Vysoce uznávaná sportovní dynamika podvozku Saabu 9-3 Sport Sedan je nyní doplňována nejmodernější pohonnou jednotkou 1.9TiD. Tato sofistikovaná pohonná jednotka, poskytující vyšší výkon, kultivovanější chod, nižší emise a lepší spotřebu, rozšiřuje řadu 9-3 o zajímavou nabídku náležející do segmentu luxusních vozů se vznětovými motory, která je stejně atraktivní a konkurenceschopná jako nabídka variant se zážehovými motory.
Nový motor s přímým vícenásobným vstřikováním typu common rail poskytuje silný tah v širokém rozsahu otáček, takže 90 % maximální hodnoty točivého momentu je k dispozici v celém pásmu 1750 až 3250 ot/min. Zvýšení současného standardu znamená také použití bezúdržbového částicového filtru, který zajišťuje splnění emisní normy Euro 4, která vstoupí v platnost 1.ledna 2006.
Motor, který je nabízen pro varianty Arc, Linear i Vector, je standardně vybaven šestistupňovou manuální převodovkou; u verze s výkonem 150 k je – v tomto segmentu poprvé – na přání dodávána šestistupňová automatická převodovka.
Šestnáctiventilový motor má výkon 150 k (110 kW) při 4000 ot/min a nejvyšší hodnotu točivého momentu 315 Nm dosahuje od 2000 do 2750 ot/min. Šestnáctiventilový motor dosahuje v kombinovaném provozu spotřeby paliva 5,9 l/100 km. (S automatickou převodovkou 7,2 l/100 km.) Zrychlení 0 – 100 km/h je dosahováno za 9,5 s. Maximální rychlost uvádí výrobce 200 km/h.
Ve srovnání s pohonnou jednotkou 2.2TiD, kterou nahrazuje, nabízí motor 1.9TiD (150 k) o 20 % vyšší výkon, o 12,5 % vyšší točivý moment, klidnější chod a nižší spotřebu paliva. Emise CO2 vykazují zlepšení o 11%. Akcelerace se vyrovná nejvyššímu modelu řady – Saabu 9-3 Aero,
Osmiventilový motor má výkon 120 k (88 kW) při 3500 ot/min a nejvyšší hodnotu točivého momentu 315 Nm dosahuje od 2000 do 2750 ot/min. Osmiventilový motor dosahuje v kombinovaném provozu spotřeby paliva 5,8 l/100 km. Zrychlení 0 – 100 km/h je dosahováno za 11,5 s. Maximální rychlost uvádí výrobce 210 km/h.
Obě verze motoru využívají stejný čtyřválcový litinový blok a hlavu válců z hliníkové slitiny. 16-ventilový motor má řetězem poháněný rozvod DOHC se dvěma vačkovými hřídeli a s hydraulickými zdvihátky ventilů. 8-ventilový motor má jeden vačkový hřídel. Oba motory mají ocelový klikový hřídel i ojnice, dvojhmotový setrvačník, tlakově odlévané hliníkové sací potrubí pro snížení hmotnosti a elektronicky řízenou recirkulaci výfukových plynů (EGR) pro rychlé ohřátí motoru a pro nízké emise.
Technologie common rail poskytuje trvale vysoký vstřikovací tlak v tryskách (1600 bar), který nezávisí na převládajících otáčkách ani na zátěži motoru. Tato platforma umožňuje používat větší počet malých vstřiků (2-5), které umožňují uvolnit z daného množství paliva co nejvíce energie. Tento vysoce účinný proces spalování se vyplácí v řadě klíčových oblastí. Kromě zvýšení výkonu a snížení spotřeby paliva i emisí je rozhodujícím faktorem pro eliminaci silných vibrací, které jsou tradičním průvodním jevem kompresního zapalování.
Řídící jednotka Bosh ECM průběžně nastavuje počet, frekvenci a velikost vstřiků podle tří hlavních parametrů, jimiž jsou: aktuální otáčky motoru, požadovaná poloha škrtící klapky a teplota chladicí kapaliny motoru. Každý vstřikovací puls může být oddělen intervalem pouhých 150 mikrosekund a dodávat přitom palivo v dávkách o velikosti pouze 1 mm3.
Při jízdě mají oba motory 1.9TiD výrazně sportovní charakter, který dále zmenšuje jakýkoli vnímatelný rozdíl mezi vznětovým a zážehovým motorem – s výjimkou frekvence návštěv čerpacích stanic.
Zážitek z jízdy je obohacován plynulým a klidným chodem motoru doprovázeným postupným nárůstem točivého momentu. Konstruktéři Saabu pomohli dosáhnout tohoto stavu vhodnou kalibrací pohybu elektronické škrticí klapky, jejíž reakce tak připomíná benzinové motory Saabu. Tento proces je optimalizován pomocí turbodmychadla Garrett s mezichladičem a nízkou setrvačností, které pracuje při přeplňovacím tlaku 1,35 bar a zahrnuje též technologii proměnné geometrie lopatek, jejichž sklon je elektronicky nastavován za účelem rychlého nárůstu točivého momentu při nízkých otáčkách motoru.
Nízká úroveň hluku a vibrací uvnitř vozu je dosahována pomocí vyspělé technologie spalování a díky vyspělé konstrukci podvozku. Ta zahrnuje použití elektrohydraulického posilovače řízení pro nižší spotřebu paliva a dodatečné vyladění zavěšení předních kol a jejich geometrie.
Vysoká míra uspokojení z jízdy vyplývá ze standardně dodávané šestistupňové manuální převodovky s těsným odstupňováním převodových poměrů, která vybízí řidiče k aktivní jízdě a dobře doplňuje sportovní jízdní vlastnosti Saabu 9-3. Volitelně dodávaná šestistupňová automatická převodovka Aisin AW pro motor s výkonem 150 k je „premiérou“ pro Saab. Je to adaptivní jednotka s plynulým chodem, která reaguje na změny zatížení motoru, na sklon vozovky a na nadmořskou výšku a přitom vždy najde rychle „správný“ převodový poměr bez jakýchkoli rušivých „přehmatů“. Má funkci lock-up u všech převodových poměrů s výjimkou prvního. Řidič také může přepnout na manuální ovládání a použít sekvenční řazení na podlaze nebo na přání dodávaná ovládací tlačítka na volantu.
Pohonná jednotka 1.9TiD zahrnuje částicový filtr, který vyhovuje emisní normě Euro 4. Je bezúdržbový, samočistící a nevyžaduje žádná aditiva ani periodické výměny. Pouzdro filtru, které je umístěno ve výfukovém systému za katalyzátorem, obsahuje také katalyzátor pro sekundární oxidaci, kterým jsou odstraňovány reziduální uhlovodíky (HC). Jím procházejí výfukové plyny nejdříve a poté vstupují do keramického jádra filtru, které je vyrobeno z voštinově strukturovaného karbidu křemíku. Jádro je podélně perforováno pravidelně uspořádanými mikroskopickými kanálky, které zadržují částice jako usazeniny z výfukových plynů.
Vyčištění filtru a udržování co nejvyšší průchodnosti pro tok výfukových plynů je prováděno periodickým spalováním těchto usazenin pomocí zvýšeného dávkování paliva. To krátkodobě zvyšuje teplotu výfukových plynů na požadovaných 600° C. Proces je automaticky zahájen vždy, když tlak ve výfukovém systému dosáhne určité hodnoty a je pro řidiče zcela nepostřehnutelný.
Ceny dosud nejsou stanoveny, dá se předpokládat, že s motorem 120 k se nebudou podstatně lišit oproti současným, s motorem 150 k budou o něco vyšší, příplatek za novou šestistupňovou automatickou převodovku Aisin AW se předpokládá cca 73 000 Kč. První dodávky budou v říjnu. Objednávky se již přijímají.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií