody. Už zanedlouho se však dočkají i vyznavači „automatů“, protože nabídku obohatí samočinná čtyřstupňová převodovka se systémem DSP, který respektuje styl jízdy řidiče.


Řada technických detailů naznačuje, že New Beetle míří vysoko. Vedle špičkových motorů nebo vyspělé samočinné převodovky je to třeba i propracované zavěšení kol či montáž čtyř kotoučových brzd (vpředu navíc s vnitřní ventilací). Do standardní výbavy patří také citlivý protiblokovací systém brzd ABS a elektronický dělič brzdného tlaku. Bezpečnost jízdy výrazně zlepšuje elektronický stabilizační systém ESP, který až do mezních stavů dokáže eliminovat důsledky přetáčivosti nebo nedotáčivosti vozu.


New Beetle standardně vyjíždí s šestnáctipalcovými ocelovými ráfky rozměru 6J x 15, na které jsou obuté pneumatiky 205/55 R16. Hliníkové disky stejných rozměrů, jako ocelové, jsou součástí příplatkové nabídky. V zádi vozu se ukrývá plnohodnotné náhradní kolo. Zákazníci si mohou opatřit také speciální „zimní paket“, který zahrnuje i patnáctipalcová ocelová kola rozměru 6J x 15 se zimními pneumatikami 195/65 R15. O něco menší kola umožňují bezproblémovou montáž a jízdu se sněhovými řetězy.

Hi-tech se špetkou nostalgie


Mladický, dynamický charakter dvoudveřové karoserie nového Volkswagenu New Beetle se projevuje i v jeho interiéru. Originálně tvarovaná palubní deska je laděná do dvou odstínů, do oblé středové části palubní desky je zamontované kvalitní autorádio „gamma“.Tento přístroj je dobře známý už z jiných modelů Volkswagen, pro New Beetle byl však jeho ovládací panel speciálně upraven.


Výrazný je také tříramenný volant, v jehož střední části je ukrytý airbag. Nádhernou vzpomínkou na Brouka je velký ciferník rychloměru, kde našel místo také otáčkoměr, ukazatel stavu paliva, počítač kilometrů a řada kontrolek. Ručky přístrojů jsou červené, což spolu s modrým prosvětlením přístrojů vytváří velmi efektní kombinaci. Designéři Volkswagenu, kterým bývá někdy vyčítána až přílišná racionalita, dokázali, že se umějí bavit a na palubní desce našli místo pro nostalgickou vázičku. Stačí do ní dát květ kopretiny, do přehrávače zasunout kazetu Hendrixe nebo Janis Joplin a i usedlý tatík si za volantem s chutí zavzpomíná na své bláhové a snad právě proto tak krásné hippie roky…


V čem se nový Brouk do svého předchůdce neliší, to je smysl pro funkčnost a praktičnost. V interiéru je celá řada schránek a užitečných úložných prostorů, například nad horním rámem řidičových dveří je malá schránka, připravená postarat se o bezpečné uložení slunečních brýlí. Další schránka na drobnosti je nad vnitřním zpětným zrcátkem. Na středovém tunelu jsou dva držáky šálků či plechovek s nápoji a také přední i zadní popelníky. New Beetle nabízí hned tři dvanáctivoltové zásuvky – dvě v zapalovači cigaret vpředu a vzadu a jednu v zavazadlovém prostoru.


Přední sedadla mají výškové seřizování. Pro usnadnění nastupování na zadní sedadla se při překlopení opěradla zároveň posouvají dopředu. Sklápět lze i zadní sedačky, čímž se zvětší zavazadlový prostor ze svého základního objemu 209 litrů až na 527l.


Standardní výbava je bohatá, přesto zbývá dost položek pro inspiraci i na seznamu nadstandardních doplňků. Každý řidič si tak může svůj vůz doplnit o klimatizaci nebo elektricky ovládané střešní okno. Náročnější motoristé uvítají nabídku koženého čalounění, samozřejmě nechybí ráfky z lehkých slitin. Dalšími příplatkovými doplňky jsou např. CD měnič nebo tempomat. Nabídka příslušenství zahrnuje např. střešní nosič, připravený speciálně pro oblou křivku střechy nového modelu. Klasický nosič, montovaný na zadní část vozu, dostal nový design a lze na něj připevnit až tři horská kola.

  • Leden 1991
    Volkswagen otvírá designerské stuido v kalifornském Simi Valley. Jeho úkolem je zkoumat designerské trendy a vlivy jednotlivých teritorií, vytvářet pro ně futuristické studie a také specifikovat požadavky amerických zákazníků.
  • Září 1992
    Tým studia v Simi Valley dospěl k názoru, že pověst a úspěch značky Volkswagen na severoamerickém trhu je stále úzce spojena s úspěchem nezapomenutelného Brouka, jehož renomé přetrvává až do současnosti. Mladí designéři proto začínají ztvárňovat různé vize na téma „Nový Brouk“.
  • Květen 1993
    Studio předvádí šéfům koncernu první modely ve čtvrtinovém měřítku. Je rozhodnuto připravit pro blížící se autosalon v Detroitu funkční prototyp s pohonem předních kol.
  • Leden 1994
    Studie Concept 1 se stala senzací autosalonu v Detroitu. Američtí prodejci Volkswagenů požadují zařazení nového modelu do sériové výroby.
  • Březen 1994
    Concept 1 jako otevřený kabriolet sklízí nadšené ovace evropského publika na autosalonu v Ženevě. Vedení automobilky rozhoduje o přípravě sériové výroby.
  • Říjen 1995
    Concept 1 s poněkud pozměněnými proporcemi se představuje na autosalonu v Tokiu. Vypadá, že je téměř připravený pro zavedení do sériové výroby.
  • Listopad 1995
    Po posledních úpravách designu je nový vůz připravený pro zavedení do sériové výroby. Volba nakonec padá na závod Volkswagenu v mexickém Pueblu.
  • Březen 1996
    Dopracovaná verze Concept 1 se znovu představuje na autosalonu v Ženevě, kde je také oficiálně oznámeno jméno nového modelu: New Beetle.
  • Leden 1998
    Na autosalonu v Detriotu je vystavován New Beetle ve verzi pro americký trh, který se ještě v tomto měsíci se začíná prodávat. Nečekaně vysoký zájem zákazníků nutí vedení automobilky v Pueblu zvýšit výrobní kapacitu z původních 500 na 600 vozů denně.
  • Říjen 1998
    Pařížský autosalon vítá New Beetle ve verzi pro evropské a mimoamerické trhy. S novým modelem se důkladně seznamují novináři a připravuje se jeho listopadové uvedení na trh.

Technické údaje New Beetle
Motor 2.0 1.9 TDI
Objem (cm3) 1984 1896
Výkon (kW (k) při min-1) 85 (115)/5200 66(90)/3750
Točivý moment (Nm při min-1) 170/2400 210/1900
Zrychlení 0-100 km/h (s) 10,9 13,1
Max. rychlost (km/h) 185 171
Spotřeba (l/100 km)
město/mimo město/kombinace
11,8/6,9/8,7 6,8/4,3/5,2
Délka x šířka x výška (mm) 4081 x 1724 x 1498

Volkswagen magazín jaro/léto ’99

Autorizovaný dealer a opravce OPEL

Člen koncernu TUkas

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.opel@auto-staiger.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Které auto do 100 tisíc doporučíte příbuzným? Profesionální mechanici hodnotili nejoblíbenější značky Čechů

Které auto do 100 tisíc doporučíte...

Jaké auto v jednotlivých cenových kategoriích by doporučili svým známým automechanici? To zjišťoval unikátní průzkum prováděný sítí nezávislých autoservisů ProfiAuto. 239...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel i v období COVID krize vykazuje zisk!

Opel i v období COVID krize vykazuje zisk!

Operativní zisk německé automobilky za první pololetí roku 2020 dosáhl výše 110 milionů EUR I když evropský automobilový trh je brutálně zasažen krizí COVID-19 –  v prvních šesti...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jürgen Klopp, nejlepší fotbalový trenér světa, otestoval novou Mokku

Jürgen Klopp, nejlepší fotbalový...

Úspěšný kouč po první jízdě prohlásil: „Super auto!“ Opel Brand Ambassador tvrdí: „S Mokkou zase zažijete řidičskou radost!“ Jürgen Klopp, vysoce respektovaný fotbalový trenér klubu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Zcela nový Opel Mokka se už chystá na silnice… a pohání ho elektřina!

Zcela nový Opel Mokka se už chystá na...

Nová Mokka bude od samého začátku k dispozici jako elektromobil Mokka druhé generace už se testuje, ale stále v plné kamufláži Zcela nový Opel Mokka už brázdí silnice, stále ještě v plné...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel podporuje „bojovníky první linie“

Opel podporuje „bojovníky první linie“

Speciální podmínky pro lékaře, lékárníky, záchranáře, hasiče, vojáky, policisty… Virtuální showroom z pohodlí obýváku Dodatečné zvýhodnění 3000 Kč pro on-line objednávky Obrovský...